Har Firefox overhalet Internet Explorer i Europa?
Ufatteligt mange medier i både Danmark og i udlandet præsenterer idag en historie om, at Firefox har overhalet Internet Explorer som den mest populære browser i Europa.
Men kan det nu også passe? Og hvad kan du som webshop ejer lære af historien?
Der findes tre slags løgne...
...løgne, forbandede løgne, og statistikker! (Mark Twain)
Bag historien står firmaet StatCounter, som er et slags mini-statistik værktøj til hjemmesider. Graver man lidt i datagrundlaget for denne historie, bør man begynde at undre sig:
- Sammenligner man StatCounter's statistikker for Danmark med
FDIM's browserbarometer, få man følgende:
StatCounter
Internet Explorer: 55%
Firefox: 21%
FDIM's browserbarometer
Internet Explorer: 70%
Firefox: 12%
Det er unægteligt noget af en forskel! Og hvis deres data for Danmark er så meget ved siden af, hvordan mon det så er for de andre europæiske lande?
- De begår en klassisk, amerikansk fejltagelse:
At betragte Europa som ét samlet område. Men der er simpelthen så
kæmpemæssige forskelle på de forskellige lande, også når det kommer
til browserandele, at dette er ren "law of averages": Står man med det ene ben i
en kummefryser og det andet på en kogeplade, så går det
gennemsnitligt ganske udemærket.
- Hvor mange større, repræsentative sites, både i Danmark og
resten af Europa, har du nogensinde lagt mærke til kører
med StatCounter? For jeg kan ikke lige komme på at jeg er
faldet over nogen.
StatCounter selv siger godtnok at deres datagrundlag er 13 millioner europæiske sites. Men jeg vil gætte på at disse er mindre, niche-sites, hvis besøgende ikke er repræsentative for de enkelte lande.
Imponerende at den samlede verdenspresse er hoppet på historien med begge ben, uden lige at stoppe op og lave lidt fact checking. Jeg har endda netop hørt historien i radionyhederne på P3, og vi vil sikkert kunne se den i fjernsynet i aften.
Og hvad kan vi så lære af det?
Hvad er meningen med denne historie? Og er der noget, man som webshop ejer kan lære af den?
Historien lugter utroligt meget af den disciplin inden for søgemaskineoptimering, der kaldes "link bait". At skrive et eller andet spændende, kontroversielt eller innovativt, lave en pressemeddelelse på det der er nem for en journalist at copy'n'paste, og så håbe på at der er nogle journalister, der hopper på den.
På den måde får man pludseligt en lang række links af meget høj kvalitet, fra alle mulige nyhedssites. Noget Google er heeeeeeeelt vild med! Det er f.eks. helt umuligt at købe et link fra Ekstrabladet. Men en god SEO-mand vil gerne give titusindvis af kroner for sådan et link.
Foretager du en søgning på "browser stats" vil du netop også se at StatCounter er ved at kravle sig til tops.
For webshop ejere er der utroligt meget at lære af denne historie. Du skal bare lære at grave lidt i dine data.
Har du f.eks. en klassisk børnetøjsshop, så har du måske lagt mærke til at du i september pludseligt begyndte at sælge mange flyverdragter. Få gravet lidt data frem på det, skriv en pressemeddelelse, hvor du citerer dig selv, og send den ud til medierne (f.eks. igennem Presswire o.lign).
Hvis du er heldig, så sidder der en journalist med en stram deadline og føler sig uinspireret. Og så kan du risikere at historien bliver samlet op, og pludseligt er du både på Ekstrabladet med link eller i morgen-TV.
Og den slags kan pludseligt vælte hele din forretning i success.