Hvad står der i min bogreol?
Jeg er en del gange blevet spurgt, om jeg kunne anbefale nogle bøger, så man kan komme igang med at lave det, som jeg laver. Og oven i købet har jeg tit svaret tilbage med en mail med en lang liste.
Jeg tænkte det snart var på tide at dele denne liste, i form af et billede af min bogreal, og en gennemgang af de bøger i den, som jeg har fået mest ud af.
Min bogreol er ladet med...
Steve Krug - Don't Make Me
Think
Hvis du vil arbejde med web, så skal du have
læst denne her. Jeg vil ikke engang bruge 2 sekunder på at høre din
mening om et design, hvis du ikke har læst den :-)
Rolf Molich - Brugervenligt
webdesign
Næsten en dansk udgave af "Don't Make Me Think", bare ikke med en
nær så spændende titel. Bogen er dog stadigvæk anbefalelsesværdig,
og er skrevet så alle stadig kan forstå det. Så gidder man ikke
læse Steve Krug's, så skal man have læst denne
her!
Jacob Nielsen - Designing Web
Usability
En klassiker, som mange måske vil kalde dybt forældet. Men den er
godt skrevet, hurtig at læse. Og spørger du mig er det nødvendigt
at forstå de helt fundamentale begreber denne bog beskriver (links
skal altid være blå med streg under), før man kan tage stilling til
at bryde dem.
Seth Godin - Permission
Marketing
Når det kommer til den længerevarende success for en webshop, så
er permissions nøglen. Altså, retten til at markedsføre sig direkte
til en (potentiel) kunde. Seth Godin argumenterer i denne bog for
hvorfor det er sådan, og hvordan du arbejder med det. En klassiker
og Must-Read.
Og nu hvor du alligevel er ved at købe en Seth Godin bog, så smid også ligePurple Cow og Meatball Sundae i kurven ;-)
Jonah Lehrer - Decisive Moment: How the Brain
Makes Up Its Mind
Forklarer ud fra et neuropsykologisk synspunkt, hvordan hjernen
foretager beslutninger. Og hvor ufatteligt lidt vi egentligt har
kontrol over. En virkelig Eye Opener, der er krydret med gode
forklaringer og anekdoter fra eksperimenter. Og guld værd, hvis du
vil gå i dybden med, hvordan du "overtaler" brugerne til at
foretage en action både i dit design og din markedsføring.
Peter Lund Madsen - Dr. Zukaroffs
testamente
Hvis du kunne lide The Decisive Moment, så fortsæt med Lund
Madsen's bog. Den går lidt mere i detaljer med, hvordan og hvorfor
hjernen har udviklet sig som den har, hvordan synet, følesansen og
alle de andre sanser bliver kommunikeret videre til bevidstheden.
Og igen, hvor lidt vi egentlig har kontrol over,
når det kommer til beslutninger.
Bryan/Jeffrey Eisenberg - Call to
Action
Opfindere af termet "Persuasive Marketing", der går ud på at
overtale brugerne til at foretage en action, fremfor at forsøge at
"snyde" dem til at handle. Omend modellen sidenhen er blevet
opdateret en 2-3-4 gange, så er dette en af de bøger, der fik sat
mig i gang med at tænke over, hvordan/hvorfor vi handler som vi
gør. Og hvordan man udnytter det i online markedsføring.
Lene Bjerregaard - Farveordbog, 100 farvers
skjulte signaler
Alle farver har en eller anden form for signalværdi, som
automatisk bliver dekodet af hjernen. Du kender det, rød betyder
fare/kærlighed, grøn betyder kør/natur osv. osv. Farvevalg i f.eks.
design og på Call to Actions er derfor af enorm betydning. Denne
lille bog fungerer som et opslagsværk, hvor du kan slå alle mulige
farver op, og læse om deres betydning og signalværdier. En både
brugbar, men også interessant bog, jeg selv har haft utroligt megen
glæde af, når jeg har arbejdet med design.
Kevin Mitnick, Steve Wozniak, WIlliam Simon - The
Art of Deception
Mitnick er nok den første og største hacker nogensinde. Helt
tilbage fra dengang, hvor den amerikanske slet ikke viste, hvad de
skulle anholde ham for, for lovene var simpelthen ikke opfundet
endnu. Da de endelig fangede ham (han gav op), tilbageholdt de ham
alligevel i rigtigt mange år, indtil
de opfandt lovende at retsforfølge ham
efter.
Det fascinerende ved bogen er hans beskrivelser af, at det faktisk ikke var computersystemer han "hackede", men mennesker. Såkaldt Social Engineering. Han må stadig ikke røre computere eller snakke om konkrete cases, så alle hans eksempler i bogen starter med en "this example is ficticious, it could happen in real life". Og mens du læser dem render det dig koldt ned ad ryggen, for "eksemplerne" er så detaljerede, at du ved de er sket.
Du kan roligt tage sølvpapirshatten på, inden du læser denne bog. Og selvom det er ene beskidte tricks, der bliver gennemgået, så kan store dele af psykologien bag faktisk godt bruges (med relativ god samvitighed) inden for online markedsføring...
Hvad læser du?
Det var et udpluk af, hvad jeg har stående af både bøger og ebøger, som har inspireret mig. Der står naturligvis flere på min bogreol, men enten har jeg ikke fået læst dem færdig, eller også passer de ikke lige ind i denne sammenhæng.
Er der nogen af dem, som du har læst? Og er blevet inspireret af? Eller er der andre, som du mener er et Must-Read at have i sin bogsamling?
Læg vildt gerne en kommentar, personligt kunne jeg godt bruge et skud inspiration :-)
Disclaimer: Alle links til bøger i denne blog post linker (naturligvis) igennem et affiliate program. Det er bestemt ikke noget, jeg bliver rig af, men hvis jeg i det mindste kan få hosting udgifterne dækket, så er jeg en glad mand. Håber det er noget, du kan leve med.