Bliver dine Adwords annoncer ikke altid vist?
Hvis man kører med uendeligt Adwords budget, eller i det mindste med temmeligt højt budget, så kan man af og til godt undre sig over, hvorfor ens annoncer ikke altid bliver vist.
Der findes 3 "skjulte" kolonner inde i Adwords, der kan være med til at fortælle dig dette.
Sådan får du kolonnerne frem i Adwords
De 3 kolonner finder du inde i Adwords ved at klikke dig ind under Kampagner, kolonner og så klikke alle "Konkurrencemæssige målinger" til.
Nu skulle du gerne helt ude til højre have fået tre nye kolonner, når du klikker dig ind under Kampagner.
Eksempel på Adwords kolonnerne
Her kan du se et eksempel på de tre kolonner.
Den første kolonne, "Visningsandel", fortæller hvor mange gange ud af alle søgninger, din annoncer er blevet vist. For Kampagne nr. 1 i eksemplet kan vi altså se, at kampagnen er blevet vist 72% af alle de mulige gange. Og for de to andre kampagner ser det endnu værre ud.
Kolonne nr. 2, "Mistet IS (budget)", viser om det simpelthen er fordi at budgettet ikke er højt nok. Kampagne 1 og 3 er på 0%, så budgettet er helt fint. Der er altså en anden årsag til, at deres annoncer ikke altid bliver vist.
Kampagne 2 derimod kan godt trække væsentlig mere trafik ved at budgettet bliver forøget. Så hvis økonomien bag kampagnen (pris-per-ordre) ellers ser fornuftig ud, så er det bare med at give den gas.
Kolonne nr. 3, "Mistet IS (rangering)", fortæller, om de manglende visninger er på grund af en lav, gennemsnitlig Quality Score på kampagnens keywords. Ja, du læste rigtigt: Du er ikke garanteret at din annonce bliver vist, selvom du sætter et mega budget op og en kæmpe klikpris. Du bliver også nød til at have høj kvalitet i dine kampagner.
For Kampagne 2 i eksemplet ser det fint ud. 6% mistede visninger på grund af Quality Score problemer er vist fint nok, du vil altid have et par keywords hist og her i en kampagne, der trækker ned.
Kampagne 3 derimod har problemer. Budgettet er fint nok, men der skal virkelig arbejdes med annoncetekster og landing pages for at bringe Quality Score op. Gøres dette, så er der kæmpe potentiale i at tiltrække mere trafik. Og igen, så skal økonomien (pris-per-ordre) selvfølgelig også se fornuftig ud.
Og hvad kan det så bruges til?
Når man kører efter uendeligt budget metoden, så kan de tre kolonner lynende hurtigt give dig indblik i, hvor der er mest potentiale at hente. Og hvor du derfor bør fokusere.
Ovenstående eksempel fortæller mig helt klart, at jeg straks skal ind og sætte budgettet op for Kampagne 2. Og at jeg har et stort arbejde foran mig med at forbedre Quality Score på Kampagne 3. Dejligt, så ved jeg hvor jeg skal starte :-)
Kendte du til de tre kolonner i forvejen? Og bruger du dem
overhovedet?
Så vil jeg da mægtigt gerne høre om det i en kommentar
herunder.