Aug.
13
2010

Kan du tjene penge via Facebook?

Mange netbutikker eksperimenterer med at have deres egen Facebook side. Dem, der er længst, sporer oven i købet trafikken og holder øje med om det genererer nogle ordrer.

Og som regel erfarer de, at det bestemt ikke er kræfterne værd!

Men hvorfor er det sådan? Og hvorfor mener jeg at man alligevel skal kaste enorme kræfter efter sin Facebook side?

Sociale medier er svære at måle

Når "eksperter" går igang med at sætte et eksperiment op med en Facebook side for en netbutik, så måler de som regel effekten af den på samme måde som andre online annonceringsformer: Hvor meget trafik og hvor mange ordrer er Facebook istand til at generere for din netbutik?

Oftest gøres dette ved at "tagge" alle links til butikken med nogle ekstra parametre, der gør at man kan måle trafikken ovre i Google Analytics.

Og er dette det eneste man kigger på, så er man næsten sikker på at Facebook siden "fejler" af følgende årsager:

  1. Google Analytics har det med at fokusere på, hvor den besøgende sidst kom fra, når de placerer en ordre.
     
    Dvs. hvis en kunde først lærer om dig via Facebook, så går ud og laver en søgning på dig inden de køber, så er det søgningen, der bliver tilskrevet ordren. Og ikke Facebook, som måske i virkeligheden var den sande ordrestarter.
     
    De besøgende fra Facebook er ofte ikke helt klar til at købe noget endnu, det kræver lige et par besøg mere før de "konverterer". Men dermed ikke sagt at de ikke er dårlige besøgende!
      
  2. Hvis det primære successkriterie for din Facebook-side er, at skaffe masser af ordrer til din butik, så har du totalt misforstået mediet og hvad man skal bruge det til!
     

Selvfølgelig skal man Google Analytics tagge alle sine links, og selvfølgelig er det ultimative mål altid at få flere ordrer i din butik. Men der er en helt anden årsag til, at du bør kaste en masse kræfter i din Facebook side.

Hvorfor skal jeg så have en Facebook side?

Som sædvanlig er mine påstande ikke bare grebet ud af den blå luft, der ligger noget teori bag. Men jeg skal forsøge at holde det kort :-)

Ved traditionel markedsføring (også online) handler det om at annoncere der hvor dine kunder er. Jo flere af dine kunder, der befinder sig på et bestemt medie eller på et bestemt website, desto større interesse har man i at lave en eller anden form for kampagne der.

Men der kan også være god mening i, at gå efter mindre potentielle kundegrupper!

Tillad mig at vise dig den såkaldte Technology Adoptation Lifecycle kurve, som bedst egner sig til at forklare hvad jeg mener:

Techology Adoptation Lifecycle

I et givent produkts-, teknologis eller tilbuds levetid (X-aksen) er det som regel udsat for først at blive samlet op af en lille gruppe af "Early adopters" eller "Trend Setters". Som så bliver efterabet af den større gruppe normale mennesker, for så til sidst at blive samlet op af den langsomme hale af sløve forbrugere.

Normalt forsøger man at fyre alle sine markedsføringskroner af over for Early- og Late Majority, for det er jo her der er flest mennesker.

Men hvis du nu tager den samme mængde kroner og kræfter, og fyrer det af på Innovators og Early Adopters, hvad sker der så? Ja, så har det en såkaldt "trickle down effect, der gør at budskabet om dit produkt helt automatisk og helt gratis strømmer ned til en endnu større mængde af Majority-type forbrugere, end du nogensinde ville kunne have opnået ved at markedsføre dig direkte til dem!

Eller sagt på en anden måde: Det handler om at få fingrene i dine Innovators og Early Adopters, få startet en dialog op med dem, der forvandler dem til såkaldte "Evangelister" , der helt gratis og super-effektivt spreder budskabet om dig, dit brand og dine produkter til alle sine venner og veninder.

Lyder det som noget man måske kan bruge Facebook til?

Forvandel dine bedste kunder til dine evangelister

Vi ved det nok allesammen, men du skal altså være rimeligt glad for en virksomhed og dens produkter, før du gidder joine dens Facebook gruppe. Og endnu gladere, hvis du gidder bruge tid på at læse og kommentere deres beskeder.

Ergo må det være nogle af dine allerbedste kunder, der er medlem af din Facebook gruppe.

