Søgemaskineandele i Danmark
UPDATE: Læs den seneste udgave af søgemaskineandele i Danmark, hvor du kan se trenden helt fra 2008 til 2011.
Man hører ofte til seminarer eller i medierne, at Google har xx% markedsandele i Danmark. Men ingen har nogensinde været i stand til at bakke det op med hårde facts.
Det har jeg gjort noget ved, og kan hermed præsentere data over de forskellige søgemaskiners andele i Danmark!
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på antal organiske besøg i sidste halvdel af 2008 hos en lang række danske netbutikker. Dvs. trafik fra Adwords annoncer, bannerannoncer og andre betalte former for markedsføring er ikke talt med, for at ingen af søgemaskinerne skulle kunne "købe" sig til en større andel.
Denne blog handler om nethandel, og derfor har jeg valgt at begrænse undersøgelsen til kun at omfatte netbutikker. Men resultatet kan fint overføres til alle mulige andre typer sites også.
Men nok snak, lad os springe direkte til resultatet.
De forskellige søgemaskiners andele i Danmark
At Google dominerer i Danmark overrasker nok ingen. Men at de har total dominans, og at de andre praktisk taget er ikke-eksisterende, er der ingen, der har kunnet påvise før!
De nøjagtige andele finder du her:
Hvis ovenstående diagram ikke illustrerer det godt nok, så tillad mig at skære det ud i pap:
Med en andel af den organiske trafik på 96%, er Google den eneste spiller af betydning i Danmark. De andres andele er så små, at de i praksis er ubetydelige.
Og selv, hvis de andre er i stand til at skaffe super relevant trafik, er mængden så lille, at det under alle omstændigheder bedst kan betale sig at kaste kræfterne efter Google.
Forskellen i Google's andel de forskellige netbutikker imellem ligger fra 91% og op til 97%, men med størstedelen omkring de 95-96%. Derfor kan man konkludere, at resultatet fint kan overføres til de fleste andre netbutikker og websites.
Datagrundlag for undersøgelsen
For dem der måtte være interesserede i de lidt mere nørdede detaljer omkring undersøgelsen, kommer her et par oplysninger omkring datagrundlaget:
-
Data består af antal organiske besøg fra alle sites og søgemaskiner i Danmark.
-
Der er udelukkende inkluderet data fra netbutikker, eller sites med andre former for nethandel.
-
Andelene er baseret på 2,5 millioner besøg i sidste halvdel af 2008.
-
Der er valgt at fokusere på sidste halvdel af 2008, fordi ikke alle har været i stand til at levere komplette dataset for den første halvdel. Men selv de ufuldstændige data viser at Google's dominans også var total der (se senere graf).
-
Jeg har valgt ikke at offentliggøre antal netbutikker, der deltager, da dette kan misbruges. De enkelte deltagere har udvist stor tillid til mig, da de har udleveret oplysninger om deres besøgende til mig. Og jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at beskytte dem.
-
Netbutikkerne spænder vidt både i størrelse og emne. Der er alt lige fra den lille tøjbutik, til hifi og kæmpe rejsesites. Således burde et bredt udsnit af den danske befolkning også være repræsenteret.
-
Trafik fra Google består også af besøgende fra TDConline og Eniro, da disse benytter Google's engine. Deres samlede andel ligger dog på under 2%.
-
Trafik fra Microsoft er fra både MSN samt Live.com.
Skulle du savne detaljer, så giv endelig besked i en kommentar herunder.
Trend for fremtiden
Der er intet, der tyder at Google's dominans i Danmark skulle blive mindre. Søgemaskineandelen er steget langsomt, men støt, igennem hele 2008, som denne graf viser:
Microsoft har igennem de sidste par år forsøgt alt hvad de kan at skubbe til Google med deres MSN.com og Live.com. Men det er ikke rigtigt lykkedes endnu, og intet tyder på at de (i Danmark) er på vej med noget revolutionerende nyt.
Jubii forsøger at refokusere, efter at de er kommet tilbage på danske hænder. Men spørgsmålet er, om det ikke er alt for sent, når de i dag er nede på en andel på kun 1,4%.
Søgemaskineandele i Europa
Tilbage i marts 2008 var jeg ude og grave efter tal for søgemaskinernes andele i Europa. Her er en opdateret oversigt over de største af landende samt USA:
Land Danmark Tyskland England Frankrig USA |
Google's andel 96% 88% 85% 91% 72% |
Sammenligner man ovenstående nye tal med min gamle undersøgelse , er der ikke sket så stort et skift i Europa inden for det sidste år. Men dominansen ser dog stadig ud til at være størst i Danmark.
Relaterede undersøgelser
Userneeds har tidligere via deres panelundersøgelser konkluderet, at Google's andel ligger på 94%. Hvilket er overraskende tæt på de rå data min undersøgelse er baseret på, som viser en andel på 93,6% for den samme tidsperiode.
Det er ikke lykkedes mig at finde andre undersøgelser derude på nettet, der dokumenterer søgemaskineandelene i Danmark. Kun masser af påstande.
UPDATE 16.04.2009: Resultatet er nu bakket op af Livecounter.dk, som kan præsentere lignende markedsandele for de mere traditionelle hjemmesider. Faktisk er de over de 96% til Google!