Hvad koster Adwords kampagner?
Jeg bliver tit spurgt om, hvad det koster at køre Adwords kampagner. Svaret er, lige så mange penge, som du har lyst til at kaste efter det!
Men det store spørgsmål er så, om det er en kilde til ekstra omsætning og profit, eller et stort, sort hul, som dine annoncekroner forsvinder i.
Historien om to kunder
Lad mig komme med et screendump fra to kunder's Google Analytics konti.
Kunde A | Kunde B |
Egentligt ser det da meget tilforladeligt ud. Begge kunder får fint omsætning og ordrer ind.
Men hvad nu hvis jeg fortæller, at de begge i gennemsnit tjener 125 kr. per ordre?
Da jeg viste tallene for kunde A, så han lyset med det samme og udbrød: Jamen så skal vi da bare fyre nogle flere penge af på Adwords! I dag har jeg uendeligt budget hos kunden, så længe pris-per-ordre holder sig under en vis grænseværdi. Se det er spændende, både for mig og for kunden!
Kunde B var en ny kunde, og da jeg viste ham tallene så han også lyset: Hans forretning blødte penge på Adwords kampagnerne, og at noget skulle ske hurtigst muligt!
Bløder dine Adwords kampagner også penge?
Hvordan får du så styr på, om din forretning også bløder penge, eller om du bare skal se at skrue op for Adwords budgettet? Læs med her, det er nemmere end du tror at komme igang.
Som det første skal du have Google Analytics installeret på din webshop, køre nogle Adwords kampagner (duh), og have de to systemer linket op imod hinanden. Dette gøres i Adwords under menupunktet "rapportering". Du får nu mulighed for at følge dine udgifter til Adwords ovre i Google Analytics.
Dernæst skal du i Google Analytics kunne spore hvornår en kunde placerer en ordre. Jeg kan kun på det kraftigste opfordre til at køre med Google Analytics e-Handelssporing, men hvis du ikke kan få din platformsleverandør til at installere dette, er der også et (dårligere) alternativ: Få sat et mål op i Analytics, der peger på kvitteringssiden i din checkout process. Og skriv din gennemsnitlige ordreværdi ind som værdi for målet.
Vent nu 3-4 uger på, at der kommer lidt data ind i systemet.
Tag til sidst et kig på min ultimative Google Analytics rapport. Nu skulle du også gerne se lyset :-)
Hvis ikke, eller hvis du har brug for hjælp med noget af ovenstående, så kontakt mig endelig! Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at have styr på dette, hvis man gerne vil have økonomisk success med sin webshop.