Søgemaskineandele i Danmark, 2008 til 2011
Breaking News, Google's søgemaskineandel er faldende i Danmark! Men jeg tror nu ikke de har grund til at panikke endnu.
Tilbage i 2009 satte jeg mig for at dokumentere, hvor stor Google's andel af søgemaskinemarkedet var her i Danmark. Masser af mennesker snakkede om Google's dominans, når man var til foredrag eller seminarer, men ingen havde rent faktisk sat sig ned og dokumenteret dominansen.
Jeg har nu gentaget undersøgelsen. Og oven i købet for alle årene imellem, så vi nu kan se trenden helt fra 2008 og op til og med 2011.
Om undersøgelsen
Jeg har trukket data fra en lang række danske netbutikker, og kigget på al den organiske trafik (organic searches og referrals). Dvs. besøgende fra alle de betalte markedsføringsformer, så som Adwords, bannere, affiliate marketing o.lign., er ikke talt med.
Der er kun inkluderet trafik fra netbutikker, det er jo trods alt det denne blog handler om. Men sidste gang viste det sig at andelene også passede meget godt på mere traditionelle websites.
Søgemaskineandele i Danmark
Lad os springe til resultatet, for som nævnt i starten er der lidt breaking news!
De sidste 3 år har Google's markedsandel faktisk været faldende, således at de i Q4 2011 var "helt nede" på en markedsandel på 95,4%. Tilbage i Q4 2009 satte de nemlig rekord med en imponerende markedsandel på 97,8%.
Trenden ser således ud:
Ja, det er svært at spotte en trend. Så mon ikke Google stadig tager det ganske roligt når det kommer til deres markedsandele i Danmark.
Kigger vi på de seneste data, altså for 4. kvartal 2011, så ser fordelingen helt nøjagtigt sådan her ud:
Konklusion: Google har stadig total dominans her i Danmark, alle de andre søgemaskiner er (stadig) ubetydelige.
Datagrundlag for undersøgelsen
For de lidt mere nørdede kommer her de mere tekniske detaljer omkring hvordan denne undersøgelse er foretaget:
- Data er samlet ind ved at kigge på top 50 af alle kilder i
Google Analytics, og plukke dem ud, der er søgemaskiner.
- Der er udelukkende indsamlet data fra danske netbutikker.
- I 2008 er andelene baseret på ca. 1,75 millioner besøgende per
kvartal.
For 2009-2011 er de kun baseret på 0,5 million per kvartal. Jeg observerede at hver gang jeg indtastede en ny butik, så ændrede markedsandelene sig marginalt. Så jeg så ingen grund til at fortsætte dataindsamlingen.
- Antallet af netbutikker, der har deltaget i undersøgelsen, vil
ikke blive offentliggjort. Men der er et stort spænd på tværs af
både størrelse og kategori.
- Det jeg kategoriserer som trafik fra Google i ovenstående består desuden af besøgende fra TDC, Eniro o.lign., da disse kører oven på Google's søgemotor. Andelen fra disse "ekstra" sites er dog forsvindende lille, vi snakker 0,3 - 0,5%.
Skulle du have spørgsmål eller kommentarer til undersøgelsen, så læg endelig en kommentar herunder. Så skal jeg gøre hvad jeg kan for at besvære dem.