Apr.
09
2010

Hvad koster Adwords kampagner?

Jeg bliver tit spurgt om, hvad det koster at køre Adwords kampagner. Svaret er, lige så mange penge, som du har lyst til at kaste efter det!

Men det store spørgsmål er så, om det er en kilde til ekstra omsætning og profit, eller et stort, sort hul, som dine annoncekroner forsvinder i.

Historien om to kunder

Lad mig komme med et screendump fra to kunder's Google Analytics konti.

Kunde A Kunde B
 Kunde A - Google CPC Kunde B - Google CPC

Egentligt ser det da meget tilforladeligt ud. Begge kunder får fint omsætning og ordrer ind.

Men hvad nu hvis jeg fortæller, at de begge i gennemsnit tjener 125 kr. per ordre?

Da jeg viste tallene for kunde A, så han lyset med det samme og udbrød: Jamen så skal vi da bare fyre nogle flere penge af på Adwords! I dag har jeg uendeligt budget hos kunden, så længe pris-per-ordre holder sig under en vis grænseværdi. Se det er spændende, både for mig og for kunden!

Kunde B var en ny kunde, og da jeg viste ham tallene så han også lyset: Hans forretning blødte penge på Adwords kampagnerne, og at noget skulle ske hurtigst muligt!

Bløder dine Adwords kampagner også penge?

Hvordan får du så styr på, om din forretning også bløder penge, eller om du bare skal se at skrue op for Adwords budgettet? Læs med her, det er nemmere end du tror at komme igang.

Som det første skal du have Google Analytics installeret på din webshop, køre nogle Adwords kampagner (duh), og have de to systemer linket op imod hinanden. Dette gøres i Adwords under menupunktet "rapportering". Du får nu mulighed for at følge dine udgifter til Adwords ovre i Google Analytics.

Dernæst skal du i Google Analytics kunne spore hvornår en kunde placerer en ordre. Jeg kan kun på det kraftigste opfordre til at køre med Google Analytics e-Handelssporing, men hvis du ikke kan få din platformsleverandør til at installere dette, er der også et (dårligere) alternativ: Få sat et mål op i Analytics, der peger på kvitteringssiden i din checkout process. Og skriv din gennemsnitlige ordreværdi ind som værdi for målet.

Vent nu 3-4 uger på, at der kommer lidt data ind i systemet.

Tag til sidst et kig på min ultimative Google Analytics rapport. Nu skulle du også gerne se lyset :-)

Hvis ikke, eller hvis du har brug for hjælp med noget af ovenstående, så kontakt mig endelig! Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at have styr på dette, hvis man gerne vil have økonomisk success med sin webshop.

 Jeg kan ikke være mere enig - det er BARE at få målt værdien med det samme.
strategen , den 9. april 2010 11:47:49
.
 Du fat i noget, som rigtig mange har meget svært ved. Og med referencer til dine tidligere indlæg, så har enhver webshop ejer nu de informationer der skal til, for at gøre netop det du viser.

Super indlæg - som jeg glæder mig til at dele med andre.

Potter
Potter , den 9. april 2010 12:35:13
.
 guldkorn? ja! men savner nu dine gyldene guldkorn.

Mvh Omar :-)
omar , den 10. april 2010 12:06:21
.
 Er ny i Adwords-verden og det virker mig noget uoverskuelig...
Er der en "back-to-basic" guide et eller andet sted?

Flemming
Flemming , den 17. maj 2010 12:06:05
.
 @flemming: Ikke lige hvad jeg ved af. Men ellers er det et emne jeg tror jeg vil forsøge at angribe mere fremover her på bloggen. Altså Adwords sådan helt grundlæggende.

Ellers kan jeg anbefale at samle en bog op om emnet. Kig evt. på den Adwords bog på denne liste:
http://www.afdeling18.dk/blog/2008/1/12/alternativer-til-thorborgs-e-pusher.aspx
Søren Sprogø , den 17. maj 2010 13:41:39
.
 Gode tips - meen er de opdateret til status i 2012 ?
LudvigsenPatent , den 26. juni 2012 12:43:13
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies