Google Analytics checkliste for netbutikker
Næsten hver gang jeg får en ny kunde ind, starter processen med at sørge for at deres Google Analytics er korrekt sat op.
Og da der næsten altid er tale om de samme ting, der skal gøres, præsenterer jeg hermed en checkliste for, hvad du skal have sat op for at have Google Analytics ordentligt implementeret i din netbutik. For først når det er på plads kan man kaste sig over alt det sjove, der giver resultater på bundlinien.
Google Analytics Checkliste
Du får her den korte checkliste, senere hen vil jeg understøtte hvert punkt med detaljerede artikler her på bloggen. Listen er desuden forholdsvist prioriteret med de vigtigste punkter først.
- Tracking kode på alle sider.
Helt grundlæggende skal Google Analytics' tracking kode være sat ind på samtlige sider i din netbutik. Det lyder måske som underforstået, men mange glemmer at få koden ind over det hele. Og er den ikke på plads, kan alt det andet næsten være ligemeget.
- Styr på tidszonen.
Inde i indstillingerne for din account kan du sætte op i hvilken tidszone din webshop ligger i.
Det er ekstremt vigtigt at denne er sat korrekt op, da man ikke kan ændre den igen uden at skulle starte helt forfra! Og står denne til default værdien, som er GMT-8, vil det se ud som at dine trafik peaks ligger på helt forkerte tidspunkter på helt forkerte dage.
Især når man sammenkører Google Analytics med Adwords vil det giver nogle temmeligt skæve billeder, hvis begge dele ikke er sat til at køre i samme tidszone.
- Opsætning af mål.
Det allermest grundlæggende i at drive en netbutik intelligent er, at kunne måle hvad der giver ordrer og hvad der ikke gør.
Sæt et mål op, der peger på adressen på din ordrekvitteringsside, og du er igang. Gør det eventuelt også for andre "actions" i din netbutik, der er med til at skabe værdi. F.eks. nyhedsbrevtilmeldinger, customer reviews, eller henvendelser til kundeservice.
- E-Handelssporing.
Dette er lidt mere teknisk at sætte op, da det kræver noget udvidet tracking kode på din ordrekvittering. Hvilket godt kan være en udfordring, hvis man kører på en gammel webshop platform.
Men det er ekstremt vigtigt, da det kan fortælle dig helt nøjagtigt hvor megen omsætning de forskellige markedsføringskanaler genererer. Og yderligere detaljer, så som hvilke varegrupper, der bliver solgt fra.
Husk desuden at slå til inde i indstillingerne, at dit site er et e-commerce site. Og at det handler i DKK.
Læs min guide til opsætning af e-handelssporing for flere detaljer.
- Google Adwords salgssporing.
Ok, ikke helt Google Analytics, men det lugter lidt af fisk.
Google Adwords har sit eget system til at spore, hvor mange ordrer og omsætning en given annonce har genereret. Og uden denne sporing er det svært at holde styr på hvad alle ens markedsføringskroner rent faktisk går til.
Desuden er der tale om et relativt simpelt tracking script, der skal indsættes på ens ordrekvittering. Noget som enhver programmør ikke bør tage mere end 10 minutter om at gøre.
- Link Google Adwords med Google
Analytics.
Husk at linke din Adwords account med Google Analytics. Det giver dig bedre muligheder inde i Analytics for at spore hvordan de forskellige Adwords kampagner performer.
- Ekskluder unyttige sideparametre.
Dukker der nogle sideparametre op i URL'en på din shop, når man surfer rundt på den? Nogen, som ikke nødvendigvis er med til atvise unikt indhold?
Sørg for at få dem ekskluderet i Google Analytics, da de virkeligt kan ødelægge hele datagrundlaget.
Der er ikke mange platforme der gør den slags længere, men der kan være tale om f.eks. et ?sessionid=xxxxx eller lignende.
- Tracking af hele checkout processen.
Når man alligevel er inde og opsætte et salg som et mål, så kan man ligeså godt indtaste hver enkelt trin i ens checkout process.
Dette giver mulighed for at finde ud af hvor henne i processen kunderne hopper fra. For når nogen først er gået igang med din checkout, så har de allerede pungen oppe af lommen. Så går noget galt her er det vigtigt at vide det.
- Spor din interne søgemaskine.
Hvis du har en søgeboks på din netbutik, der giverkunderne mulighed for fritekstsøgning i din butik, så indeholder denne uvurderlig information i hvilke termer dine kunder bruger.
Få sporet disse søgninger i indstillingerne for din Google Analytics account. Det tager 30 sekunder, men kan være guld værd.
- Frasorter din egen trafik.
Sidder du tit lige og surfer rundt inde i din butik, eller prøver at købe noget?
Alt for meget af dette kan give nogle helt skæve tal inde i Analytics, så det er vigtigt at få sat et filter op, der frasortere trafikken fra dig, dine medarbejdere og eventuelt programmører.
- Styr på forsiden.
Nogle systemer kan godt finde på at kalde din forside lidt forskellige URL'er på samme tid. F.eks. mysite.com/, mysite.com/index.php og mysite.com/default.asp.
Det er lidt noget skidt, da hver af disse adresser bliver betragtet som en unik side. Heldigvis tager det ca. 30 sekunder at få styr på dette inde i indstillingerne for din Google Analytics account.
- Søgninger på dit domænenavn skal ind under direkte
trafik.
Jeg har tidligere skrevet om dette lidt kontroversielle emne.
Men jeg vil til enhver tid hævde, at hvis der kommer en søgning fra Google på dit domænenavn, så bør den måles som direkte trafik, og ikke f.eks. organisk trafik.
Desværre kræver det en lille ændring i tracking koden på alle dine sider, hvilket ikke er muligt for alle.
- Få styr på de danske søgemaskiner.
Google har ikke helt styr på de små lokale søgemaskiner, der findes på det danske marked, f.eks. Jubii og Eniro. Men man kan forholdvist nemt hjælpe Google til at få proppet trafikken fra disse ind i de rigtige kasser.
Igen kræver det en lille ændring i dit tracking script, hvilket ikke er muligt for alle. Desuden er disse søgemaskiners andele så utroligt små her i Danmark, at det måske ikke er besværet værd.
Som nævnt vil jeg forsøge at udbygge listen over tid, samt understøtte hvert punkt med mere detaljerede artikler. Så husk at holde øje med mit RSS-feed eller tilmelde dig mit nyhedsbrev for at få opdateringer.
Der skal desuden lyde et stort tak til Morten Vadskær, GWO-ekspert og Kondom-pusher, for hjælp med at udarbejde listen.
Er der nogle af punkterne du ikke er enige i?
Eller er der noget du mener mangler på listen?
Så hjælp mig endelig med at udbygge den, så vi kan få lavet den perfekte checkliste for, hvordan man opsætter Google Analytics på en netbutik!