Mar.
18
2011

De 3 vigtigste mål for en webshops forside

Inspireret af Mogens Møller's gode blog post for noget tid siden, tænkte jeg at jeg ville komme med min filosofi omkring hvordan man designer en god forside på en webshop.

Bemærk at der er tale om en "filosofi". Så den er firkantet forklaret, og du vil altid kunne finde gode undtagelser, hvor den ikke holder. Men formålet med den er, at skubbe lidt til din tankegang, og forhåbentligt give dig inspiration til at lave den perfekte forside til lige netop din forretning.

En forsides 3 vigtigste mål

En forside har tre formål:

  1. Kort og hurtigt at overbevise nye kunder om, at de er havnet det rigtige sted.

    Kan man f.eks. klart og tydeligt se, hvad det er i handler med?
    Også uden at man skal til at tænke over det, eller lede efter det?
     
  2. Overbevise brugeren om, at her tør han trygt klikke sig videre.

    Er der et godt design på shoppen?
    Kan man tydeligt se, at der er rigtige mennesker bag butikken?
     
  3. Hurtigst muligt at få den besøgende sparket ind på en underside/kategori, der matcher det behov som brugeren har.

3'eren er nok den vigtigste, og den vil jeg godt gå lidt mere i detaljer med.

Ingen surfer rundt på må og få

Alle har et eller andet formål, et behov de skal have opfyldt eller problem de savner en løsning på, når de er på internettet. Ingen surfer tilfældigt ind forbi din forside og tænker: "Nej hvor spændende, jeg skal da lige se hvad de har af varer".

Hele tricket består i at få identificeret dette mål, og så hurtigt og smertefrit få ledet brugeren ind et sted, hvor man kan målrette budskabet mod dette behov.

Tag f.eks. forsiden på Wupti.com.

Wupti.com forside

Der foregår temmeligt meget på den. Hvis jeg nu er ude efter et nyt fotografi-apparat, så vil jeg rimeligt hurtigt tænke at den slags har de slet ikke, og så ellers hoppe videre til en af konkurrenterne.

Og fordi der er så meget indhold på forsiden, der kæmper en kamp om min opmærksomhed, lægger jeg slet ikke mærke til menupunktet "Foto" oppe i toppen.

Men så snart Wupti får lokket den besøgende ned på en kategoriside, så kan de begynde at målrette budskabet. Dette gør de til gengæld rimeligt godt.

Wupti.com kategoriside

Trafik til forsiden er noget af det værste her i verden. Man kan ikke undgå at skyde med spredhagl imod den. Så få den hurtigst muligt dybere ind i sitet, så du kan begynde at ramme plet!

Et eksempel på en forside

Lad mig prøve at komme med et eksempel, hvor de tre regler er taget godt i brug. Tag et kig på forsiden på FNE-outdoor.dk.

FNE-outdoor.dk forside

  1. Det er dejligt klart og tydeligt hvad det er de handler med.
     
  2. Der er sgu' mennesker bag!
    Og de er oven i købet glade og smilende, dem tør jeg godt handle hos.
     
  3. Med alt det plads denne kategorinavigation tager, så vil du næppe bruge særligt meget tid på forsiden. Men nærmere hurtigt klikke dig ind, der hvor de har det du er ude efter. Og hvor FNE så kan begynde at give dig målrettede budskaber.

En lille disclaimer: Jeg har intet med FNE-outdoor at gøre, de er ikke en af mine kunder. Der er da også rigtigt meget på siden som jeg ville justere, hvis de nu var en kunde :-)

Hvad synes du?

Hvad synes du om min lille filosofi omkring hvad der er vigtigt på en forside?

Passer den, eller rammer jeg helt ved siden af?

Eller har du måske set gode eksempler på den?
Eller gode eksempler, der direkte modbeviser den?

 Fed artikel Søren - jeg er helt enig!

Det interessant her er, at selve webteksten er enormt vigtig for at alle 3 mål. Jeg har mange cases hvor jeg har fået over dobbelt så mange til at foretage den rigtige handling udelukkende ved at tweake webteksten.

Så hvis både designet og webteksten er målrettet, er du godt på vej mod en supers-sælgende forside ;-)

- Michael

Michael Aagaad , den 18. marts 2011 13:51:01
.
 Punkt 2 i FNE-outdoor giver jeg dig meget ret i og kan/bør bruges i størstedelen af B2C markedet. Men i B2B markedet, synes jeg det kan være en balance for hvornår er det en fordel at være "corporate" og hvornår skal man være personling.

Kan du følge mig?
Lars Skjoldby , den 18. marts 2011 13:52:41
.
 Dine pointer er gode, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om det der med "forsiden" er et levn fra old media, hvor "kunden" altid kommer ind af den samme vej.

I en verden hvor kunder som oftest starter navigation på en shop på en tilfældig side som matcher deres Google søgning, frem for forsiden, ville det måske give mening at holde øje med om det er kundens første besøg og udnytte den viden til at give netop den information, du beskriver.

I stedet for at have fokus på forsiden, bør man måske i virkeligheden hellere have fokus på "det første besøg".
Søren Spelling Lund , den 18. marts 2011 14:01:50
.
 @Søren: Helt bestemt! Som jeg skriver "Trafik til forsiden er noget af det værste her i verden."

