Man kan ikke købe bøger om mandagen
Jeg sad idag og læste en lang række inspirerende
artikler, og faldt i dem over bogen "Neuro Web Design -
What Makes Them Click?".
Den lyder lige som noget for mig, så den skal da købes!
Jeg havde så bare lige overset at det var mandag...
Første stop, Amazon.co.uk
Hos Amazon kan man af og til finde nogle fede deals på udenlanske bøger, så det er et naturligt sted at starte. Godt nok koster det lidt ekstra i fragt at få noget sendt fra Tyskland eller England eller hvor de nu har bogen til at ligge, men de to ting plejer at opveje hinanden.
Jeg fik hurtigt fundet bogen til en rimelig pris, proppet den i kurven, og susede hurtigt til checkout'en for at finde ud af hvad bogen skulle komme til at koste mig inklusiv fragt og det hele.
Og så var det at det begyndte at gå galt...
Jeg har åbenbart tidligere været inde på Amazon og proppet nogle varer i min kurv uden at købe dem. Flink som Amazon nu er har de husket det for mig, hvilket jeg først fandt ud af to steps inde i checkout processen.
Ikke noget problem, jeg hopper bare lige tilbage til indkøbskurven og får slettet de overfløde varer. Det kan man så ikke hos Amazon, ej heller kan man klikke på deres logo for at hoppe tilbage til forsiden.
Intet på denne grafik er klikbart og kan lede mig tilbage til
tidligere trin.
Så jeg måtte pænt gå op i adresselinien, skrive deres adresse igen manuelt, og så ellers starte forfra og huske at slette varerne først. Nuvel, selvom dette er irriterende lever jeg med det, jeg kan jo også bare lade være med at være sådan en idiot.
Jeg mangler dog stadigvæk at finde ud af hvad bogen kommer til at koste mig totalt, inklusiv fragt. Og efter stædigt at have klikket mig igennem checkout'et flere gange, lykkedes det mig ikke at finde total beløbet inden jeg skulle betale! Ydermere er prisen på bogen pludseligt steget fra £7.99 til £9.99.
Kun ét sted finder jeg en pris på noget, der ligner en ordretotal. Og det er i en reklame i selve checkout'et(!!!), der forsøger at overtale mig til at købe et "Amazon Mastercard" også. For som reklamen siger, så behøver jeg kun betale £1.22 mod ellers £16.22, hvis jeg lige tager et Mastercard med i købet også.
Det eneste sted jeg kunne finde noget, der ligner en
ordretotal.
Jeg giver op, og forlader butikken forbløffet over at nogen så dygtige som Amazon kan designe SÅ dårlig en checkout process.
Dybt suk...
Gode, gamle Saxo.com
Saxo.com er begyndt at være både leveringsdygtige og relativt billige også, når det kommer til internationale bøger. Så naturligvis smutter jeg forbi dem også.
Jeg får hurtigt fundet bogen, og den er oven i købet sat ned i pris! De har så hverken billede af bogen eller en beskrivelse, og leveringstiden er helt horribel (3-7 dage). Men ok, jeg ved jo hvad jeg er ude efter og jeg stoler på dem.
Saxo har jeg handlet ved før, og ved det bare går super nemt og hurtigt. Jeg får i løbet af 0,5 tastet mine oplysninger ind, får indtastet mine kreditkortoplysninger, trykker "Godkend ordre", hvorefter jeg prompte bliver mødt med denne besked:
Dobbelt suk...
Næste forsøg ser lovende ud!
Via Twitter får jeg så anbefalet en britisk boghandel, kaldet BookDepository.co.uk. Det ser jo meget lovende ud, og de tilbyder oven i købet "Free Worldwide Delivery"!
Jeg surfer lidt rundt i shoppen, og den ser faktisk ret fed ud. Overskuelig, nem at finde rundt i, og reagerer hurtigt på kliks.
Jeg får hurtigt fundet min bog, proppet den i kurven, og fortsætter til et checkout, der ser top-naise ud og er mega overskuelig! Så meget at jeg faktisk begynder at tage screendumps af dem med henblik på en eventuel positiv blog post senere hen.
Lige indtil jeg kommer til at skulle vælge land:
Dominica, Estonien, ja sågar Færøerne og Grønland! Men intet
Danmark??
Tredobbelt suk...
Det er sikkert bare mig
Jeg har ganske givet været ekstremt uheldig i dag, men er der en lektie man kan lære af min historie? Selvfølgelig er der det, ellers ville jeg ikke fortælle den :-)
Lad være med at betragte din shop som en isoleret ø. Dine kunder har sikkert været forbi andre shops, eller planlægger at besøge dem. Meget få produkter her i verden er unikke, så hvis du stiller bare den mindste forhindring i vejen for en motiveret, potentiel kunde, er sandsynligheden for at vedkommende hopper over til din konkurrent kæmpe stor.
Få styr på din brugervenlighed og din service. Har du ikke det risikerer du i værste tilfælde at folk spreder den dårlige historie på nettet via blogs.
Skulle du savne inspiration til et godt checkout kan du jo lige tage og læse min anmeldelse af Made4men's.
Og så en sidste ting: Er der nogen derude, der gidder købe "Neuro Web Design" til mig? For jeg kan åbenbart ikke finde ud af det...