Okt.
16
2009

Google Analytics checkliste for netbutikker

Styr på Analytics Næsten hver gang jeg får en ny kunde ind, starter processen med at sørge for at deres Google Analytics er korrekt sat op.

Og da der næsten altid er tale om de samme ting, der skal gøres, præsenterer jeg hermed en checkliste for, hvad du skal have sat op for at have Google Analytics ordentligt implementeret i din netbutik. For først når det er på plads kan man kaste sig over alt det sjove, der giver resultater på bundlinien.

Google Analytics Checkliste

Du får her den korte checkliste, senere hen vil jeg understøtte hvert punkt med detaljerede artikler her på bloggen. Listen er desuden forholdsvist prioriteret med de vigtigste punkter først.

  1. Tracking kode på alle sider.
    Helt grundlæggende skal Google Analytics' tracking kode være sat ind på samtlige sider i din netbutik. Det lyder måske som underforstået, men mange glemmer at få koden ind over det hele. Og er den ikke på plads, kan alt det andet næsten være ligemeget.
     
  2. Styr på tidszonen.
    Inde i indstillingerne for din account kan du sætte op i hvilken tidszone din webshop ligger i.

    Det er ekstremt vigtigt at denne er sat korrekt op, da man ikke kan ændre den igen uden at skulle starte helt forfra! Og står denne til default værdien, som er GMT-8, vil det se ud som at dine trafik peaks ligger på helt forkerte tidspunkter på helt forkerte dage.

    Især når man sammenkører Google Analytics med Adwords vil det giver nogle temmeligt skæve billeder, hvis begge dele ikke er sat til at køre i samme tidszone.
  3. Opsætning af mål.
    Det allermest grundlæggende i at drive en netbutik intelligent er, at kunne måle hvad der giver ordrer og hvad der ikke gør.

    Sæt et mål op, der peger på adressen på din ordrekvitteringsside, og du er igang. Gør det eventuelt også for andre "actions" i din netbutik, der er med til at skabe værdi. F.eks. nyhedsbrevtilmeldinger, customer reviews, eller henvendelser til kundeservice.
     
  4. E-Handelssporing.
    Dette er lidt mere teknisk at sætte op, da det kræver noget udvidet tracking kode på din ordrekvittering. Hvilket godt kan være en udfordring, hvis man kører på en gammel webshop platform.

    Men det er ekstremt vigtigt, da det kan fortælle dig helt nøjagtigt hvor megen omsætning de forskellige markedsføringskanaler genererer. Og yderligere detaljer, så som hvilke varegrupper, der bliver solgt fra.

    Husk desuden at slå til inde i indstillingerne, at dit site er et e-commerce site. Og at det handler i DKK.

    Læs min guide til opsætning af e-handelssporing for flere detaljer.
     
  5. Google Adwords salgssporing.
    Ok, ikke helt Google Analytics, men det lugter lidt af fisk.

    Google Adwords har sit eget system til at spore, hvor mange ordrer og omsætning en given annonce har genereret. Og uden denne sporing er det svært at holde styr på hvad alle ens markedsføringskroner rent faktisk går til.

    Desuden er der tale om et relativt simpelt tracking script, der skal indsættes på ens ordrekvittering. Noget som enhver programmør ikke bør tage mere end 10 minutter om at gøre.
     
  6. Link Google Adwords med Google Analytics.
    Husk at linke din Adwords account med Google Analytics. Det giver dig bedre muligheder inde i Analytics for at spore hvordan de forskellige Adwords kampagner performer.
     
  7. Ekskluder unyttige sideparametre.
    Dukker der nogle sideparametre op i URL'en på din shop, når man surfer rundt på den? Nogen, som ikke nødvendigvis er med til atvise unikt indhold?

    Sørg for at få dem ekskluderet i Google Analytics, da de virkeligt kan ødelægge hele datagrundlaget.

    Der er ikke mange platforme der gør den slags længere, men der kan være tale om f.eks. et ?sessionid=xxxxx eller lignende.
     
  8. Tracking af hele checkout processen.
    Når man alligevel er inde og opsætte et salg som et mål, så kan man ligeså godt indtaste hver enkelt trin i ens checkout process.

