Det grundlæggende: Konverteringstragten
I denne artikel vil jeg give dig en introduktion til det allermest grundlæggende inden for måling af hvor godt en netbutik kører: Konverteringstragten, eller The Conversion Funnel.
Så snart man forstår dette begreb, så vil mange af tallene ovre i Google Analytics pludseligt begynde at give mening. Men selvfølgelig kun, hvis du har Google Analytics ordentligt implementeret.
Conversion Rate
Det allermest grundlæggende tal for en webshop, er den såkaldte Conversion Rate. Hvor stor en andel af de besøgende ender med rent faktisk at købe noget?
Problemet med conversion rate er, at godtnok er den fin at kigge på, men i praksis kan du ikke bruge den til særligt meget. For hvad er en god Conversion Rate? Og hvor henne i butikken er det at kæden hopper af, når du gerne vil gøre den besøgende til en betalende kunde?
For at komme et skridt videre på svaret på de spørgsmål, er det nødvendigt at udvide Conversion Rate begrebet til en Conversion Funnel.
Conversion Funnel
Konverteringstragten arbejder med den teoretiske model, at den ideelle process for den besøgende er:
Tiltræk besøgende -> Fasthold interessen -> Få dem overtalt -> Afslut handlen!
- Det første trin, Tiltræk besøgende, kan måles
i Google Analytics ved hjælp af antal Visits.
- Næste trin, Fasthold deres interesse, kan
måles i Bounce Rate (Afvisningsprocent). Et "bounce" er en
besøgende, der ser én enkelt side, for derefter at hoppe væk fra
dit site igen. Alle de øvrige er besøgende, det lykkedes dig at
fastholde.
- Næste trin, Få dem overtalt, er når du får
overbevist den besøgende om at dit produkt/tilbud er godt nok, og
de er klar til at købe det.
Alt efter hvordan din shopfungerer, kan det måles i antal besøgende, der lægger noget i kurv. Eller i de fleste tilfælde, hvor mange der går igang med din checkout process i form af at se din indkøbskurv.
- Sidste tring, Afslut handlen, er selvfølgelig
når den besøgende har navigeret sig igennem dit checkout og fået
placeret en ordre.
Med denne model har du et lidt mere detaljeret billede af, hvor det er du skal sætte ind med at optimere din conversion rate.
Er din bounce rate høj?
Så driver du enten den forkerte trafik ind, eller du skal optimere
på dine landing pages.
Er der stort frafald i dit checkout?
Ved at sætte en "Goal Funnel" op kan du se helt nøjagtigt hvor det
er det går galt, og så ved du hvor du skal prøve at optimere.
Segmenter tragten efter trafik
Tragten i ovenstående form har dog et problem, den er et gennemsnit over alle dine besøgende. Den er lidt det samme som at sige, at hvis du står med det ene ben i en kummefryser, og det andet på en kogeplade, så går det gennemsnitligt ganske udemærket :-)
Derfor er det nødvendigt at gå lidt mere i detaljer med den ved at segmentere de besøgende. Og det kan man passende gøre efter hvor de kommer fra.
Kigger man på de enkelte trafik-kilder isoleret, og hvordan de besøgende enten bouncer eller konverterer, får man et meget bedre billede over hvordan ens shop performer.
Men puha, det er noget af en model :-)
Conversion Funnel i praksis
Håber du ikke er faldet helt af endnu, for nu kommer vi til tragten i praksis.
Godtnok ser den avanceret ud, men er din Google Analytics sat korrekt op, tager det 2 minutter at lave rapporten over alle rapporter, der i rimeligt overskueligt format spytter alle tallene ud til dig.
Så få sat rapporten op, og kom igang!
I hænderne på den rette person, kan konverteringstragten og den gyldne rapport nemlig på et kort øjeblik give overblik over, hvor godt en webshop performer, og hvor det er man skal sætte ind med at optimere.
Og er du stadig overvældet over den, så bare rolig. Jeg vil i fremtidige posts gå mere i detaljer med, hvordan man arbejder med den.