Dashboards. Er det ikke bare noget C-level sh*t, fyldt med tal?
Kan man rent faktisk bruge den slags i det daglige?
Det ka' du tro, man kan! Her en case med, hvordan vi brugte det
hos Curvii.
(klik for stort billede)
Husker du at stoppe op og tænke over, om din post eller dit
nyhedsbrev i sidste uge rent faktisk er godt?
Var der en subject line, der kunne skæres skarpere?
Eller en post med høj engagement rate, der kan læres noget af?
Husk at stoppe op, reflekter
Det tager 3-7 dage, før kunderne er færdige med at konsumere dit content. På det tidspunkt, der har du nået at skrive maaaaange andre nyhedsbreve. Og får slet ikke stoppet op og reflekteret over, hvad der gik godt / hvad der gik skidt.
Det var en af de ting, vi arbejdede med hos Curvii. Et klasse eksempel på, hvad det vil sige rent faktisk at arbejde data drevet!
På kontoret havde vi en storskærm. Her havde jeg sat et Dashboard op, hvor man kunne fælge de seneste 8-10 posts på f.eks. Facebook. Og samtidigt sat targets for, hvad vi gerne ville nå af Reach. Heraf de grønne/røde farver på tallene, den stiplede linie på graferne.
Ca. hver 14 dag stoppede vi så op og afholdte korte "reflektionsmøder". Her viste jeg de tre bedste og de tre dårligst performende posts, og vi tog en snak om "hvorfor mon?" Stillede teser op, og brainstormede på ting vi kunne prøve af i de næste posts for at teste de teser af.
Target Reach var sat som gennemsnittet. Og ved vores reflektion/brainstorms var vi i stand til at arbejde os op til (næsten) altid at nå dette target. Ja altså. Lige indtil jeg så sagde, "fint, nu rykker vi lige gennemsnittet et hak op!"
Så hæver vi barren!
Men det gav teamet klare mål at gå efter. Plus et værktøj til, hele tiden at evaluere på det, vi rente og lavede. Der gik sport i at forudse, hvornår Reach'en på en post ebbede ud, set ud fra engagement raten! Og vi kunne bruge det til at time den næste post, så vi undgik at en ny post skærer benene af den forrige, hvis der stadig er "liv" i den. Den slags ting gør det en hel del sjovere at gå på arbejde :-D
Samtidigt, så sørgede Dashboard'et også for at visualisere over for resten af organisationen, at vi rent faktisk lavede noget derinde foran vores skærme. Det skete flere gange ugentligt, at nogen kom ind på kontoret og kommenterede: "Ejj, den post så jeg godt, den kunne jeg godt li'. Men hvorfor er tallet ud for den rødt??"
Hvilket lynende hurtigt gav en forståelse for, at f.eks. det-der-Facebook ikke bare var at smide noget op. Vi arbejde professionelt, data drevet med det!
Resultat?
Ved at arbejde med, at "hæve gennemsnittet" og undgå dårlige posts / dårligt timede posts, steg vores totale, månedlige Reach markant. Men det er ikke noget, man "bare lige gør". Det fungerer bedst, når det løbende arbejdes ind under huden.