Få styr på salget fra nyhedsbreve
Over halvdelen af de nyhedsbreve, der lander i min indbakke, mangler at koble deres nyhedsbreve sammen med Google Analytics. Og det frustrerer mig evigt meget, da det er sindsyg værdifuld viden at se hvor meget ens nyhedsbreve sælger for. Og det er legende let at få styr på det.
Se f.eks. denne rapport (som er en del af rapporten-over-alle-rapporter):
(OBS: Screendump er konstrueret, informationerne er
fiktive/opdigtede)
Hvis du nu vidste at hver gang du bruger de 15-20 minutter det tager at udsende et nyhedsbrev, så omsætter du for ~30.000 ekstra, tror du så at du vil udsende noget oftere?
Hvor svært er det så at sætte den sporing op? Involverer det ikke noget med en masse besværlige koder og den slags?
Tjah, lad mig vise hvordan det gøres på nogle konkrete systemer.
CampaignMonitor
Det er da lige til at overkomme, er det ikke? Der skal bare sættes kryds i boksen én gang, så sørger systemet automatisk for Google Analytics tracking i dine nyhedsbreve fremover.
MailChimp
Det samme i MailChimp. Der skal bare lige sættes kryds i en boks, så sørger den for det hele.
Ubivox
Danske Ubivox kræver at man lige skal skrive lidt i nogle bokse. Men det skal bare gøres én gang, så mon ikke det også går?
Mit system kan ikke den slags, hvad gør jeg?
I mine øjne har du to muligheder:
- Se at skifte til et mere professionelt system,
f.eks. et af de ovenstående. Det kan kun gå for langsomt!
Det tager en nogenlunde programmør et par timer at udvikle ovenstående til et nyhedsbrevsystem. Hvis din leverandør ikke "gidder" investere det i at holde sit system bare nogenlunde up-to-date, så fortæl dem hvad du mener om det ved at tage din pengepung og gå et andet sted hen!
- Tag
dine URL'er i nyhedsbrevet manuelt.
Det er selvfølgelig en træls ting at gøre hver gang. Men når du bare en enkelt gang eller to har set hvad dit nyhedsbrev omsætter for, så kan du se værdien i det.
Og så kan det være du vil overveje punkt 1.
For det behøver altså ikke være så besværligt at blive klogere.