Kan du tjene penge via Facebook?
Mange netbutikker eksperimenterer med at have deres egen Facebook side. Dem, der er længst, sporer oven i købet trafikken og holder øje med om det genererer nogle ordrer.
Og som regel erfarer de, at det bestemt ikke er kræfterne værd!
Men hvorfor er det sådan? Og hvorfor mener jeg at man alligevel skal kaste enorme kræfter efter sin Facebook side?
Sociale medier er svære at måle
Når "eksperter" går igang med at sætte et eksperiment op med en Facebook side for en netbutik, så måler de som regel effekten af den på samme måde som andre online annonceringsformer: Hvor meget trafik og hvor mange ordrer er Facebook istand til at generere for din netbutik?
Oftest gøres dette ved at "tagge" alle links til butikken med nogle ekstra parametre, der gør at man kan måle trafikken ovre i Google Analytics.
Og er dette det eneste man kigger på, så er man næsten sikker på at Facebook siden "fejler" af følgende årsager:
- Google Analytics har det med at fokusere på, hvor den besøgende
sidst kom fra, når de placerer en ordre.
Dvs. hvis en kunde først lærer om dig via Facebook, så går ud og laver en søgning på dig inden de køber, så er det søgningen, der bliver tilskrevet ordren. Og ikke Facebook, som måske i virkeligheden var den sande ordrestarter.
De besøgende fra Facebook er ofte ikke helt klar til at købe noget endnu, det kræver lige et par besøg mere før de "konverterer". Men dermed ikke sagt at de ikke er dårlige besøgende!
- Hvis det primære successkriterie for din Facebook-side er, at
skaffe masser af ordrer til din butik, så har du totalt misforstået
mediet og hvad man skal bruge det til!
Selvfølgelig skal man Google Analytics tagge alle sine links, og selvfølgelig er det ultimative mål altid at få flere ordrer i din butik. Men der er en helt anden årsag til, at du bør kaste en masse kræfter i din Facebook side.
Hvorfor skal jeg så have en Facebook side?
Som sædvanlig er mine påstande ikke bare grebet ud af den blå luft, der ligger noget teori bag. Men jeg skal forsøge at holde det kort :-)
Ved traditionel markedsføring (også online) handler det om at annoncere der hvor dine kunder er. Jo flere af dine kunder, der befinder sig på et bestemt medie eller på et bestemt website, desto større interesse har man i at lave en eller anden form for kampagne der.
Men der kan også være god mening i, at gå efter mindre potentielle kundegrupper!
Tillad mig at vise dig den såkaldte Technology Adoptation Lifecycle kurve, som bedst egner sig til at forklare hvad jeg mener:
I et givent produkts-, teknologis eller tilbuds levetid (X-aksen) er det som regel udsat for først at blive samlet op af en lille gruppe af "Early adopters" eller "Trend Setters". Som så bliver efterabet af den større gruppe normale mennesker, for så til sidst at blive samlet op af den langsomme hale af sløve forbrugere.
Normalt forsøger man at fyre alle sine markedsføringskroner af over for Early- og Late Majority, for det er jo her der er flest mennesker.
Men hvis du nu tager den samme mængde kroner og kræfter, og fyrer det af på Innovators og Early Adopters, hvad sker der så? Ja, så har det en såkaldt "trickle down effect, der gør at budskabet om dit produkt helt automatisk og helt gratis strømmer ned til en endnu større mængde af Majority-type forbrugere, end du nogensinde ville kunne have opnået ved at markedsføre dig direkte til dem!
Eller sagt på en anden måde: Det handler om at få fingrene i dine Innovators og Early Adopters, få startet en dialog op med dem, der forvandler dem til såkaldte "Evangelister" , der helt gratis og super-effektivt spreder budskabet om dig, dit brand og dine produkter til alle sine venner og veninder.
Lyder det som noget man måske kan bruge Facebook til?
Forvandel dine bedste kunder til dine evangelister
Vi ved det nok allesammen, men du skal altså være rimeligt glad for en virksomhed og dens produkter, før du gidder joine dens Facebook gruppe. Og endnu gladere, hvis du gidder bruge tid på at læse og kommentere deres beskeder.
Ergo må det være nogle af dine allerbedste kunder, der er medlem af din Facebook gruppe.
Lad derfor være med at behandle den som en slags envejs-markedsføringskanal, hvor du bare ukritisk fyrer marketingbudskaber af, og måske lige skriver en linie, hvis du lige har sendt et nyhedsbrev.Gør du dette, og samtidigt forventer at ordrerne bare strømmer ind, så kan jeg garantere at du vil fejle.
Sørg derimod for hele tiden at lave små, friske nyheder derinde, som ikke kan læses andre steder. Og hvis nogen lægger en kommentar, så sørg for at besvare den med det samme! Betragt Facebook gruppen som dine allerbedste veninder, dem du henter inspiration fra, og får direkte besked fra hvis du gør det godt eller skidt.
Når du er ved at have startet en dialog op inde på Facebook med dine allerbedste kunder, så er det med at begynde at udnytte dem til at sprede dit budskab. Lav f.eks. en kampagne, hvor man ved hjælp af en rabatkode den næste uges tid kan få gratis fragt.
Annoncer rabatkoden kun på din Facebook-gruppe, men opfordrer endelig alle medlemmerne til at dele rabatkoden med alle deres veninder, blogge omkring den (suverænt værktøj til flere links), skrive om den på debatfora, Twitte den, ja bare lad dem gå amok!
Jeg garanterer dig for at du vil se tilgangen af nye kunder eksplodere over det næste stykke tid :-)
Måske vil du i første omgang tabe en smule penge på rabatkoden. Men når du først har fået slået krogen i en ny kunde, så kan du jo begynde at markedsføre direkte til dem ved hjælp af dine (næsten) gratis nyhedsbreve.
Gav det mening?
Gav denne artikel mening overhovedet, eller sidder jeg med hovedet gravet for dybt ned i lærebøgerne?
Har du prøvet at have success med din Facebook-gruppe, eller er det gået helt af helvede til?
Del endelig dine erfaringer med alle andre ved at lægge en kommentar herunder.
Og hvis du er interesseret i at vide mere om denne tankegang (nej, det er ikke mig, der har fundet på den), så kan jeg anbefale Seth Godin's "Meatball Sundae". Eller brug små 20 minutter på hans yderst underholdende og inspirerende video om emnet.