Hvad er "branding" egentligt?
Ordet "branding" har her på det sidste været nævnt i forbindelse med online markedsføring et par gange. Men hvad er branding egentligt for noget og hvad er formålet med det?
"Branding" på dansk
Direkte oversat til dansk, betyder branding "brændemærkning". Og det er et af de få tilfælde, hvor oversættelsen faktisk rammer meget godt plet.
Formålet med branding er nemlig, at brændemærke dit navn og dit firma ind i hjernen på forbrugeren, så de automatisk kommer til at tænke på dig, når de en dag er ude efter dit produkt eller din service.
Det er således IKKE branding, hvis du kører en enkelt annonce i et magasin, eller en enkelt bannerkampagne på et site. Det er simpelthen ikke nok til at "brændemærke" forbrugeren.
Det er heller IKKE formålet med branding at skaffe direkte ordrer. Formålet er, at forbrugeren skal kunne huske ens navn og produkt næste gang et passende behov opstår, ikke at lokke kunden ind med det samme og købe.
Men hvordan skruer man så sådan en branding kampagne sammen?
Vi skal selvfølgelig starte med en smule teori, og den simpleste model ser ca. sådan her ud:
Reach * Frequency = Cost
Hvad er "Reach"?
"Reach" er, hvor stor en målgruppe du ønsker at ramme med dine kampagner. Hvor mange du ønsker at nå.
Din "Reach" er således temmeligt bred, hvis du definerer din målgruppe som "alle danske mænd i alderen 25-45 år". Og ifølge ovenstående formel kan du tydeligt se, at hvis din "reach" er temmeligt bred, så går det også hen og bliver temmeligt dyrt.
Så det er med at definere og begrænse ens Reach så godt som muligt.
Hvad er "Frequency"?
"Frequency" er den frekvens, du ønsker at eksponere dit brand over for målgruppen med.
Det nytter ikke så meget at vise ens navn og logo over for målgruppen en enkelt gang i en dagbladsannonce, og så regne med at de kan huske dig en måned senere. Nej, jo flere gange man kan "flashe" sit navn foran en person inden for kort tid, desto større er chancen for at det brænder sig fast på deres nethinde.
Typisk siger man, at du skal ramme målgruppen 3-7 gange inden for kort tid med dit budskab, før de husker dig.
Frekvensen afhænger lidt af din relevans og dit budskab. Det er således ikke nok at de bare ser dit banner 3 gange på diverse websites, der skal en hel del flere gange til. Mens en helsidesannonce i et fagblad + en primetime TV-reklame + omtale i et online medie måske er nok til, at forbrugeren vil huske hvem du er.
Men typisk siger man at 7 eksponeringer er den ideelle frekvens.
Cost, det bliver hurtigt dyrt
Lad os forestille os at du sælger hesteshampo, og at du vil lave en branding kampagne over for teenage hestepiger. Ved at grave i diverse statistikker kan man regne ud at der er ca. 15.000 af den slags (opdigtet tal).
Dem skal vi så ud og ramme 7 gange på følgende facon:
- En helsides annonce i Wendy. Det er lige målgruppen!
- En halvsides annonce i Vi Unge. Godt nok når den langt ud over de hesteinteresserede, men her vil man kunne ramme nogen, der ikke lige abonnerer på Wendy.
- En måneds bannere på Heste-nettet, nok Danmark's største debatforum for hesteinteresserede.
- Fysiske bannere til et par ridestævner.
- Og så er jeg vist løbet tør for heste-ideer :-)
Som du nok kan regne ud, så bliver det hurtigt dyrt. Og problemet er at du skal gøre det hele på samme tid, ellers har det ikke den ønskede effekt.
Danmarks mest successfulde branding kampagne
Lad mig komme med et eksempel på, hvad der i branchen af mange bliver betegnet som den mest successfulde branding kampagne nogensinde.
Da Wupti.com startede, havde de en vision: De ville på kort tid være danskernes foretrukne butik, når det kom til køb af hvidevarer og forbrugerelektronik!
Jow jow, tænker man. Det er meget fint, men hvordan opnår man lige det?
Jo, det man gør er, at man tager hele sit marketingbudget, og så fyrer man det af på en uge!
I den uge Wupti startede op havde de således en reklame i hver eneste reklameblok på TV2, helsides annoncer i mange af de større dagblade og aviser, stoppestedsreklamer og meget, meget mere.
Ugen efter havde de praktisk taget ingenting.
Og online verden korsede sig. Det er jo hul i hovedet at kaste så mange millioner efter offline markedsføring for et online koncept!
Men hvad fik Wupti så ud af at brænde deres penge af på den måde?
Tre måneder efter launch lavede de en såkaldt
kendskabsgradsundersøgelse. Et bureau ringede ud til en stor stak
gennemsnitsdanskere og spurgte: "Hvis du skulle købe hvidevarer på
nettet, hvor ville du så købe dem?"
(Eller noget i den stil, jeg blev aldrig selv ringet op af
dem)
Uhjulpet svarede over 60% Wupti.com, hjulpet ("Kender du Wupti?") lå kendskabsgraden i nærheden af 80%. Og dette på bare 3 måneder.
Så på kun 3 måneder kendte 2/3 af den danske befolkning til
Wupti.
Det må man sige er lidt af en retailers våde drøm?
At det så kostede dem et to-cifret millionbeløb, og at de nok skulle have taget bare en eller to af de millioner og investeret i online markedsføring, er en anden historie. Men man kan ikke komme uden om at set med branding-perspektivet, så var deres kampagne en kæmpe success.
Skal jeg lave branding eller ej?
Hvis du gerne vil vide mere, ikke kun om branding, så vil jeg godt anbefale Seth Godin's bog "Permission Marketing". Heri har han en genial forklaring på reach & frequency begrebet, der frit oversat lyder ca. sådan her:
"Forestil dig at du har 100 blomsterfrø, og nok vand til at vande dem allesammen én gang. Vil du så plante dem alle, og kun vande dem en enkelt gang? Eller vil du plante 25 frø og vande dem 4 gange?"
Når det kommer til at lave en branding kampagne, så hjælper Yoda's ordsprog også: "Do or do not, there is no try". Ganske ligesom man ikke kan være en lille smule gravid, så kan man heller ikke lave "en lille smule branding". Branding er først effektivt, når man investerer så meget som muligt på kort tid.
Men skal du så lave branding?
Først når du har fuld gang i de 3 store online markedsføringskanaler, SEO, Adwords og Nyhedsbreve, kan det rent økonomisk og tidsmæssigt betale sig at kigge på alt muligt andet.
Næste skridt er ofte at kigge lidt på hvilke kanaler, der er gode til at erobre nye kunder, og hvilke der erobrer gamle. For derefter at kigge lidt på Customer Lifetime Value begrebet.
Og når man kommer der til, så ved man at man gerne vil give MASSER af penge for en ny kunde! Så er det bare med at afsætte en stor pose penge, lægge en god plan, og så ellers fyre de penge af så hurtigt som muligt.