Malk din "Coming soon" side
At lancere en ny webshop eller online service er hårdt, hårdt arbejde. At få selve platformen op at stå og få lagt varer på hylderne er for de fleste et kæmpe projekt, men det er ikke engang halvdelen af arbejdet!
For efter launch skal du kæmpe en hård kamp for også at drive kunder ind i butikken, de kommer desværre ikke bare væltende af sig selv. Og selv for de mest ihærdige kan det tage 6-12 måneder, før der begynder at komme et passende antal ordrer ind.
Men man kan godt tyvstarte lidt, og sørge for at butikken får en flyvende start. Så behøver man i det mindste ikke starte fra nul, og skulle kæmpe sig op ad den stejle bakke imod at få success med ens webshop.
Denne gang har jeg allieret mig med en gæsteblogger ved navn Lasse Kjær. Lasse arbejder også med nethandel til daglig, men er for tiden dedikeret til et spændende nyt projekt. Og det er i forbindelse med launch af dette projekt, at Lasse har et tip han gerne vil dele.
Så jeg vil overlade ordet til Lasse, tag endeligt godt imod ham!
Malk din "Coming Soon" side
Jeg har gennem de sidste 5-6 år været involveret mange forskellige lanceringer af websites, men det aldrig rigtig lykkedes mig at få udnyttet "Coming Soon" (CS) siden optimalt.
Med mit nye projekt DuGlemmerDetAldrig.dk besluttede jeg mig hurtigt for at nu skal det være nu. Det er et stort projekt og udviklingstiden er lang, så en god CS side ville kunne være værdifuld.
Sammen med Lars Rasmussen satte jeg mig ned og brainstormede på 1) hvad ville vi opnå? og 2) hvordan skulle vi gøre?
Vi fastlagde hurtigt et meget ambitiøst mål som lød på at siden skulle indsamle 5000 e-mail adresser samt have en lang liste af klienter vi kunne markedsføre os over for efter siden går live. Vi havde/har cirka 3 måneder at gøre godt med.
Herunder kommer jeg med fire ting du kan/bør bruge din CS side til:
Giv noget til brugeren og høst e-mail adresser!
Du ved sikkert godt hvor vigtig en god e-mail permission liste er - og det er aldrig for tidligt at starte med at skabe listen. Det punkt understreger Michael Rieck også godt, i dette podcast.
Men hvordan får man e-mail adresser? Det gør man ved at give brugeren noget som gør at de føler "Fedt - det må du sgu gerne få min e-mail for". Der er mange ting du kan tilbyde - når vi snakker e-handel så vil rabatkoder eller produktrelevant materiale være oplagt. Et eksempel kunne være at en køkkenudstyrs-forhandler giver en gratis opskriftsbog. Vi besluttede at udlove præmier med relevans for det vi skal sælge på den færdige shop (action oplevelser til en værdi af 5000 kr.).
Konkurrencen har uden tvivl skabt os en fin e-mail liste allerede, men jeg er overbevist om at flere ville "signe" op, hvis vi tilbød noget mere håndgribeligt - noget som ville lande i indbakken med det samme. Vi har bare endnu ikke fået ideen til hvad det kunne være. Vi har dog en ide til hvordan vi kan øge inticiamentet for at signe op gevaldigt, med den nuværende konkurrence - det kan du glæde dig til at se på siden snart.
Remarketing på Coming Soon sider?
Under vores brainstorm kom jeg også til at tænke på hvordan remarketing kan bruges til CS sider. Hvis du ikke ved hvad remarketing er eller hvordan det virker, så kig her. Hvorfor ikke bruge det? Det er jo egentlig oplagt - for at være lidt grov så giver det dig muligheden for at fange en masse mennesker som er interesserede i det du tilbyder (eller snart vil tilbyde), og når du så går live med dit website, så kan du markedsføre dig mod lige præcis den målgruppe. Og da du ved de har et kendskab til din side, kan du være forholdsvis aggressiv i din approach. Så et remarketing script blev tilføjet siden.
Jeg valgte så at sidde "Varighed af medlemskab"/"Membership Duration" til 100 dage, efter sparring fra Søren Sprogø, for at sikre at jeg ville kunne ramme de brugere som har besøgt siden her i starten - måneder før lancering.
Oplagt mulighed for keyword research
Når du nu har brugt tid, penge og energi på at lave en god coming soon side, så kan du ligeså godt kombinere det med noget "pre-launch" keyword research. Med det mener jeg muligheden for at finde og kvalificere keywords (søgevolumen, pris, relevans osv.) via f.eks. Google Adwords. Jeg har ikke lige kunne finde en god ressource om emnet til jer som ikke kender til fremgangsmåden, men jeg lover at tilføje den hvis jeg finder det.
Få input fra kommende kunder
Mit sidste råd vil være at bruge CS siden til at få input fra dine kommende kunder. Med KissInsights kan du nemt, billigt og hurtigt spørge dine kommende kunder om input til din kommende side. På DuGlemmerDetAldrig.dk indsatte vi følgende spørgsmål, som automatisk dukker op til besøgende som har været på siden mere end 10 sekunder.
Det var mine fire, korte kontante, råd til hvordan du kan få mere ud af din "Coming Soon" side. Jeg håber det kunne bruges. Med hensyn til design af siden og generel inspiration så kan jeg anbefale "Designing Coming Soon Pages" fra Smashing Magazine.
Din tur!
Jeg har stadig en masse at lære, så hvis du sidder med et tip derude omkring optimering af CS sider, så smid det i en kommentar herunder - det vil være værdsat!