Få indsigt med Google Insights
Google har et værktøj, der kan give dig et indblik i hvornår der er sæsonudsving i forskellige brancher, og hvornår det er man skal satse sine markedsføringskroner.
Værktøjet hedder Google Insights, og giver dig et overblik over hvornår folk søger på bestemte keywords. Det kan give dig uvurderlig indsigt i din branche, og samtidigt faktisk også være mægtigt underholdende.
Et par eksempler
Prøv en søgning på "influenza", noget kunne tyde på at en stor
epidemi er på vej:
Hvornår er det folk begynder at interessere sig for bookning af
"skiferie"?
Hvordan hænger søgning på "børnetøj" sammen med de traditionelle
udsalgsperioder?
Og hvad kan man så bruge det til?
Inden for online markedsføring kan man primært bruge det til to ting:
- Planlægge e-mail kampagner
Det er f.eks. dumt at sende nyhedsbreve ud med skiferie som tema i maj/juni måned, mens noget godt kunne tyde på at man med fordel kan sende den slags ud allerede i september.
- Op- og nedjustering af Adwords budgetter
Det er dumt bare at have det samme daglige Adwords budget hen over hele året, hvis søgningerne ligger i peaks. Så er det langt bedre at lægge størstedelen af pengene i de tidsperioder, hvor der er mange søgninger.
Og ikke nok med det, som Thomas Rosenstand påpeger, kan værktøjet også bruges til offline kampagneplanlægning!
Kendte du til Google Insights i forvejen? Og har du fundet nogle spændende "insights" i værktøjet, enten professionelt eller bare for sjov? Jeg kunne mægtigt godt tænke mig at høre om det.