De 3 vigtigste mål for en webshops forside
Inspireret af Mogens Møller's gode blog post for noget tid siden, tænkte jeg at jeg ville komme med min filosofi omkring hvordan man designer en god forside på en webshop.
Bemærk at der er tale om en "filosofi". Så den er firkantet forklaret, og du vil altid kunne finde gode undtagelser, hvor den ikke holder. Men formålet med den er, at skubbe lidt til din tankegang, og forhåbentligt give dig inspiration til at lave den perfekte forside til lige netop din forretning.
En forsides 3 vigtigste mål
En forside har tre formål:
- Kort og hurtigt at overbevise nye kunder om, at de er havnet
det rigtige sted.
Kan man f.eks. klart og tydeligt se, hvad det er i handler med?
Også uden at man skal til at tænke over det, eller lede efter det?
- Overbevise brugeren om, at her tør han trygt klikke sig
videre.
Er der et godt design på shoppen?
Kan man tydeligt se, at der er rigtige mennesker bag butikken?
- Hurtigst muligt at få den besøgende sparket ind på en underside/kategori, der matcher det behov som brugeren har.
3'eren er nok den vigtigste, og den vil jeg godt gå lidt mere i detaljer med.
Ingen surfer rundt på må og få
Alle har et eller andet formål, et behov de skal have opfyldt eller problem de savner en løsning på, når de er på internettet. Ingen surfer tilfældigt ind forbi din forside og tænker: "Nej hvor spændende, jeg skal da lige se hvad de har af varer".
Hele tricket består i at få identificeret dette mål, og så hurtigt og smertefrit få ledet brugeren ind et sted, hvor man kan målrette budskabet mod dette behov.
Tag f.eks. forsiden på Wupti.com.
Der foregår temmeligt meget på den. Hvis jeg nu er ude efter et nyt fotografi-apparat, så vil jeg rimeligt hurtigt tænke at den slags har de slet ikke, og så ellers hoppe videre til en af konkurrenterne.
Og fordi der er så meget indhold på forsiden, der kæmper en kamp om min opmærksomhed, lægger jeg slet ikke mærke til menupunktet "Foto" oppe i toppen.
Men så snart Wupti får lokket den besøgende ned på en kategoriside, så kan de begynde at målrette budskabet. Dette gør de til gengæld rimeligt godt.
Trafik til forsiden er noget af det værste her i verden. Man kan ikke undgå at skyde med spredhagl imod den. Så få den hurtigst muligt dybere ind i sitet, så du kan begynde at ramme plet!
Et eksempel på en forside
Lad mig prøve at komme med et eksempel, hvor de tre regler er taget godt i brug. Tag et kig på forsiden på FNE-outdoor.dk.
- Det er dejligt klart og tydeligt hvad det er de handler
med.
- Der er sgu' mennesker bag!
Og de er oven i købet glade og smilende, dem tør jeg godt handle hos.
- Med alt det plads denne kategorinavigation tager, så vil du næppe bruge særligt meget tid på forsiden. Men nærmere hurtigt klikke dig ind, der hvor de har det du er ude efter. Og hvor FNE så kan begynde at give dig målrettede budskaber.
En lille disclaimer: Jeg har intet med FNE-outdoor at gøre, de er ikke en af mine kunder. Der er da også rigtigt meget på siden som jeg ville justere, hvis de nu var en kunde :-)
Hvad synes du?
Hvad synes du om min lille filosofi omkring hvad der er vigtigt på en forside?
Passer den, eller rammer jeg helt ved siden af?
Eller har du måske set gode eksempler på den?
Eller gode eksempler, der direkte modbeviser den?