Aug.
22
2011

Hvor hurtigt bliver Google Analytics opdateret?

Google Analytics ikon

UPDATE 26.01.2012:
Jeg har gentaget testen, og det ser rent faktisk ud til at alle Google Analytics data nu bliver opdateret inden for 11 minutter. Dette er de begyndt på kort tid efter denne blog post er skrevet. Kan være de læser med her :-)

I tidligere jobs er jeg ofte blevet bedt om lige at hive tal ud af Google Analytics for, hvordan det gik i går. Og hver gang har jeg spekuleret: Gad vide om Google overhovedet har indlæst de sidste nye data for det tidspunkt? Om den overhovedet er up-to-date?

Jeg har haft et lille eksperiment kørende det sidste halve år, med det formål at finde ud af hvornår man kan stole på, at alle data er læst ind i Google Analytics.

Metode

Måden jeg har gjort det på er, at have et lille script kørende, der hver 10. minut går ind i Google Analytics API'et og henter forskellige nøgletal for "sidste uge". Ved at hente alle disse oplysninger over i Excel, kan jeg så regne ud hvornår Analytics er færdig med at tælle sammen.

Jeg har valgt at fokusere på de nøgletal der er vigtige for en netbutik og som bruges til en typisk konverteringstragt: Visits, Goals, Adwords Cost, Transactions og Revenue.

Vær opmærksom på, at API'et er hurtigere opdateret, end når du sidder og kigger på rapporter i din browser. Typisk kan der gå yderligere en 3-4 timer.

Resultat

Følgende tabel viser, hvor lang tid der i gennemsnit går, før de forskellige nøgletal er fuldt opdaterede. Dataene er indsamlet hen over 14 uger i foråret/forsommeren 2011.

Nøgletal Tid før fuldt opdateret
(hh:mm:ss)
Visits  00:12:00
Goals  00:14:59
Transactions  20:22:04
Revenue  00:14:59
Adwords Cost  20:22:04

Hvad dette viser er, at nogle tal er klar allerede inden for 15 minutter, mens andre først er klar efter 20,5 timer.

Det undrer mig dog meget at Revenue er talt sammen allerede efter 15 minutter, mens antal transaktioner først tælles sammen efter 20,5 timer. For dataene kommer jo samme sted fra, og sammentæller den det ene, burde den også kunne sammentælle den anden.

Igen skal man lige være opmærksom på, at der kan gå yderligere 3-4 timer, før dataene er til rådighed i de browser baserede rapporter.

Og hvad kan man så bruge det til?

Det er vigtigt at vide, at der kan gå op til 24 timer før alle data ligger klar i Google Analytics.

Sidder du f.eks. og kigger på min rapport-over-alle-rapporter, ja så nytter det ikke så meget at inkludere i går i datovalget. Især ikke, hvis man sidder og kigger på de vigtigste metrics så som pris-per-ordre.

For så kan man nemt sidde mandag morgen med armene i vejret over, hvor godt ens Adwords kampagner kører. For så dagen efter at have nogle helt andre tal, når man vil blære sig over for chefen...

 

 Virkelig interessant blogindlæg. Jeg har tit tænkt over hvor længe der gik før man kunne stole på sine tal 100%, og aldrig rigtig fundet ud af det.
Fangede ikke helt hvorfor det tager længere tid for Google Analytics at indsamle data?
Nikolaj Bomann Mertz , den 22. august 2011 14:59:37
.
 Spændende forsøg. Især tankevækkende at der går op til 20,5 timer med nogle data..
Rune Fabricius , den 22. august 2011 15:11:05
.
 @Nikolaj: Jeg har ikke lige ville kaste mig ud i spekulationer om, HVORFOR nogen ting tager længere tid end andre. I denne omgang har jeg bare ville undersøge og konkludere.

Hvorfor det så forholder sig sådan må nogle teknik/statistik hajer kaste sig over :-)
Søren Sprogø , den 22. august 2011 15:11:22
.
 Spændende undersøgelse Søren! Nogle gange undrer jeg mig over, hvor du finder alt den tid til den slags, men tror vi er mange der er glade for det :-)

Har der været store udsving over det halve år, eller har det f.eks. hver gang taget præcist 12min for Visits?
Jacob Leander Christensen , den 22. august 2011 15:48:31
.
 @Jacob: Det tog ca. 30 minutter at programmere scriptet, og så har det ellers bare stået og samlet data ind. Derefter tog det 15 minutter i Excel at samle dataene, og yderligere 30 minutter at skrive denne blog post. Hvilket faktisk er lidt mindre tid end jeg plejer på at researche og skrive en blog post.

Og det er netop derfor, der desværre ikke kommer nyt her så ofte. Det tager tid at lave godt, unikt indhold.

Nej, der har ikke været de store udsving. Som regel har dataene været tilgængelige via API'et efter enten 0-10 minutter, eller 20-21 timer.
Søren Sprogø , den 22. august 2011 18:13:53
.
 Spændende test!

Men hvad har du holdt tallene op mod? Holder du bare øje med hvornår tallene ikke længere stiger og går ud fra at den så er færdig med at indsamle data eller holder du det f.eks. op mod den faktiske omsætning og kigger på hvornår GA har samme tal?

Har du kørt scriptet på flere forskellige shops eller er det kun en enkelt? Jeg tænker at der kan være udsving på forskellige shops med vidt forskellige trafikvolumen.
Jacob Worsøe , den 25. august 2011 12:43:48
.
 @Jacob: Yeps, scriptet bliver ved med at kigge på nøgletallene for "sidste uge", og mit regneark noterer så hvornår de stopper med at stige.

Det er kun kørt op imod en enkelt shop. Jeg tror dog ikke der er nogen forskel, da der ikke rigtigt har været (de store) udsving i hvornår dataene er opdateret, fra uge til uge.
Søren Sprogø , den 25. august 2011 14:20:07
.
 Spændende læsning - har bogmærket denne blog. Der er utrolig meget interessant imellem.
Mads Jensen , den 28. august 2011 02:53:14
.
 Søren: Okay. Der er dog den lille finte at det vel ikke er nok at fokusere på gennemsnittet, men på den maksimale tid. Det er jo farligt at kigge på tallene efter 20 timer, hvis der i nogle tilfælde kan gå op til f.eks. 30 timer og andre gange 10 timer...

Så lad os lige se hvad den maksimale tid blev istedet :) Eller i det mindste oplys standardafvigelse på dine observationer :)
Jacob Worsøe , den 2. september 2011 10:31:34
.
 @Jacob: Det har du da fuldkommen ret i.

De længste tidsperioder ligger på 21 timer (+/- 10 minutter). Dertil kommer den tid, før dataene er til rådighed i web interfacet også. Det har jeg desværre ikke lige styr på hvor lang tid er, men vil vurdere det fra 1 - 4 timer.
Søren Sprogø , den 2. september 2011 11:32:07
.
 Ja, det er noget bøvlet, men er det ikke det, som Google nu vil rette op på?
Robert Kronberg , den 4. december 2011 17:48:43
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies