Custom Reporting i Google Analytics
Som du måske ved, som kom der for nyligt en hel bunke nye features i Google Analytics. De skulle nu være rullet ud på alle accounts, og min helt klare favorit for tiden er Custom Reporting.
Her får du et eksempel på, hvordan jeg benytter denne nye feature.
Hvad er Custom Reporting
Custom Reporting giver dig lov til helt selv at bestemme, hvilke tal du vil sidde og kigge på. Så er du kun interesseret i, hvor mange besøgende dit site har, og hvor de kommer fra, kan du helt slippe for alle mulige andre tal og statistikker, som kun forvirrer.
Du kan desuden lave din egen "drill down" funktion, hvor du selv bestemmer, hvordan du vil bore ned i dataene. F.eks. kan du starte med at kigge på, hvilke søgemaskiner folk kommer fra, derefter hvilke keywords de har benyttet, og til sidst hvorfra i landet de kommer fra.
Men nok snak, tid til en demo!
Eksempel på Custom Reporting
Arbejder man med nethandel, er den mest grundlæggende rapporteringsmodel den såkaldte Conversion Funnel. Den giver en oversigt over, hvor "dybt" de besøgende bevæger sig på ens site, og hvor det er de hopper fra.
Som eksempel på Custom Reporting har jeg dog valgt at benytte min egen blog, især fordi den er sat op med multiple conversion points. Den er dog meget lig med hvad man har behov for, når det kommer til nethandel.
En simpel Conversion Funnel for Afdeling18.dk ser således ud:

Disse 6 forskellige trin i tragten er derfor mine "metrics", dvs. nøgletal jeg vil holde øje med for at vurdere hvordan min blog performer.
Men at kigge på disse tal overordnet for al trafik på bloggen er næsten værdiløst. Så jeg har behov for at kunne dele trafikken op i nogle dimensioner, så jeg kan vurdere individuelt hvordan de forskellige "marketingkanaler" performer.
Og for denne blog er de vigtigste:
- Organisk trafik fra Google
- Andre blogs og sites
- Direkte trafik (primært fra RSS feeds)
- Email nyhedsbrev
Tidligere skulle man rode rundt i en masse forskellige rapporter i Google Analytics for at hente ens vigtigste metrics ud for de forskellige marketingkanaler. Nu kan det hele gøres i én rapport!
Opsætning af Custom Report i Google Analytics
Den nye Custom Reports finder du i et separat menupunkt ude i menuen til venstre i din Google Analytics Account. Og når man klikker sig ind under den, kommer et fantastisk brugervenligt interface frem med fuld drag'n'drop support.
En rapport for de ovennævnte metrics defineres nemt på følgende måde:
Det tager kun 30 sekunder at sætte denne rapport op, nemmere kan det næsten ikke være! Og resultatet bliver som følger:
Note: Jeg har først for nyligt fået alle conversion points
fuldt implementeret. Alle conversions er derfor ikke talt med for
den angivne tidsperiode.
Klikker man på den enkelte Source/Medium får man den samme rapport med keywords for kanalen. Og på næste niveau, en oversigt over den geografiske lokation for trafikken.
Og som en ekstra lille bonus kan man sætte Google
Analytics op til fast på ugentlig eller månedlig basis at sende én
en mail med rapporten vedhæftet som PDF-fil. Så har man mere eller
mindre sin faste marketingrapport på plads, der giver en oversigt
over hvilke marketingkanaler der virker, og hvor man skal gå igang
med at optimere enten ens shop eller trafikken!
Har du rodet med Custom Reporting? Og har du fundet på andre rapporter, som du benytter ofte?
Læg endelig en kommentar (og forøg min conversion rate!), jeg vil mægtigt gerne høre om det. Du er også velkommen til at tage direkte fat i mig, hvis du har brug for hjælp til at opsætte Custom Reporting, eller har problemer med at få sat din Google Analytics tracking korrekt op.