    Dette giver mulighed for at finde ud af hvor henne i processen kunderne hopper fra. For når nogen først er gået igang med din checkout, så har de allerede pungen oppe af lommen. Så går noget galt her er det vigtigt at vide det.
     
  9. Spor din interne søgemaskine.
    Hvis du har en søgeboks på din netbutik, der giverkunderne mulighed for fritekstsøgning i din butik, så indeholder denne uvurderlig information i hvilke termer dine kunder bruger.

    Få sporet disse søgninger i indstillingerne for din Google Analytics account. Det tager 30 sekunder, men kan være guld værd.
     
  10. Frasorter din egen trafik.
    Sidder du tit lige og surfer rundt inde i din butik, eller prøver at købe noget?

    Alt for meget af dette kan give nogle helt skæve tal inde i Analytics, så det er vigtigt at få sat et filter op, der frasortere trafikken fra dig, dine medarbejdere og eventuelt programmører. 
     
  11. Styr på forsiden.
    Nogle systemer kan godt finde på at kalde din forside lidt forskellige URL'er på samme tid. F.eks. mysite.com/, mysite.com/index.php og mysite.com/default.asp.

    Det er lidt noget skidt, da hver af disse adresser bliver betragtet som en unik side. Heldigvis tager det ca. 30 sekunder at få styr på dette inde i indstillingerne for din Google Analytics account.
      
  12. Søgninger på dit domænenavn skal ind under direkte trafik.
    Jeg har tidligere skrevet om dette lidt kontroversielle emne.

    Men jeg vil til enhver tid hævde, at hvis der kommer en søgning fra Google på dit domænenavn, så bør den måles som direkte trafik, og ikke f.eks. organisk trafik.

    Desværre kræver det en lille ændring i tracking koden på alle dine sider, hvilket ikke er muligt for alle.
     
  13. Få styr på de danske søgemaskiner.
    Google har ikke helt styr på de små lokale søgemaskiner, der findes på det danske marked, f.eks. Jubii og Eniro. Men man kan forholdvist nemt hjælpe Google til at få proppet trafikken fra disse ind i de rigtige kasser.

    Igen kræver det en lille ændring i dit tracking script, hvilket ikke er muligt for alle. Desuden er disse søgemaskiners andele så utroligt små her i Danmark, at det måske ikke er besværet værd.

Som nævnt vil jeg forsøge at udbygge listen over tid, samt understøtte hvert punkt med mere detaljerede artikler. Så husk at holde øje med mit RSS-feed eller tilmelde dig mit nyhedsbrev for at få opdateringer.

Der skal desuden lyde et stort tak til Morten Vadskær, GWO-ekspert og Kondom-pusher, for hjælp med at udarbejde listen.

Er der nogle af punkterne du ikke er enige i?
Eller er der noget du mener mangler på listen?

Så hjælp mig endelig med at udbygge den, så vi kan få lavet den perfekte checkliste for, hvordan man opsætter Google Analytics på en netbutik!

 Rigtig god liste Søren. Punkt 12 og 13 er jeg mindre enig i, som man også kan se i min kommentar på bloggen du refererer til. Well, punkt 13 er ok, men det er så få besøg typisk, så det er lige med at opveje tid mod udbytte.

Ift. tidszone, så tages tiden automatisk fra Adwords, hvis man oprettere sin Analytics konto gennem denne. Hvis man opretter Analytics, og laver forkert tidszone, så kan det IKKE LAVES OM. Den fejl laver man kun een gang ;-). Du behøver ikke implementere på ny, men skal oprette en ny profil, så tabet er de historiske data.

Punkt 11 kan man igen overveje. Fordelen ved at smelte forsiden med og uden index sammen er at man får et samlet tal for sidevisninger. Men fordelen ved at have den delt op er at sidevisningerne UDEN index typisk er via direkte indtastning, og med index er via links på siden, og dermed midt i navigationen. Så ved ikke at gruppere dem, så har du mere at analysere på.

Men det er nok mest mig, som foretrækker at have mest muligt at analysere på...
Jacob Kildebogaard , den 16. oktober 2009 14:10:06
.
 Hehe, tak tak :) Tror jeg.

