Apr.
08
2011

Hvad skal du bruge en Facebook side til?

Facebook Jeg har tidligere skrevet om, at hvis dit mål er at generere ordrer og tjene penge med din Facebook side, så vil du næsten helt sikkert finde ud af at det ikke kan betale sig.

Men hvad skal du så bruge den til? Jeg kommer med et praktisk eksempel, en lille case-story. Og den er selvfølgelig baseret på min yndlings-børnetøjsbutik, Filabel.dk.

Tag evt. et kig forbi Filabel's Facebook-side, og meld dig mægtigt gerne ind.

Din Facebook side skal ikke sælge

Hvis jeg kort skal opsummere, hvad der står i min gamle artikel, så er det at du ikke skal forsøge at "sælge" på din Facebook side. Men nærmere bruge det som et redskab til at komme i direkte dialog med dine kernekunder.

Denne dialog kan du bruge til at binde dem endnu tættere til din forretning, og blive usandsynligt klogere på hvad deres behov er, og hvilken retning din shop skal bevæge sig i.

Men nok snak, jeg havde lovet et par praktiske eksempler.

Kundeservice

Det er selvfølgelig oplagt lige at skrive om nye varer i butikken på ens Facebook. Kernekunderne har oftest lidt ekstra spørgsmål til disse, og den "dialog" kan man sagtens tage på Facebook, så alle de andre kernekunder måske kan drage fordel af den.

Filabel Facebook, Småfolk kundeservice

Bliv klogere på dine fremtidige valg

Har du nogensinde spekuleret over, om du skulle foretage dig den ene eller den anden ting på din webshop? Hvorfor spørger du ikke dine allerbedste kunder, og beder dem om at komme med input?

Filabel står for tiden, som så mange andre webshop-ejere, med store spekulationer om, hvordan man skal håndtere PostDanmark's nye portostigninger. Så det var kun ganske naturligt at spørge kernekunderne om holdningen til det, og responsen var overvældende.

Filabel Facebook, Fragtpriser

På under 18 timer kom der 158 besvarelser.

Så står din netbutik foran en svær beslutning? Vend den med dine kernekunder, du vil næsten øjeblikkeligt få respons! Og desuden vil dine kunder også være mere positivt stemt over for svære beslutninger (så som portostigninger), hvis de har været involveret i processen.

Kunder hjælper kunder

Er det ikke helt fantastisk, når kunder deler tips med hinanden om brug af dine produkter?

Filabel Facebook, kunder hjælper kunder

Er der gang i DIN Facebook side?

Jeg kan desværre ikke tage æren for, at der er så meget gang i Filabel's Facebook side. Så jeg vil nok holde mig fra at kalde mig "Social Media Ekspert" lidt endnu :o)

Men nøj, hvor føles det fedt at have kunder, der på den facon har fattet hvad mediet skal bruges til!

Har du gode eksempler på "Aha!"-oplevelser på en Facebook side? Oplevelser, hvor man sidder og tænker "Wauv, det er der godt nok værdi i det her, på en anden facon en direkte slag". Så del dem endelig med mig og alle andre ved at lægge en kommentar herunder.

Det er jo trods alt det, sociale medier handler om ;-)

 @Trine: Selvfølgelig skal Filabel da have al den reklame, og alle de links, som sådan en blog post kan trække :-)

Det er en af mine største og bedste kunder, og jeg vil godt give lidt igen for at måtte skrive om deres side.

Men der er rigtigt mange gode eksempler inde på din Facebook side også på, at det hele handler om at komme i dialog med kernekunderne. Det gør du rigtigt flot!
Søren Sprogø , den 8. april 2011 12:54:02
.
 @Frederik: Beklager jeg endnu ikke lige har fået lavet det sådan, at links i kommentarer rent faktisk bliver til links. Det står på ToDo-listen, sammen med 500 andre forbedringer.

Yeps, jeres Netspiren er også en af dem, hvor der er turbo på dialogen. Selvom jeg ikke ligefrem ligger i jeres målgruppe, er det alligevel både sjovt og spændende at følge jer derinde.
Søren Sprogø , den 8. april 2011 12:56:35
.
 Som platformsleverandør kunne jeg godt tænke mig at spørge om der virkelig ikke er nogen værdi ved at trække shoppens produkter ind i Facebook? Enten på fan-siden eller gennem den klassiske "Like"?

Skyldes den manglende værdi at det er dyrt at implementere og der dermed skal genereres for mange køb for at dække ROI?

Hvis en standard e-handelsplatform tilbyder at udstille produkter direkte på Facebook, er der vel en merværdi ved at klikke på fluebenet?

Jeg er helt enig i dialogaspektet og bruger selv de sociale medier til at skabe direkte dialog med kunderne. Dog på Twitter som du ved :)
Søren Spelling Lund , den 8. april 2011 13:57:11
.
 @Søren: Altså... Det er lidt en længere diskution :-)

Det du skal tænke er, hvorfor brugerne egentligt er på Facebook? Gidder de overhovedet sidde og glo på reklamer, produkter og salgsgas der? Eller hvad er det egentligt målgruppen laver inde på Facebook?

Først når man har fået identificeret det sidste, kan man begynde at lægge en strategi. Og som regel vil den strategi skulle lægge sig op ad det "sociale".

For webshop platforme er det mest grundlæggende, at man overhovedet er i stand til at dele deres produkter. Dette kræver at shoppen benytter nogle specielle meta tags, den såkaldte Open Graph Protocol:
http://developers.facebook.com/docs/opengraph/

Men det helt essentielle i en successfuld Facebook side er ikke al teknikken. Det er at virksomheden rent faktisk er "til stede" på siden, lytter til kunderne og går i dialog med dem.

For ellers brygger man bare en såkaldt "Meatball Sundae" :-P
http://www.afdeling18.dk/blog/2008/4/13/opskrift-paa-meatball-sundae-fra-mesterkokken-selv.aspx

Når man så har fået styr på "dialogen" internt i ens organisation, så kan man implementere alle mulige små teknik-ting, der kan hjælpe med dette. F.eks. Open Graph, Like-knapper osv. osv.
Søren Sprogø , den 8. april 2011 14:36:59
.
 Super indlæg Søren

Det er spændende at se hvad der skal til for at få folk til at engagere sig. Og WOW det er vildt med så mange kommentarer - virkelig flot.
Nikolaj Mogensen , den 8. april 2011 15:54:50
.
 Facebook er fantastisk :·) Dog skal man have in mente at mange kun er med for at vinde noget (hvis man laver mange konkurrencer).

Men jeg havde en meget sjov oplevelse forleden aften. Kl. 20.00 lagde jeg et status som lød nogenlunde sådan her: Er i friske på at »synes om« denne status, og kommer vi over 500, så finder jeg på noget spændende til jer...

Efter 14 minutter havde vi nået 500 og da aftenen var omme havde vi nået 1300. Det overraskede mig - og med 13.000 fans viser det at 10% af disse (som minimum) var online denne aften og på facebook.

Dette viser jo hvilken magt dette medie har. Jeg synes dog at mange bruger det forkert. De tiltrækker de folk som kun er på siden for at vinde noget - og det er højst sandsynligt ikke voldsomt mange af dem som konverterer til kunder. Måske endda de gode kunder forsvinder fordi de føler det grænser til spam.

Mine 10 cents ;·) Fint blogindlæg ;·)
Helle, House of Kids , den 13. april 2011 16:03:06
.
 @Helle: Wauv, 10% "responsrate" på så kort tid, det er imponerende :-)

Men du har fuldkommen ret: Mange af ens "fans" er der primært af "selviske" grunde. Dvs. de følger din virksomhed i håb om at få rabatkoder eller gode, unikke tilbud. Men det er vel egentligt ikke så slemt, så længe de reagerer på dem og køber noget :-)

På den anden side blev jeg farligt imponeret over responsen, da Filabel spurgte om de nye fragtmuligheder. Jeg ved ikke om det er unikt for hendes "fans", men det viser da at nogle er villige til at give noget igen.

Og bare det at man på kort tid kan spørge sine bedste kunder om noget og få svar, er imponerende. Forestil dig, hvis man skulle lave noget tilsvarende ved at maile et spørgeskema. Det ville højst sandsynligt ikke give nær så stor respons, medmindre man koblede en konkurrence/lodtrækning på. Og så kan man spørge sig selv om svarene vil være repræsentative for de gode kunder.
Søren Sprogø , den 13. april 2011 22:06:08
.
 Tak for et godt blogindlæg. Jeg tillader mig også at byde ind med et par betragtninger.

1) Gør kernekunder til ambassadør
Dette er også tydeligt i det eksempel hvor kunder begynder at svarer på spørgsmål fra andre kunder. I sine status opdateringer på Facebook kan holde dette for øje, og få aktiveret sine kernekunder i jagten på nye kunder. Alle elsker at prale af en god handel og spændende produkter men klamme belønningssystemer og tomme salgsstunt hører ikke hjemme på Facebook.

2) Konceptudvikling
Jeg har et projekt i øjeblikket, hvor vi laver to layout til den nye hjemmeside. Hvilken det bliver lader vi vennerne på Facebook bestemme. Jeg tror på at dette kan bidrage til styrke relationen til Facebook vennerne, og i sidste ende laver vi jo et design som de gerne skal syntes godt om – så hvorfor ikke bare spørge dem. Typisk kommer der også forslag til optimeringer og andre gode ideer på bordet.
Brian Kristiansen , den 17. april 2011 21:16:13
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies