Rabatkoder, netbutikkernes oversete trick
Forleden aften gik jeg en tur igennem Silkeborg, hvor jeg bor. Her har en lokal butik sat et sjovt banner op i deres vindue, som satte tankerne igang.
Det er vist første gang en fysisk butik ligefrem opfordrer kunderne til at forlade butikken og gå hjem og handle over nettet i stedet :-)
Efter at have grint lidt over den kom jeg til at tænke: Gad vide hvilken effekt den egentligt har? For der er ikke bygget nogen former for "sporing" ind i den, ikke engang i den fancy QR-kode.
Tænk nu, hvis de havde skrevet: "Gå ind på vores netbutik i stedet og brug rabatkoden GÅHJEM, så får du 10% rabat". Og straks ville de kunne måle, hvad dette sjove banner bringer ind på deres bundlinie.
Og det satte straks mine tanker igang...
Brug ikke rabatkoder forkert
Rabatkoder kan nemlig bruges til ufatteligt mange kreative ting, når man skal have sat ekstra gang i forretningen. Mange bruger rabatkoder i deres nyhedsbreve eller på deres Facebook side, men det kan nogle gange være en rigtig dårlig ide.
Faktisk vil jeg være lidt provokerende, og opfordre dig til at stoppe med at bruge rabatkoder i nyhedsbreve og på Facebook. Det opdrager bare dine allerbedste kunder til, at de skal vente med at handle til der dukker en rabatkode op.
Brug i stedet rabatkoder til to ting: Tracking af offline markedsføring, og genaktivering af gamle kunder.
Tricks med rabatkoder
Og nu gør jeg noget, som jeg måske ikke bør gøre. Kvit & frit vil jeg dele nogle kreative måder at bruge rabatkoder på, som forhåbentligt kan få dig i sving.
- Bliver du i et svagt øjeblik overtalt til at indrykke en
annonce i en avis, så husk at få trykt en 10% rabatkode med i
annoncen. Koden skal være unik, til at huske og må ikke trykkes
eller opgives andre steder.
På den facon kan du se hvad der kommer ind af omsætning på denne rabatkode, og dette er så den direkte bundlinieeffekt af den trykte annonce.
Og tro mig, jeg er faktisk blevet positivt overrasket over offline annoncer et par gange. Omend det sker yderst sjældent.
- Gå ind i din Google Analytics og lav en rapport over de 10
blogs, der det sidste halve år har leveret flest besøgende og
ordrer.
Lav en unik rabatkode for hver af disse blogs, og sæt den til at udløbe om 1 måned.
Send nu en mail til hver af disse blogejere, og skriv: "Tak for de besøgende, du har givet min butik! Som tak giver jeg dig her en 10% rabatkode, der gælder måneden ud. Du må bruge den til hvad du nu har lyst til, enten selv eller dele den ud til alle på din blog. Det er helt op til dig".
Blog ejeren vil højst sandsynligt straks skrive en blog post og linke til dig. Og BANG!, så har du nemt skaffet dig et link plus forhåbentligt et par nye kunder. Husk på at rabatkoden kun "koster" dig den næste måneds tid, men linket vil forhåbentligt være der for evigt.
- Print en 10% rabatkode ud på en bunke labels. Det kan nemt
gøres med en almindelig printer og Word.
Få trykt en masse postkort med en tekst ala "Kan du huske os? Her har du en rabatkode, vi vil så gerne have dig tilbage!"
Hiv en liste ud over de kunder, der ikke har handlet hos dig i mere end 6 måneder, og print deres navn og adresse ud på en masse labels. Igen er Word en god opfindelse til dette. Tricket er, at du må godt sende fysiske breve og postkort til alle tidligere kunder, uanset om de har sagt ja tak eller nej tak til dit nyhedsbrev. Husk dog at lave en såkaldt adressevask op imod Robinsonlisten.
Og så er det bare med at få klistret alle de labels på postkortene og få dem sendt afsted! Det burde ikke koste dig en bondegård, og der er virkeligt guld i at få genaktiveret gamle kunder.
- Er du af og til afsted på messer?
Få trykt en stak visitkort med plads til en rabatkode. Hver gang du er afsted printer du en ny rabatkode ud på nogle labels og klistrer på visitkortene. Og BANG!, så kan du måle effekten.
- Jeg holder meget af at lytte til amerikanske
podcasts.
En ting disse gør rigtigt godt er, at involvere sponsorer.
Dette gør de bl.a. ved at tilbyde specielle rabatkoder bundet til selve podcasten. På den måde føler lytteret at han får noget helt unikt, og sponsoren kan direkte måle på effekten af sponsoratet. Altså effekten ud over branding værdien :-P
Mulighederne er mange. Og jeg forstår simpelthen ikke, at der ikke er flere netbutikker, der benytter rabatkoder kreativt.
Måske du kan hjælpe mig med at forstå, hvorfor folk ikke er igang? Er det fordi webshop-ejerne simpelthen ikke er klar over mulighederne, eller fordi teknikken ikke lige er på plads?
Eller har du set andre kreative brug af rabatkoder? Så læg endelig en kommentar herunder, og lad os dele mulighederne!