Analytisk vs Humanistisk tilgang til optimering
Efter et par hardcore tekniske indlæg om link building og søgemaskineandele, er det på tide at bevæge sig op på et højere, filosofisk niveau! Nemlig med en god, gammel debat om hvem der har ret: Designeren eller forretningseksperten?
Flere gange har jeg været involveret i en diskussion med en designer, der har udtalt: "Den analytiske tilgang duer ikke, du kan ikke sætte tal på mennesker.".
Eller salgsfolk, der har udtalt: "Det der humanisme er da lidt noget fis. Man griber noget ud af den blå luft, uden at basere det på målbare fakta".
Begge tilgangsvinkler fejler, ofte fordi folk ikke er istand til at se ud over deres eget fagområde, løfte sig op på et højere niveau og se det hele i et større perspektiv!
Forskellen på de to
Når man (re)designer en webshop eller optimerer online markedsføring, er det vigtigt at kombinere både den analytiske- og humanistiske tilgangsvinkel. Der er ikke tale om en enten-eller situation, men nærmere at ved at kombinere de to kan man bringe sig op på et højere niveau.
Den analytiske vinkel er baseret på kolde fakts om hvordan folk surfer rundt i din butik. Den kigger på tidligere besøgsmønstre, og kortlægger hvor man gør det godt og hvor man gør det skidt. Den humanistiske er baseret på psykologi, og forsøger at forudsige hvorfor noget i en given situation vil virke, og hvorfor noget ikke vil.
Men hvor den analytiske vinkel besvarer spørgsmålet "HVAD gør folk", så arbejder den humanistiske med spørgsmålet med "HVORFOR gør folk". Og ud fra disse to simple spørgsmål er det tydeligt at se at de to vinkler ikke er sammenlignelige, og derfor er den ene ikke mere korrekt end den anden!
At (re)designe udelukkende ud fra analyser er ligesom at køre bil set igennem bakspejlet. Det går fint i starten, men tager vejen pludseligt et sving går det galt. Hvor den humanistiske tilgang er fin til at lave spekulationer frem i tiden, så fejler den når man skal til at drage erfaringer af det man netop har foretaget sig.
Hvordan arbejder en Web Analytiker som jeg?
Min officielle jobtitel er "Web Analytiker", hvilket umiddelbart lyder som om at jeg primært arbejder med den analytiske vinkel. Denne titel er valgt fordi det er den der dækker det største område af mit arbejdsfelt, men det dækker nok kun 40% af det jeg rent faktisk laver! For ud over at sidde og "spille Excel" som jeg kalder det, så er jeg også uddannet designer.
Når jeg kigger på f.eks. hvordan en Google Adwords kampagne performer, så starter jeg med det analytiske. Hvor stor en procentdel klikker på annoncen? Hvor mange klikker sig videre når de kommer ind på websitet? Hvor klikker de sig hen, og ender de med at konvertere?
Når denne analyse er overstået ender man som regel op med et godt indblik i hvor det største frafald sker, og hvor det er man skal sætte ind med forbedringer. Men til at forklare HVORFOR de besøgende opfører sig som de gør, bliver man nød til at forstå den menneskelige psyke. Altså at benytte den humanistiske tilgangsvinkel!
Hvad er den besøgendes formål med at besøge websitet, hvilket behov søger de opfyldt? Understreger annonceteksten tydeligt at man dækker dette behov, og er dette tydeligt understreget på Landing Pagen (den første side den besøgende ser)? Og er det tydeligt hvor man skal gå hen der fra for at nå sit mål, uden at man behøver tænke alt for meget?
Er du fanget i den ene eller anden grøft?
Hvis du konstant sidder og slaver over regneark med marketingtal og conversion funnels, så får du måske svaret på hvor du skal sætte ind med forbedringer. Men aldrig HVORFOR tingene (ikke) fungerer som de gør, og heller ikke noget svar på hvad du skal foretage dig.
Men sidder du og leger designer, og forsøger at opdatere annoncetekster og skifte farve på knapperne på din landing page, uden at foretage analyser, så famler du i blinde. Du ved simpelthen ikke om det du foretager dig virker, eller om det er det rette sted at sætte ind, når alt hvad du foretager dig er baseret på din egen mavefornemmelse eller spekulationer om hvad du tror er rigtigt.
Derfor er min holdning klar: Det handler ikke om en tro på at enten er den analytiske- eller den humanistiske tilgang den rigtige. Ingen af dem er gode nok alene, hvis du i sandhed vil forstå din forretning og på en intelligent facon lave forbedringer!
Sørger du for at kombinere disciplinerne og løfte den måde du
arbejder på op til et højere niveau?
Eller mener du stadig at det der
"statistik/humanisme/analyse/psykologi er da lidt noget fis"?
Læg endelig en kommentar, og lad os starte debatten!