Det går godt for nethandel i Danmark
For tiden er der megen snak om, at den globale økonomiske krise er ved at vende.
Men talene tyder på, at nethandlen aldrig har været ramt. Ja, faktisk går det bedre end nogensinde!
Trends fra det globale marked
Tidligere på året kom der tal fra USA, der viste at selvom den traditionelle retail industri oplevede en negativ vækst på 0,6%, så steg nethandel stadig med hele 4,6%. Og det midt i en krisetid!
Markedet for online markedsføring steg i 2008 i USA med kun 11%, hvor Danmark oplevede en vækst på hele 22%.
Nethandel i Danmark
De sidste nye tal fra PBS viser, at der overhovedet ingen finanskrise er at spore inden for nethandel, antal transaktioner stiger støt.
Væksten i forhold til andet kvartal sidste år ligger på 12%. Hvilket umiddelbart lyder flot, men de tidligere år har den ligget på hhv. 24% og 27%. Det har dog intet at gøre med finanskrisen, da vækstkurven har været støt nedadgående.
Samtidigt bliver der handlet for temmeligt meget: Over 60% af alle transaktioner er over 1.000 kr.
Markedet for online annoncering er der også fuld fart på. I 2008 gik det samlede annoncemarked tilbage med 2,5%, mens online markedet gik frem med hele 17%. Således er online markedsføring nu blevet den største markedsføringskanal med 21%.
Internationalt set er vi desuden et af de lande i verden, der bruger flest online markedsføringskroner per indbygger.
Hvad siger rygterne?
Alle de små til mellemstore netbutikker jeg har snakket med, melder alle at de absolut intet mærker til nogen finanskrise. Ud over at bankerne er blevet lidt mere besværlige at handle med, men det er næsten underforstået.
De har næsten alle fuld gang i butikken, og mange melder om problemer med at følge med væksten.
De store butikker derimod, der som regel er en del af en fysisk kæde også, ser det anderledes ud for. Mange af disse kæder har været udsat for overordnede fyringsrunder, hvor man over én kam har skullet afskedige xx% af alle medarbejderne. Og mange af stederne er det gået hårdt ud over eCommerce afdelingerne.
Hvorfor er mig virkelig en gåde. Når nu alle trends, tal og statistikker viser, at her er et område der på trods af krise stadig oplever vækst. Burde man så ikke tage og investere istedet?
Men det er vel et ganske velkendt symptom på krisen: At "professionelle" bestyrelser i store firmaer tager store beslutninger med hovedet under armen. De mindre virksomheder, som oplever vækst, er for det meste ikke underlagt den slags.
Kun enkelte steder har jeg oplevet en ledelse, der har haft n***er nok til at sige: Vores konkurrenter skærer ned, ergo er det nu vil skal vækste for at erobre markedsandele!
Så der er gode nyheder til alle de små shop-ejere: Når vi kommer ud på den anden side af krisen vil du stå stærkere, og alle de store vil stå svagere! Udfordringen bliver at holde momentum, og blive ved med at vækste.
Hvordan oplever du krisen?
Det var lidt mine egne tanker om krisen, bakket op af lidt tal og statistikker.
Men hvordan oplever du det for tiden? Kan du mærke krisen kradse i din forretning, eller går det bare super godt?
Jeg vil især gerne høre fra shop-ejere for enten at få bekræftet alle mine forestillinger, eller få mig rettet ind, hvis det bare går helt ad helvede til.