Apr.
21
2008

Berlingske tager de først, spæde Web 2.0 skridt

Som nævnt tidligere her på bloggen, har flere af de danske nyhedsmedier taget de første, spæde skridt ind i Web 2.0 verden ved at give lidt tilbage til blogosphæren. De første var Ekstrabladet, Information, Version2 og Politiken.

Nu er Berlingske.dk også hoppet med på vognen med en feature ala Information, leveret af Overskrift.dk. Og ligesom Politiken leverer de også links direkte fra de enkelte artikler.

Linksene på artiklerne bliver sat ind via javascript, hvilket umiddelbart vil sige at de ikke kan benyttes til link building. Men det bliver gjort på så simpel en facon (via document.write's, at det ikke skulle undre mig om at Google kan finde ud af at indeksere dem alligevel.

De benytter ikke NOFOLLOW, hvilket kan undre hvis javascript'et er et forsøg på at undgå kreativ link building via blogging. Det ville være ufatteligt nemmere at implementere, og dermed også virke hos de ca. 2% brugere som har javascript disabled i deres browsere.

Personligt er jeg da glad for at flere og flere online medier forsøger at give noget igen. Men at kalde det ægte Web 2.0 synes jeg dog er at strække begrebet, det er nærmere en opskrift på en klassisk Meatball Sundae.

 Hvad siger du sådan en fætter her?

http://www.redcardinal.ie/search-engine-optimisation/12-08-2006/clickthrough-analysis-of-aol-datatgz/
Kondom mesteren , den 22. april 2008 12:40:10
.
 Hej Gummihat,

meget spændende, men jeg kan ikke lige se relevansen?
Søren Sprogø , den 22. april 2008 13:09:42
.
 Tak for informationen Søren. Sku en fornøjelse at læse med herinde, når der kommer sådanne nyheder :D
Og fedt at flere af "de store" begynder at lege lidt med hvad angår blogsynergi...
Kim Andersen , den 22. april 2008 18:32:33
.
 Jeg vidste ikke hvor ellers jeg skulle poste det her på dit site. Interessant at der ikke er mange klik til 3-7 pladsen. For slet ikke at tale om 2 pladsen. Overraskende er det også at nummer 1 kun får 40%...

Det var bare det jeg ville have din kommentar på.
Kondomer på nettet , den 23. april 2008 23:24:59
.
 Yeps, kan godt huske at være faldet over lignende artikler for ca. 1 år siden. Og det er en trend der er ved at opstå, at Top 3 positionen ikke længere er totalt dominerende.

En faktor, der måske spiller ind, kan være at der er ved at opstå en form for "bannerblindhed" inden for de organiske søgeresultater. At folk efterhånden har lært at toppen ofte domineres af spammere eller lidt for effektive SEM/SEO-folk. Så det man rent faktisk leder efter ligger længere nede af listen, og er ikke præget af salgssprog.

Men det er en absolut uprøvet tese jeg stiller op, baseret på hvad jeg ved om psykologi og mine egne observationer af hvordan jeg bruger SERP's. Så sandsynligheden for at jeg har skudt langt ved siden af den rigtige årsag er forholdsvis stor :-)
Søren Sprogø , den 24. april 2008 09:33:46
.
 Jeg har høre fra flere almindelige mennesker om den såkaldte "øverste link myte". Det skulle simpelthen gå ud på at det øverste link er manipuleret frem af google.. Derfor klikker de på det andet link. Det er jo lidt i tråd med det du selv siger..
Men søger man på kondomer på google.dk, så er det netdoktor der er nummer 1 (lidt endnu). Men det er jo ikke det link der får alle kliks fra brugere der har søgt på kondomer for at købe kondomer...
Svenske kondomer , den 24. april 2008 11:15:02
.
 Ja, men som du ved Anders, så er denne slags link ikke helt så værdifulde som andre:-)
Jesper , den 24. april 2008 13:24:58
.
 Hej Thore,
her er et eksempel:
http://www.berlingske.dk/article/20080420/danmark/704200033/

Der er en kasse ude til højre ved navn "Blog links til denne artikel".

Desuden har de på forsiden en boks ved navn "Blogs der læser Berlingske.dk". Hav tålmodighed, hele siden skal være færdigloadet før den dukker op da den bliver genereret via Javascript.
Søren Sprogø , den 16. juli 2008 09:04:48
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies