Må du have kryds i "Tilmeld nyhedsbrev"?
Jeg har tidligere haft en del diskussioner over, om man må have kryds fra starten af i "Tilmeld nyhedsbrev" eller ej. Og istedet for at starte diskussionen forfra hver gang, kommer her en blog post om hvad du må og hvad du ikke må ifølge lovgivningen.
Hvad snakker jeg helt nøjagtigt om?
Bare lige så der ikke er tvivl, så snakker jeg om den klassiske "Tilmeld nyhedsbrev" checkbox på adressesiden i checkout'et på en webshop.
Må der som udgangspunkt være kryds i denne? Eller skal kunden aktivt selv sætte kryds i den?
Hvorfor er det overhovedet vigtigt?
Jeg plejer at sige, at nyhedsbreve er "gratis penge". Når du først har styr på trackingen fra dine nyhedsbreve vil du opdage, at du på 1/2 - 2 timer kan skaffe en mærkbar stigning i din omsætning. Og når du har opdaget det, så vil du begynde at jagte nyhedsbrevstilmeldinger.
For hvem siger nej til gratis penge?
At have "Tilmeld nyhedsbrev" forudfyldt vil måske gøre nogle få kunder sure. Men det vil også få din modtagerdatabase og din bundlinie til at stige.
Men først en disclaimer
Beklager, men jeg bliver nød til at tage en hel bunke forhold. Jeg er ikke juridisk uddannet, eller modtaget træning eller rådgivning i markedsføringslovgivning. Alt det nedenstående er hvad jeg som normal person kan støve mig frem til via internettet. Jeg tager derfor intet ansvar for indholdet i denne artikel, hvis det nu skulle bringe dig i fedtefadet en dag.
Det var så det, håber du stadig hænger ved. Nu er det så du skal have kaffen klar.
Hvad siger loven om nyhedsbreve?
For at finde den relevante paragraf, skal vi ned til §6 i markedsføringsloven:
§6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
Markedsføringloven, §6 stk. 1
Meget kryptisk, men i det efterfølgende stk. 2 bliver det pludseligt spændende:
§6 Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.
Markedsføringsloven, §6 stk. 2
Læs evt. ovenstående grundigt et par gange. For i første omgang kan det læses som om, at så længe kunden har købt noget hos dig, så må du sende nyhedsbreve til dem. Bare de har en nem måde at afmelde sig på efterfølgende.
Men hold fast, nu bliver det tricky...
Hvad siger forbrugerombudsmanden?
Der hvor fælden ligger, er i sætningen "...markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser...". Hvordan skal "tilsvarende produkter" egentligt tolkes?
Ikke nemt, heldigvis har forbrugerombudsmanden lavet en stribe retningslinier, der er hans fortolkning af loven. I første omgang ser hans kommentar til §6 stk. 2 ret positiv ud:
§ 6, stk. 2, er en undtagelse til stk. 1. Erhvervsdrivende kan sende reklame for deres egne - tilsvarende - produkter ved brug af elektronisk post til kunder, der i forbindelse med en tidligere handel med den erhvervsdrivende har oplyst deres elektroniske adresse. Det er dog en forudsætning, at kunden ved afgivelse af sin e-mailadresse eller sit mobilnummer har mulighed for at sige nej til at få reklame. Siger kunden ikke nej ved afgivelse af oplysningen, skal kunden ved hver efterfølgende henvendelse have mulighed for at frabede sig yderligere henvendelser.
Forbrugerombudsmandens Spamvejledning
Aha, så kunden skal bare have mulighed for at sige nej tak. Jamen det har de jo også. Men her er "tilsvarende" fremhævet lidt tydeligere, så det må have en eller anden betydning.
Vi er dog ikke færdige med at grave endnu...
Som eksempel på en situation, der er omfattet af undtagelsen kan nævnes: En kunde køber en bluse i en web-shop. I forbindelse med købet oplyser hun sin mailadresse, så hun bl.a. kan få besked om fortrydelsesretten mv. Der, hvor hun oplyser sin mailadresse, er der en klar og tydelig oplysning om, at hendes mailadresse vil blive brugt til at sende hende reklame for andre tilsvarende produkter pr. mail, medmindre hun vælger det fra. Hun får samtidig mulighed for, at "hakke af" eller på anden tilsvarende let tilgængelig måde at tilkendegive, at hun ikke ønsker elektronisk reklame. Benytter hun ikke denne mulighed for at sige "nej tak", har hun accepteret at få elektronisk reklame fra sælgeren af blusen. Sælgeren af blusen kan herefter sende hende reklame for bluser og andet tøj pr. mail. Han skal dog i hver mail igen give hende en nem adgang til at frabede sig reklame for fremtiden.
Forbrugerombudsmandens Spamvejledning
Dejligt, endelig et konkret eksempel, istedet for al den kedelige, tørre lovsnak. Og eksemplet er endda temmeligt tydeligt: Kunden skal aktivt sige nej tak til ens nyhedsbrev!
Indtil videre må konklusionen være, at folk skal selvfølgelig have gennemført et køb, og have haft mulighed for at sige "Nej tak". Både ifølge markedsføringloven, men også ifølge Forbrugerombudsmanden.
Men hov, hvad nu med det der "tilsvarende produkter"? Det mangler vi da stadig en forklaring på? Denne er dybt, dybt begravet nede i spam-vejledningen, også selvom den er ret væsentlig. Det starter med punkt 8:
8. De produkter eller tjenesteydelser, den erhvervsdrivende reklamerer for, skal være tilsvarende produkter eller tjenesteydelser, som kunden tidligere har købt hos den erhvervsdrivende.
Forbrugerombudsmandens Spamvejledning
Og følges så op af et par eksempler:
- Har kunden købt et par bukser, kan der reklames for andet tøj.
- Har kunden købt en musik-cd, kan der reklameres for musik (hvad enten det er på cd, dvd, MP3 eller lignende), men ikke for en cd-afspiller.
- Har kunden købt legetøj, kan der reklameres for andet legetøj, men ikke andre produkter til børn.
Især den sidste er den bekymrende! For det vil sige, at hvis du har en af de klassiske børnetøjsbutikker, og du som standard har kryds i "Tilmeld nyhedsbrev", så må du f.eks. op imod juletid ikke sende et nyhedsbrev ud med godt julelegetøj til alle de kunder, der i sin tid kun har købt tøj!
Hvordan i alverden vil du i praksis lige kunne holde styr på det?
Skal man lytte efter Forbrugerombudsmanden?
Lad mig starte med at slå fast, at forbrugerombudsmanden ikke er loven! Men han fungerer som forbrugernes vagthund, og så snart han får øje på lovbrydere er han ikke bleg for at hive dem i retten. Og dommere plejer at favorisere forbrugerombudsmanden.
Desværre er fortolkningen af "tilsvarende produkter" endnu ikke blevet afprøvet ved en domstol. Men det betyder nok bare, at ombudsmanden er vild efter en case at afprøve det på. Og tør du lade det være dig?
Mange vil måske også have holdningen: "Ja ja, så får jeg nok bare en påtale. Og så må jeg jo bare rette ind". Men lad os lige tage et par mulige risikoscenarier:
- Forbrugerombudsmanden vælger at gå all-in, hiver dig i retten
og får ret. Resultatet er en bøde på minimum 10.000 plus 100 for hver modtager over 100
stk.
- Forbrugerombudsmanden hiver dig i retten og får ret. Men fordi
loven ikke er helt klar i mælet får du en påtale og besked om at
rette op på det.
Til gengæld bliver det også dømt, at alle dine e-mail adresser er blevet indsamlet på ulovlig vis, og at du derfor ikke må maile dem igen. Hop derfor tilbage til start, og du inkasserer ikke 500 kr...
Skræmmende scenarier, der kan betyde dødsstødet for mange netbutikker. Så det er ud fra det man skal lave en risikovurdering.
Hvad er min anbefaling?
Lad mig prøve at opsummere: Ja, du må godt have kryds i "Tilmeld nyhedsbrev" når folk placerer en ordre. Så længe det er nemt at afmelde sig igen. Men du må kun sende nyhedsbreve med "tilsvarende produkter", og der findes ikke nogen klar definition på dette.
Det er hvad jeg har kunne grave frem. Hvad anbefaler jeg så?
Hvis du har en "smal" webshop, dvs. sælger få produkter af samme type, så vil jeg anbefale dig at have kryds i boksen som standard. Der er guld at hente i nyhedsbreve, så det er bare med at få folk tilmeldt.
Sælger du derimod en række af forskellige produkttyper, så tør jeg ikke komme med en anbefaling. Jeg ville nok overveje ikke at have kryds, men gøre mere for at promovere hvad kunderne får ud af at modtage nyhedsbrevet (det såkaldte WIIFM-princip).
Hvad gør du? Er det overhovedet noget du har tænkt over?
Så del endelig dine tanker og erfaringer med os andre ved at lægge en kommentar. For jeg er selv en smule rundt på gulvet efter at have siddet og læst lovgivning i flere timer.