Udover kode på alle siderne, så er den mest kritiske fejl at der er flere domæner eller subdomæner. I dette tilfælde skal man IKKE blot placere samme grundkode på alle siderne, men der skal laves lidt justering. Her får flest for alvor helt forkerte data ind.

Næste udfordring er typisk hvis betaling sker på et tredjepartsdomæne. Så har du kryds her, så vær vågen og få løst dette korrekt.

Og så kan man også lave et punkt der hedder "Spor 404 sider med tilhørende URL", så du får en oversigt over hvilke 404 sider der læses.

Men punktet, som mangler mest er KAMPAGNESPORING. Din banner trafik havner hurtigt som direkte trafik hvis du ikke sporer det med Google Kampagnesporing. Hvorfor afslører jeg snart på min blog, men pointen er i al fald ALTID SPOR KAMPAGNEAKTIVITETER SPECIELT. SÅ har du 100% styr på det.

Hilsen fra analyse-Freaken ;-) [Det bliver jeg også kaldt på arbejdet... spøjst]
Jacob Kildebogaard , den 16. oktober 2009 14:27:44
.
 @Jacob: Du er altid klar med nogle guldkorn :-)

Husk på at listen er en checkliste for INSTALLATION af Analytics, og ikke så meget hvordan du bruger det. Derfor vil jeg vælge at holde kampagnesporing væk fra listen.

For ellers er der 110 andre emner, der også bør tages med. Emner nok til en hel bog, som du jo forhåbentligt snart får udgivet :-)
Søren Sprogø , den 16. oktober 2009 14:32:18
.
 @Vadskær: Interne søgninger er nu kravlet en position op ad listen ;-)

Mht. danske søgemaskiner, så har du ret i at det kun tager ca. 36 sekunder. Hvis altså du har adgang til koden bag din shop, og evt. ved en lille smule om programmering.

Men ellers skal du have en programmør til det, som minimum vil tage (læs: røve) og sende dig en regning på 1 time.

Og hvis du kører på en af standard-shoppene Dandomain, ScanNet, BGSys osv. kan det højst sandsynligt slet ikke lade sig gøre.
Søren Sprogø , den 19. oktober 2009 09:33:12
.
 Hijacker lige tråden et øjeblik som nybegynder - håber det er okay.

"Næste udfordring er typisk hvis betaling sker på et tredjepartsdomæne. Så har du kryds her, så vær vågen og få løst dette korrekt."

Hej Jacob - sidder lige netop med det problem med en wannafind betalingsgateway på en OsCommerce-shop. Er der en generel løsning på den slags, eller hvad? Wannafind ved sjovt nok slet ikke, hvad jeg snakker om, når jeg kontakter dem om det...
Niels Tybjerg , den 22. oktober 2009 13:35:08
.
 Fremragende liste Søren - rigtig god blogpost. Den burde blive sendt med i velkomstmailen når man opretter en Analytics konto :-)

Jeg er også glad for som webshopejer at kunne krydse af ned til og med nr. 12 (13 kommer snart). Så må man da være på rigtige spor :-)

Er forresten enig med Vadskær mht. site-søgeren. Den kan give utrolig værdifuld data f.eks. til éns FAQ. Personligt er jeg stor fan af Googles site search.
Mogens Møller , den 2. november 2009 22:57:41
.
 Hej!
SUPER liste!
For at gøre dette til en HEL perfekt ressource, man ville vende tilbage til gang på gang, skulle den udbygges med de helt konkrete koder. Dvs. hvad skal man fx tilføje for at få Jubii med som søgemaskine (lige den kan jeg så se hos kondomfyren, men de øvrige eksempler ville være super)..

På forhånd tak! ;-)
Christian fra Eee Pc bloggen , den 3. november 2009 01:59:17
.
 Tak for en god og relevant liste, omend det er en gammel post, blev det læst omhyggeligt :)
Malthe , den 9. oktober 2016 18:01:04
.
 SUPER liste herfra, hvad man ikke gør for at komme frem på google og med de rette keywords maleri feks. her hjælper Google Analytics rigtig meget.
Kenny , den 4. september 2017 07:21:19
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies