Apr.
27
2008

Farvevalg, når du designer en webshop

Lene Bjerregaard - FarveordbogTid til anmeldelse af en lidt usædvanlig bog, som jeg igen og igen tager ned fra boghylden: Lene Bjerregaard's "Farveordbog - Farvernes skjulte universelle signaler".

Farvernes signalværdier

I vores underbevidsthed tillægger vi forskellige farver forskellige værdier, uden egentligt at tænke over det. Rød associerer man normalt med "fare" eller "kærlighed", grøn med "natur" eller "organisk", eller blå med noget "køligt" eller "troværdigt".

Derfor er det vigtigt at tænke over sit farvevalg, når man designer en webshop. Ønsker du at kommunikere troværdighed og stil, eller mere noget friskt og moderne?

Og hvad med farverne på dine knapper (eller Call-to-Actions)? F.eks. vil en rød Læg-i-kurv knap ikke fungere, da rødt normalt er forbundet med fare. Noget man lige bør tænke en ekstra gang over, inden man klikker på det.

Farveordbogen

Lene Bjerregaard's bog er virkeligt guld værd, hvis man vil arbejde med dette. Den sætter helt præcise ord på de enkelte farvers signalværdier, og holder dem endda op imod hvordan disse signalværdier er opstået i den vestlige kultur.

Den starter med en kort introduktion til hvordan man arbejder med farver, og hvordan farver er opbygget. Men fungerer ellers som et opslagsværk, enten for de enkelte farver eller for signalværdierne.

Lene Bjerregaard selv er uddannet arkitekt og psykoterapeut, og har skrevet en lang række andre bøger om hvordan man benytter farver. Mest set med øjnene som indretningsarkitekt og psykoterapeut, men hendes farveordbog kan bruges i utroligt mange andre sammenhænge også.

Brug af farveordbogen i praksis

Når man designer en webshop, eller et website, løber man hurtigt ind i at skulle vælge en farvepalette. Og i stedet for bare at vælge nogle farver mere eller mindre tilfældigt, er det godt at kunne tage udgangspunkt i noget teori istedet.

Jeg har selv ofte brugt den på følgende facon:

Start med at spørge dig selv (eller din kunde) følgende spørgsmål: Hvis din forretning var en bil, hvilken bil ville den så være? Og vigtigst af alt, hvorfor?

Er den en Mercedes?
En bil, der signalerer magt og dyr, tysk kvalitet?

Eller hvad med en Toyota Hilux?
En solid pickuptruck, der er kendt for sin pålidelighed?

Som du kan se har jeg for hver af disse biler listen en række tillægsord, ud fra min egen betragtning om bilmærkerne. De er 100% individuelle og subjektive, men ved at bruge "Hvis du var en bil..." tilgangsmåden, kan man få sat nogle ord på noget der ellers er svært at beskrive.

Og med disse tillægsord er det så på tide at bruge farveordbogen som opslagsværk! Bagerst har den et indeks over alle mulige former for tillægsord, med reference til sider, der beskriver farver, der har med disse at gøre.

For Mercedes har jeg listet "klasse", "stil" og "kvalitet". Og slår man dem op i bogen finder man:

  • KongeblåKongeblå
    Kvalitet, pålidelig, beskyttelse, seriøs.
     
  • SortSort
    Elegance, autoritet, magt, myndighed, alvor.
     
  • SølvSølv
    Værdifuld, høj værdi, udmærkelse.
     

For Hilux'en var det "pålidelighed" og "solid".

  • Klar blåKlar blå
    Stabil, troværdig, tillidsvækkende, seriøs.
     
  • Gylden brunGyldenbrun
    Jordforbindelse, fast, solid, tryg.
     

Ikke alle disse farver spiller naturligvis ordentligt sammen. Men rustet med tilstrækkeligt mange tillægsord, og evt. en god synonymordbog, kan man lægge noget tanke bag sit farvevalg. Fremfor bare at gribe det ud af den blå luft.

Arbejder man ikke direkte med design, kan jeg anbefale bogen alligevel. Det er både sjovt og tankevækkende at slå farver op, man finder enten i sin dagligstue eller på sine call-to-action's på sit website.

Og til kun kun 99 kr. hos Saxo.com er det et røverkøb.

 Har lige købt den.. :-) den er kanon!
Karsten Knudsen , den 27. april 2008 23:29:08
.
 Tak for en god anmeldelse - den er jeg jo næsten nød til at købe.
Potter , den 28. april 2008 15:44:27
.
 Lyder som en bog, der er et bekendtskab værd.

For nylig læste jeg for øvrigt om en undersøgelse, der nåede frem til, at mænd foretrak websites i kølige blå nuancer, mens kvinder mere var til pink/lilla, så målgruppen er også værd at have i baghovedet.
Susanne , den 1. maj 2008 11:59:05
.
 Alletiders indlæg - kendte egentlig godt til teknikkerne, men dejligt lige at blive mindet på hvor stor effekten er...
Begynder man først at ligge mærke til det, er det faktisk lidt skræmmende hvordan det påvirker en.
Christina , den 4. maj 2008 15:58:56
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies