Hvad skal du bruge en Facebook side til?
Jeg har tidligere skrevet om, at hvis dit mål er at generere ordrer og tjene penge med din Facebook side, så vil du næsten helt sikkert finde ud af at det ikke kan betale sig.
Men hvad skal du så bruge den til? Jeg kommer med et praktisk eksempel, en lille case-story. Og den er selvfølgelig baseret på min yndlings-børnetøjsbutik, Filabel.dk.
Tag evt. et kig forbi Filabel's Facebook-side, og meld dig mægtigt gerne ind.
Din Facebook side skal ikke sælge
Hvis jeg kort skal opsummere, hvad der står i min gamle artikel, så er det at du ikke skal forsøge at "sælge" på din Facebook side. Men nærmere bruge det som et redskab til at komme i direkte dialog med dine kernekunder.
Denne dialog kan du bruge til at binde dem endnu tættere til din forretning, og blive usandsynligt klogere på hvad deres behov er, og hvilken retning din shop skal bevæge sig i.
Men nok snak, jeg havde lovet et par praktiske eksempler.
Kundeservice
Det er selvfølgelig oplagt lige at skrive om nye varer i butikken på ens Facebook. Kernekunderne har oftest lidt ekstra spørgsmål til disse, og den "dialog" kan man sagtens tage på Facebook, så alle de andre kernekunder måske kan drage fordel af den.
Bliv klogere på dine fremtidige valg
Har du nogensinde spekuleret over, om du skulle foretage dig den ene eller den anden ting på din webshop? Hvorfor spørger du ikke dine allerbedste kunder, og beder dem om at komme med input?
Filabel står for tiden, som så mange andre webshop-ejere, med store spekulationer om, hvordan man skal håndtere PostDanmark's nye portostigninger. Så det var kun ganske naturligt at spørge kernekunderne om holdningen til det, og responsen var overvældende.
På under 18 timer kom der 158 besvarelser.
Så står din netbutik foran en svær beslutning? Vend den med dine kernekunder, du vil næsten øjeblikkeligt få respons! Og desuden vil dine kunder også være mere positivt stemt over for svære beslutninger (så som portostigninger), hvis de har været involveret i processen.
Kunder hjælper kunder
Er det ikke helt fantastisk, når kunder deler tips med hinanden om brug af dine produkter?
Er der gang i DIN Facebook side?
Jeg kan desværre ikke tage æren for, at der er så meget gang i Filabel's Facebook side. Så jeg vil nok holde mig fra at kalde mig "Social Media Ekspert" lidt endnu :o)
Men nøj, hvor føles det fedt at have kunder, der på den facon har fattet hvad mediet skal bruges til!
Har du gode eksempler på "Aha!"-oplevelser på en Facebook side? Oplevelser, hvor man sidder og tænker "Wauv, det er der godt nok værdi i det her, på en anden facon en direkte slag". Så del dem endelig med mig og alle andre ved at lægge en kommentar herunder.
Det er jo trods alt det, sociale medier handler om ;-)