Lad derfor være med at behandle den som en slags envejs-markedsføringskanal, hvor du bare ukritisk fyrer marketingbudskaber af, og måske lige skriver en linie, hvis du lige har sendt et nyhedsbrev.Gør du dette, og samtidigt forventer at ordrerne bare strømmer ind, så kan jeg garantere at du vil fejle.

Sørg derimod for hele tiden at lave små, friske nyheder derinde, som ikke kan læses andre steder. Og hvis nogen lægger en kommentar, så sørg for at besvare den med det samme! Betragt Facebook gruppen som dine allerbedste veninder, dem du henter inspiration fra, og får direkte besked fra hvis du gør det godt eller skidt.

Når du er ved at have startet en dialog op inde på Facebook med dine allerbedste kunder, så er det med at begynde at udnytte dem til at sprede dit budskab. Lav f.eks. en kampagne, hvor man ved hjælp af en rabatkode den næste uges tid kan få gratis fragt.

Annoncer rabatkoden kun på din Facebook-gruppe, men opfordrer endelig alle medlemmerne til at dele rabatkoden med alle deres veninder, blogge omkring den (suverænt værktøj til flere links), skrive om den på debatfora, Twitte den, ja bare lad dem gå amok!

Jeg garanterer dig for at du vil se tilgangen af nye kunder eksplodere over det næste stykke tid :-)

Måske vil du i første omgang tabe en smule penge på rabatkoden. Men når du først har fået slået krogen i en ny kunde, så kan du jo begynde at markedsføre direkte til dem ved hjælp af dine (næsten) gratis nyhedsbreve.

Gav det mening?

Gav denne artikel mening overhovedet, eller sidder jeg med hovedet gravet for dybt ned i lærebøgerne?

Har du prøvet at have success med din Facebook-gruppe, eller er det gået helt af helvede til?

Del endelig dine erfaringer med alle andre ved at lægge en kommentar herunder.

Og hvis du er interesseret i at vide mere om denne tankegang (nej, det er ikke mig, der har fundet på den), så kan jeg anbefale Seth Godin's "Meatball Sundae". Eller brug små 20 minutter på hans yderst underholdende og inspirerende video om emnet.

 Du har taget fuldstændig fejl :-)

Uden af kunne skrive en lang tekst om hvorfor, så bruger vi (GoSocial) fansider til at skabe salg til webuttikker - med stor succes.

Det er direkte målbart salg, folk klikker væk fra fansiden og køber.

Men det er som alt andet noget man lige skal sætte sig ind i.

Så det er synd for dine læsere at de nu tror at det ikke er værd at bruge tid på - for det er det bestemt!
Simon Mørch , den 13. august 2010 14:53:28
.
 Min erfaring med forskellige Facebook-sider og -grupper er, at det er et fantastisk værktøj til dialog.
Jeg bliver til stadighed positivt overrasket over, hvor mange der ytrer sig aktivt på FB i forhold til f.eks. blogs.
Og jeg har set nogle gode eksempler på, hvordan "Evangelist"-effekten virkelig virker.

Og så er det værd at bemærke, hvordan FB-annoncering kan være meget effektiv i forhold til at få folk til at melde sig til grupper og sider.
Frank Hellerup Madsen , den 13. august 2010 14:59:05
.
 @Simon: Så må du jo komme op med nogle case stories, der beviser din påstand :-)

Vær dog opmærksom på at jeg udelukkende taler om det at drive en facebook-gruppe, ikke om facebook-annoncering! Beklager jeg ikke gør det klart i artiklen.

Det er desuden ikke en "enten eller"-situation. Jeg har skam kunder, der genererer leads/salg via deres facebook gruppe. Men derfor kan man godt SAMTIDIGT benytte den til at få krogen i evangelisterne.

@frank: Yeps, "evangelist effekten" er helt fantastisk. Men pokkers svær at måle :-)
Søren Sprogø , den 13. august 2010 15:10:05
.
 Feeeeeeed artikel!

Som jeg ser det, er det her det allervigtigste:
"Lad derfor være med at behandle den som en slags envejs-markedsføringskanal, hvor du bare ukritisk fyrer marketingbudskaber af..."

I princippet burde det være den røde tråd i alle aspekter af ens online marketing...

- Michael
Michael Aagaard , den 13. august 2010 15:36:46
.
 Jeg er helt enig i dine og såvel seths betragtninger.

Det handler om betragte facebook, som den kanal det er. Forvirringen opstår som oftest, når man tror, man kan behandle sine first movers ens på tværs af facebook, twitter, foursquare osv.
Rasmus Himmelstrup , den 13. august 2010 18:42:35
.
 træt af at din blog rocks :-)

endnu engang tak for noget lige på, kort og godt.

Mvh Omar
omar , den 14. august 2010 00:22:38
.
 Hej Søren,

Du laver nogle rigtig gode indlæg, men den her har jeg lidt svært ved at sluge ;)

På onsdag har jeg brugt 5 år på universitetet, og i den periode har jeg set "Technology Adoptation Lifecycle" mange gange - hvis man interesserer sig for innovation kan jeg anbefale nedenstående, som vi har brugt i flere projekter:

"Perez, C. (2002). Technological revolutions and financial capital: The dynamics of bubbles and golden ages."

Det der egentlig fik mig til at skrive er, at du bruger modellen som teoretisk grundlag for din vurdering af et kommunikations-/markedsføringsmedie, hvilket den ikke kan.

Hvis den påstand var en del af et universitetsprojekt, ville du få hug for 'illoyal brug af kilder'.

Som de skriver på det link du giver til Wikipedia:

"The technology adoption lifecycle model describes the adoption or acceptance of a new product or innovation, according to the demographic and psychological characteristics of defined adopter groups"

Dvs. at hvis du giver dig til at sælge sko, så skal du ikke ud og have fat i Early Adopters. Vi bruger alle sammen sko allerede. Modellen giver en forklaring af hvad der sker på produkt-/innovationsniveau, men forholder sig ikke til de enkelte butikker.
Tommy , den 14. august 2010 10:59:45
.
 @tommy: Dejligt med lidt akademisk kritik :-)

Yeps, "Technology Adoptation Lifecycle" er en smule ved siden af at bruge. Men jeg hiver den frem fordi a) den er nem at forstå selv for ikke-akademikere, og b) den forklarer princippet med at det ikke altid er nødvendigt at gå efter "masserne".

Men helt klart, hvis jeg skulle skrive en afhandling om emnet, så ville jeg gribe det helt anderledes an :-)

Har du set videoen med Seth Godin? Han forklarer langt bedre hvordan modellen kan bruges til denne situation.
Søren Sprogø , den 14. august 2010 14:28:43
.
 @Søren Jeg følger altid hans blog - jeg forstår ikke at én mand kan komme med så mange små guldkorn. Jeg kan dog ikke huske, at jeg har set den video med ham. Har du et link til den?
Tommy , den 14. august 2010 22:05:50
.
 @Tommy: Der er linket til den til sidst i artiklen.
Søren Sprogø , den 15. august 2010 12:06:33
.
 Super fin artikel. Som jeg ser det og har erfaring med FB, handler det om kommunikation. Et eksempel er at skabe dynamik mellem et nyhedsbrev og en FB fanside (kan lide side, om man vil).

FB er i min verden mere loyalitetsskabende end direkte sælgende, altså en kanal til at fastholde kunder og sælge mere til dem, snarere end at skaffe nye kunder.
ulstrup , den 16. august 2010 09:00:11
.
 Hey,

God artikel!

Jeg arbejder selv med Jydsk Emblem Fabriks Facebook side. Du/I må meget gerne besøge den og skrive hvad i synes om sidens indhold. Jeg mener, at jeg rammer plet!;-)

www.jef.dk Jydsk Emblem Fabrik A/S på Facebook:

http://www.facebook.com/pages/Malling-Denmark/Jydsk-Emblem-Fabrik-AS/125808034123575

Glæder mig til at høre fra jer...God artikel!
Rene , den 18. august 2010 13:50:57
.
 Super artikel

Vi er meget glsde for vores facebook grp. og har stor gavn af at vi netop der kan lave en form for relation til vores fans. vi nyder at vi der kan komme med statements links og videoer som har noget med os - frimersport - at gøre. vi bruger også den til at komme med nyheder omkring nogle af de sponceringer vi har og vi kan måle at klik fra facebook konverterer til salg hos os, men tror det er rigtigt at det nogle gange tager mere end et besøg når det er herfra at det kommer.
Besøg os endelig på facebook og kommenter!
Glæder os til i kigger forbi!
Morten Hedegaard , den 19. februar 2011 10:42:02
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies