Hvad er en god conversion rate
De fleste, der beskæftiger sig professionelt med nethandel, ved at conversion rate er den vigtigste metric når det kommer til at måle performance på ens webshop.
Men hvad er egentligt en god, gennemsnitlig conversion
rate?
Hvornår kan man klappe sig selv lidt på skulderen og sige "godt
gået", eller hvornår skal man tage sig sammen og optimere ens
site?
Man hører ofte at gennemsnitlig conversion rate skal ligge på en 2-3%, men der er aldrig nogen der er istand til at bakke påstanden op med rådata.
Det er som regel også svært at finde andre at sammenligne sig selv med. Det kræver flere besøg fra en (potentiel) kunde før han køber et 52" fladskærmsfjernsyn, fremfor hvis han bare skal købe den nye CD med Madonna. Og derfor kan den gennemsnitlige conversion rate svinge vildt fra branche til branche.
Average Conversion Rate bliver derfor ofte omtalt som var det Bigfoot: Alle har hørt om det, men ingen har rent faktisk set dyret!
Her er Bigfoot!
Eller næsten da, jeg har fundet fodsporet fra ham!
Jeg har støvsuget nettet (læs: Googlet i en times tid) for hvad jeg har kunnet finde af tal om emnet (primært fra Fireclick). Det er bestemt ikke noget nøjagtigt, videnskabeligt billede af hvad en gennemsnitlig conversion rate er, men det er væsentlig tættere på sandheden end det gætværk man af og til hører derude fra branchen:
Industry |
Conv.rate |
Fashion & Apparel |
2,2% |
Electronics |
0,7% |
Catalog |
5,0% |
Specialty |
2,4% |
Outdoor and Sports |
1,2% |
Software |
3,7% |
Travel |
2,1% |
Overall |
2,5% |
Så ifølge min undersøgelse ligger den gennemsnitlige conversion rate rent faktisk på 2-3%.
Bemærk at der er tale om amerikanske tal. Så vidt jeg ved er der ingen der offentliggører den slags her i Danmark.
Hmmm, måske man skulle gøre noget ved det...
Links
Benchmarking an Average Conversion Rate
Fireclick
Conversion Index
The Average Conversion Rate: Is it a Myth?