Rapporten over alle rapporter anno 2012
I Google Analytics findes der 100 rapporter med 1.000-vis af tal. Men faktisk bruger jeg selv kun én rapport i systemet, en tilpasset rapport jeg kalder rapporten-over-alle-rapporter! Rapporten tager efterhånden 30 sekunder for mig at sætte op, og kan på et øjeblik fortælle mig hvordan det går for en netbutik.
Jeg skrev først om den tilbage i 2010, men siden da er der kommet en hel del opdateringer til Google Analytics. Så det er vist på tide med en frisk beskrivelse af hvordan du sætter den op, samt komme med en lidt udvidet udgave.
Hvad skal være på plads først?
For at kunne sætte rapporten ordentligt op, er der nogle få detaljer du lige skal have styr på først. Men det er nogle detaljer, du under alle omstændigheder bør have styr på:
- Du skal have e-Commerce Conversion Tracking sat korrekt op på
din shop, så ordrer, ordreværdier osv. osv. kommer med over i
Google Analytics.
- Du skal have sat et mål op, der svarer til at en ordre bliver
placeret. Og have hele dit checkout sat op som en funnel inden
målet, startende med din indkøbskurv.
- Din Google Analytics og din Google Adwords skal være korrekt linket sammen.
Dette er helt basale krav for at have Google Analytics implementeret på en webshop. Hvis du ikke har det, eller har problemer med det, så tøv endelig ikke med at tage fat i mig.
Det vil desuden hjælpe, hvis du har stiftet kendskab med konverteringstragten. Det er nemlig denne model, der ligger til grund for hele rapporten.
Sådan sætter du rapporten op
Gå ind i Google Analytics for din webshop, og gå op i menupunktet "Tilpasset rapportering", lav en ny rapport og kald den "Online Marketing Rapport".
Under "Datagrupper" tilføjer du følgende felter:
Tip #1
Når du tilføjer de enkelte variabler, så lad være med at klikke
dig frem til dem. Der er 100 forskellige variabler, så det bliver
nemt noget bøvl. Skriv derimod de første par bogstaver af
variablens navn i søgeboksen, og den vil automatisk filtrere.
Det er denne metode der gør, at jeg kan sætte rapporten op på ca. 30 sekunder.
Tip #2
Hvis du har problemer med at finde variabler så som
"Afvisningsprocent", "Transaktioner" osv., så er det højst
sandsynligt fordi du er kommet til at tilføje "Besøgende", og ikke
"Besøg", som det første felt.
Der er stor forskel på de to, og f.eks. "Afvisningsprocent" kan ikke kombineres med at man kigger på en "Besøgende".
Når det er gjort, så tilføj følgende tre felter under "Dimensioner":
Gem rapporten, og du skulle nu have alle tiders værktøj til at få styr på din webshop!
Dette er rapporten i sin grundlæggende form, og kan bruges til det meste. Men når jeg sidder med mere specifikke arbejdsopgaver, f.eks. Adwords, er jeg begyndt at tilføje skræddersyede faneblade til rapporten.
Bonus: Adwords udgave
Rediger rapporten, og tilføj en "Rapportfane". Kald den Adwords. Tilføj disse Datagruppevariabler og dimensioner:
Forskellen på basisudgaven og denne er, at under datagrupper er "Visninger" og "CTR" blevet tilføjet, og under dimensioner er "Annoncegruppe" smidt ind.
Bonus: Referrals udgave
Rediger rapporten og tilføj en "Rapportfane" mere. Kald den "Referrals", og tilføj disse datagruppevariabler og dimensioner:
I bund og grund er datagruppen den samme, som i den første, overordnede rapport. Eneste forskel er de to dimensioner.
Du har nu en specialudgave af rapporten, der er perfekt til at kigge på trafikken fra andre websites.
Kan jeg ikke få et link til rapporten?
Dem, der har leget med tilpassede rapporter før, ved måske at det er muligt at dele hele opsætningen af rapporten vha. et link. Så vil jeg ikke nok dele sådan et?
Svaret er nej, af følgende årsager:
- Hvis man ikke lige har sat sit checkoutflow op som mål 1, så
falder den delte rapport lidt fra hinanden. Og det er ikke alle,
der lige kan regne ud hvorfor.
- Hvis man bare kunne få rapporten vha. to klik med musen, så vil mange få den ind i deres konto og sidde og tænke "nå, og hvad så nu?". Ved at tvinge dig til manuelt at sætte den op, kan du ikke undgå at skulle forholde dig bare en lille smule til hvad det er du sidder og laver. Og dermed bliver det nemmere for dig at forstå rapporten, når den først er sat op.
Men prøv eventuelt at tage tid på hvor lang tid den tager at sætte op. Så kan vi jo holde en konkurrence en dag :-)
Andre udgaver?
Hvis du har brugt rapporten før, eventuelt i andre udgaver, så vil jeg mægtigt gerne høre om det! Jeg er ikke selv færdig med at lave specielle rapportfaner, så hvis nogen kommer op med en genial ide til sådan en, så del den endelig her.