De steder, hvor man har mulighed for at styre hvor trafikken lander (f.eks. SEO, Adwords og nyhedsbreve), er det værste man overhovedet kan gøre at lade den lande på forsiden.

Men man kan desværre ikke undgå trafik på forsiden. Netop derfor er det med hurtigst muligt at få den sparket videre :-)
Søren Sprogø , den 18. marts 2011 14:13:01
.
 @Lars: Kan godt følge dig. Men tror ikke jeg er enig.

Selvom der er tale om B2B segmentet, så er det stadig kæmpe-vigtigt at sende signalerne om hvem der står bag. Men det skal så nok gøres en del mere seriøst og "corporate", end med B2C segmentet.
Søren Sprogø , den 18. marts 2011 14:16:37
.
 @Mikael: Det er helt bestemt en spændende udfordring! Og også noget Wupti er blevet langt bedre til igennem tiden (jeg var i sin tid med til at bygge dem).

Jeg har bestemt en masse ideer til, hvordan de kan arbejde yderligere med det. Men det er så den slags arbejde jeg normalt tager penge for :-)
Søren Sprogø , den 18. marts 2011 14:19:24
.
 Nej Søren du rammer bestemt ikke ved siden af (hov der røg vist lige en dobbelt negation).

Netop fordi ” Ingen surfer rundt på må og få” bør man tænke nærmest hver eneste side som forsiden, eller i hvert fald dem man prøver at optimerer og tiltrække kunder på enten via SEO eller PPC.
Klaus Hall , den 18. marts 2011 14:32:57
.
 Spændende indlæg og ganske fine punkter, Søren :-) Lad mig lige nævne mit motto: Context is king.

Når jeg nævner det i denne sammenhæng, så er det i relation til det her med om et site skal være corporate eller ej og i relation til det med webteksten.

Om det skal være corporate eller ej, mener jeg ikke pr. definition er et spørgsmål om B2B kontra B2C, men snarere "hvad målgruppen reagerer mest positivt på" i forhold til målsætninger for sitet. Corporate er i min verden lig med en distancering fra "det virkelige og autentiske", en glittet version, og dermed som udgangspunkt skidt/mindre troværdigt... men hvis målgruppen forventer og reagerer bedst på en "pæn og professionel" side, jamen så skal den have det - B2B eller B2C :-)

Det samme gælder webteksten - den skal ligeledes passe til målgruppen. I nogle sammenhænge handler det om at tale i gammeldags, tunge og tørre termer, mens det andre gange handler om pop-extreme. Og så er der alt det ind imellem.

A/B tests, brugertests osv er det der kan give svarene. Det er noget af det her, der er det mest spændende med at arbejde med internettet, hvor vi faktisk KAN blive klogere frem for blot at gisne.
Steen Olsen , den 18. marts 2011 21:37:53
.
 @Michael
Dig og din webtekst ;) Men du har jo ret!

@Mathias
Kan godt lide din betragtning om den direkte trafik. Er dog ikke sikker på besøg på forsiden er lettere at konvertere end mere målrettet longtail trafik.

Den direkte trafik (og brand søgninger for den sags skyld) må jo nødvendigvis kende til dig og dit brand i forvejen. De har sikkert enten hørt om dig fra venner/forums/sociale medier eller har allerede handlet hos dig før og er repeat customers. Det må være disse vi primært skal kommunikeret til på forsiden.

Jeg tror dog også der er en yderligere målgruppe: Dem der ikke har haft forsiden som landingsside, men klikker tilbage til denne, efter at have set et eller flere produkter på sitet. De vil se hvem de handler med og om shoppen virker troværdig og sikker, så det tør lægge deres forretning der. Heldigvis svarer dette meget godt med målene for vores "word of mouth" visits ovenfor.
Nicolaj Kirkegaard Nielsen , den 20. marts 2011 10:41:16
.
 Godt blogindlæg Søren og tak for linket til mit indlæg på MCB bloggen.

@Mikael Rieck
Hvis jeg var konsulent for Wupti ville jeg anbefale dem at indsætte et stort tydeligt og ikke mindst intelligent søgefelt på forsiden.

Wupti skyder på forsiden med spredhagl og viser alt fra vaskemaskiner til parkeringsskiver. Lister som mest populære produkter, mest solgte osv. er normalvis gode, men i min optik er forsiden ikke det rigtige sted, da Wupti ikke ved, hvad jeg leder efter.

Som Søren siger, skal de besøgende hurtigst muligt videre til kategorioversigterne eller søgesider - her ved Wupti og alle andre webshops meget mere om, hvad den besøgende søger og dermed, hvilke produkter den besøgende skal præsenteres for.
Mogens Møller , den 20. marts 2011 22:29:10
.
 Rigtig god artikel.

Personligt mener jeg budskabet skal stå klart, ikke for meget støj, og tydeligt Call to action :)
kim malmberg , den 19. juli 2011 09:29:07
.
 Rigtig god artikel, synes man får en interessant vinkel på det. Fik en god idé ud af at læse den. Tak !
Sune , den 28. maj 2012 14:10:58
.
 God artikel. Jeg er helt enig med dine synspunkter, især det med at turde klikke. Det er der mange sider der ikke forstår.
Simon , den 8. august 2017 14:32:24
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies