Hold øje med websites, der giver dig kunder
Det er en rigtig god ide, at holde øje med, om der pludseligt er nogle websites eller blogs, der begynder at give dig besøgende, ja måske endda ordrer. For de websites skal man lige have taget fat i, og starte et samarbejde op med, så man kan få endnu flere kunder i butikken.
Men hvordan kan man nemt holde et vågent øje med den slags? Og endda på en facon, så man ikke selv lige skal huske at gå ind og kigge efter det?
Jeg kommer her med et trick i Google Analytics, som jeg selv synes virker godt til den slags.
En Tilpasset Rapport er svaret
Hvis du følger med her på bloggen, så ved du nok at jeg er stor fan af tilpassede rapporter / custom reports i Google Analytics. Faktisk er det ekstremt sjældent jeg bruger nogen af standard rapporterne. Så naturligvis kommer jeg her med en variation af min Rapport-over-alle-rapporter, som jeg bruger til at holde øje med blogs hos flere af mine kunder.
Rapportens basis er konverteringstragten, så den starter vi lige med at sætte op som datagruppe. "Tragten" er vigtig, da det er den, der giver os et billede af kvaliteten af trafikken.
Det, vi vil kigge på i denne rapport, er de såkaldte Referrals (eller "Kilder" på dansk). Så de sættes naturligvis op som Dimensionerne.
"Kilde" vil dog kun give dig domænenavnet, så "Henvisningssti" sættes op som underdimension, så du også kan se den nøjagtige side, som de besøgende kommer fra.
"Kilde" vil dog liste alt muligt andet også, end andre websites, der henviser til dig. Og af alle websites vil der desuden være en del, som slet ikke er interessante at kigge på. F.eks. facebook.com, billedsøgninger fra Google (som typisk kommer ind som "Google.dk /referral" og lignende. Derfor sætter jeg gerne følgende filtre op på rapporten:
Det første filter fortæller, at vi kun vil kigge på besøgende, der kommer fra andre websites. Og ikke besøgende fra f.eks. Adwords eller nyhedsbreve.
De næste filtre udelader så besøgende, der kommer fra (i denne situation) uinteressante websites. Bemærk at der i eksemplet bruges såkaldte "Regular expressions", eller Regex, da man så kan bruge wildcards på domænerne.
Eksperimenter evt. selv med, hvilke websites du ikke synes er relevante i denne rapport, og derfor gerne vil have ekskluderet. Bemærk dog, at desværre kan du maks. have 5 filtre på ad gangen.
Resultatet
Dette skulle meget gerne give dig en rapport ala denne her:
(Bemærk, screenshot er konstrueret. Kilder & tal er noget
jeg har fundet på)
Det er jo meget flot at sidde og kigge på. Men scroll lige ned i bunden, og udvid "Vis rækker:" til 100 rækker. For det er nede i bunden af denne rapport, at guldet ligger gemt.
De øverste websites er nogen, som du allerede burde have kendskab til, og eventuelt have samarbejde med. Mens dem nede i bunden kan være potentielle nye samarbejdspartnere, som du bør checke ud og se, om du ikke lige bør sende en mail.
Her kan du jo for eksempel benytte dig af rabatkode-tricket. Hvis et website nede i bunden af rapporten nu har skaffet dig bare en enkelt ordre, så tag og skriv ud til ejeren med en besked ala det her:
"Tusind tak fordi du har blogget om os, og rent faktisk været med til at skaffe os lidt omsætning.
Som tak, så vil vi gerne give dig en rabatkode, RABATDITWEBSITE, som giver dig 10% rabat på alt i vores butik. Rabatkoden gælder de næste 2 måneder, så skynd dig at bruge den.
Du må også meget gerne dele den med andre, f.eks. din familie, veninder, Facebook eller endda skrive om den på din blog."
Hvad tror du blog-ejeren gør i dette tilfælde? Ja, hun/han
skriver naturligvis en blog post om dig og din rabatkode med det
samme. Her er det vigtigt at bemærke, at rabatkoden selvfølgelig
udløber. Men linket varer evigt, for hvor mange blogejere gidder gå
ind og fjerne det efterfølgende?
Få automatisk rapporten pushet ud til dig
Jeg er pinligt klar over, at det kun er Web Analytics nørder som mig, der sørger for at logge ind i Google Analytics engang imellem, og få checket op på den her slags. "Rigtige" webshop-ejere har simpelthen for travlt med alt for meget andet til at huske at få det gjort.
Derfor anbefaler jeg på det kraftigste, at du sætter Analytics op til automatisk at maile dig en PDF-udgave af rapporten en gang om ugen.
På den facon bliver du automatisk mindet om det, og det tager ikke meget mere end 30 sekunder lige hurtigt at glo PDF'en igennem for, om der skulle være dukket nogle spændende websites op.
Hvad synes du om dette trick?
Er det et, der kan bruges, eller har du andre metoder?