Har dine kunder syn som en jagerpilot?
En af mine yndlingsaversioner, når det kommer til online design, er misbrug af fonte og skrifttyper. Mest af alt fordi det er så simpelt, og alligevel bruger 9 ud af 10 fonte forkert i deres shop.
Oftest er det så basalt som at al skrift simpelthen er skrevet med for små bogstaver, og idag faldt jeg over et nyt, godt eksempel på dette, som har fået mig til blækhuset.
Kunder med øjne som jagerpiloter
Hvis tekst på et website bliver for lille bliver det simpelthen træls at læse. Man bliver tung i hovedet af det, og har ofte helt ubevidst ikke så meget tålmodighed som ellers. Noget, der er meget negativt, hvis du forsøger at overtale nogen til at købe noget.
Desuden siger en gammel tommelfingerregel inden for trykkerbranchen, at hvis tekst overstiger 55 tegn per linie, så begynder øjet at have problemer med at skifte linie. Og igen gidder man ikke læse så megen tekst.
Et eksempel
Shoppen jeg faldt over i dag er Steenholt.com.
De bruger godt nok små bogstaver!
Prøv følgende lille praktiske øvelse:
- Åben deres "Om os"-side. Eller tag en vilkårlig
produktside.
- Zoom ind i din browser ved f.eks. at holde Ctrl-tasten nede og
ryk med din mus' scroll-hjul.
- Ser det grimmere ud?
Hvis nej, så hop tilbage og gentag punkt 2.
Hvis ja, så zoom lige ud en gang mere.
Du har nu fundet den font-størrelse, som sitet BURDE have været designet med!
Prøv at gøre samme øvelse med andre sites, du kunne eventuelt starte med dit eget :-)
Hvorfor er det nu sådan?
Det kan virkelig undre en at så mange bruger en alt for lille font, når det nu til dags tager maks. 5 minutter at gøre den større. Men der er rent faktisk en årsag til det:
I rigtigt mange af disse tilfælde, er fonten Verdana 10px valgt. Hvorfor det? Jo, fordi kode ser rigtigt pænt ud i denne font og størrelse, og som regel er det en kode-nørd, der har implementeret designet!
Uden at tænke over det, har han valgt hans favorit-font til al tekst. Og hvis man ikke lige er opmærksom på problemerne i det, så får man det aldrig rettet til en font, der passer ens målgruppe bedre.
Slap a', det er jo bare tekst!
Nej, det er "ikke bare" tekst!
De fleste sites forsøger at overtale brugeren til en eller anden form for action, som regel i form af et salg. Og hvis du kan fastholde brugeren i bare 500ms længere ved ikke at gøre dem trætte af at lytte/læse til dig, så er der større chance for at du opnår dit mål.
En kæmpe stor del af konverteringsoptimering består af ikke at gøre brugeren ubevidst træt af at surfe rundt på dit site. Og når der er tale om det ubevidste, så tæller de små detaljer en hel del.
Tror du ikke på mig?
Så er der masser af undersøgelser, der kan bakke min påstand op med facts.