Mar.
05
2008

Offline katalog over online webshops

eKatalogetForleden faldt jeg over denne overskrift hos Comon:
Nyt eKatalog skal booste dansk internethandel
Alt hvad der påstår at "booste dansk internethandel" fanger naturligvis min opmærksomhed.

Det viser sig at der er tale om et offline katalog med online shops ved navn eKataloget. Og ikke et katalog i samme forstand som DMOZ eller Jubii, men nærmere som et af de gamle kuponhæfter.

Det er planlagt at kuponhæftet skal postomdeles 4-5 gange om året i oplag af 660.000. Hvordan disse "oplag" er defineret oplyses der intet nærmere om.

Prisen for at få en helsides annonce i hvert af disse oplæg er 30.000 gode, danske kroner ekskl. moms.

I den sidste udgave finder man ca. 44 annoncører, herunder kendte butikker så som L'Easy, Pengeautomaten.dk og Hjem.dk. Ud af de 44 annoncører benytter kun 3 af disse mulighed for at spore effekten af kataloget via rabatkoder eller unikke kampagne URL'er.

Folkene bag eKataloget står også for eKompas.dk, der netop er et online katalog over danske webshops. Men indtil videre er dette dog temmelig tomt, f.eks. lykkedes det mig ikke at finde shops under hverken rejser eller dametøj.

Nok snak, hvad er min holdning?

For det første vil jeg godt stille et kæmpe stort spørgsmålstegn ved om offline annoncering for en online butik overhovedet fungerer. Min erfaring og research siger klart "Nej!", offline annoncering bringer ikke flere kunder i din butik!

Kun i de tilfælde, hvor man allerede har dækket de fleste online markedsføringskanaler, og har et kæmpe marketingbudget, bør man overveje offline markedsføring. Og i så fald skal det foregå som en massiv, velplanlagt og gennemtænkt branding kampagne i alle de store medier.

Som det næste er jeg ret sikker på at man vil opnå en langt større effekt ved at pumpe de 30.000 i Google Adwords kampagner, eller starte et affiliate marketing program op. Man kan virkeligt nå langt online for den slags penge!

Det kan undre at man i kataloget kan finde ellers rene online gutter som Hjem.dk, især når man tager i betragtning at SEO-guru Mikkel deMib Svendsen findes i deres ejerkreds. De er dog en af de forbavsende få, der via en rabatkode har mulighed for at spore effekten. Så mon ikke de hurtigt bliver klogere?

For det tredje kan man også spørge sig selv om et offline kuponhæfte med 44 annoncører virkeligt vil være i stand til at "booste" noget som helst. Mit bud er at det næppe kan ses på hverken PBS' eller eHandelsfonden's statistikker.

Derfor: Hold snitterne væk, hvis du bliver tilbudt annonceplads! Hæld hellere pengene i en af de andre online markedsføringskanaler.

Har du erfaringer med offline markedsføring?
Eller måske direkte erfaring med eKataloget?

Så læg endelig en kommentar her, jeg vil da elske det hvis nogen kan modbevise mine påstande og erfaringer.

 Jeg har lige forsøgt mig med en annonce i YoungInc magasinet og det gik ud over alle forventninger elendigt...
Jeg havde faktisk gjort to ting for at kunne aflæse responsen.. Jeg havde lavet et unikt link til annoncen og så gav jeg 25% til læserne af bladet...
Det resulterede i 8 besøg i alt over en måneds periode... Og vi snakker altså om et magasin med et oplag på 55.000 og kommer ud på alle universiteter, handelsskoler og gymnasier...
Oh my god...
Brian Brandt , den 6. marts 2008 20:53:15
.
 All right - holdningen er klar -man skal holde snitterne væk! Men, jeg synes, det interessante spørgsmål er, hvorfor det ikke virker? Det er da fx altid rart at se en web-adresse på skrift, så husker man den bedre, kan slå den op i bladet igen osv. Så hvorfor virker det ikke?
Eva Maria Knudsen , den 10. marts 2008 19:21:31
.
 Hej Eva,

kort fortalt ligger hemmeligheden bag offline markedsføring der virker i RELEVANS: En læser, der f.eks. kigger et lokalblad igennem, er kun interesseret i at læse artikler om lokalområdet. Og er ikke særligt interesseret i reklamer.

Mens en der bladrer et kuponhæfte igennem er meget mere modtagelig over for et budskab. Vedkommene forventer at skulle læse reklamer og gode tilbud!

Det er dog stadig utroligt svært at komme igennem til læseren, og det kræver en masse viden inden for markedsføring, psykologi og kommunikation.

For 9,9 ud af 10 vil det være en langt bedre investering at putte det samme beløb i f.eks. Adwords, og eksperimentere lidt med hvad der virker. Her betaler man trods alt kun for det der rent faktisk har en effekt.

Og for det samme beløb det koster at annoncere i eKataloget vil man kunne starte en affiliate kampagne op i f.eks. TradeDoubler, der kører over et halvt år og dermed har langt flere relevante eksponeringer / trafik.
Søren Sprogø , den 10. marts 2008 21:13:26
.
 Hej Søren .. og Brian,

Jeg er klar over at læsere er urimelig hårdnakkede når det gælder om at nå ind til deres hjerter og videre til at få dem til at handle, og at det selvfølgelig også har noget med relevans, at gøre, som Søren siger. Men , Brians kamapgne i YoungInc. burde da have rigelig relevans - ja faktisk være lige i skabet! Det kan selvfølgelig være at de allerede har bogen?
Eva Maria Knudsen , den 12. marts 2008 20:42:20
.
 Umiddelbart ja, Eva, skulle man tro at Brian's annonce var superrelevant. Men her er hvorfor jeg tror den måske ikke gav så godt et resultat:

- Der er ufatteligt langt fra bladet og op til computerskærmen. De færreste sidder og læser blade foran skærmen :-)

- Når jeg læser et spændende blad, så sker det som regel på sofaen. Og det skal godt nok være en spændende annonce, der får mig til at rejse mig op! Og når jeg endelig er færdig med at læse bladet, ja så har jeg da for lang tid siden glemt selv de mest relevante annoncer.
Søren Sprogø , den 12. marts 2008 22:13:08
.
 Jeg bliver oftet irreteret over at se offline annoncer om produkter/ydelser der fanger min interrese, for jeg ved når jeg kommer online senere på dagen har jeg glemt alt om det.

Måske er det bare min guldfiske hukommelse blandet med at være lidt distræt ;)
Stefan Andersen , den 24. august 2008 22:39:41
.
 Tror jeg personligt ville være yderst betænkelig ved at skulle sætte så mange penge i offline annoncering... Jeg tror det klart, som det også nævnes, bedre vil kunne betale sig at oprette en AdWords konto og annoncere derigennem istedet. Tror ligeledes det kommer an på i hvilken form kataloget er omdelt, om det er en tyndt eller et lidt tykkere - eller måske enkelte stykker papir hæftet sammen. Slutteligt, tror jeg de fleste der har modtaget det katalog, har smidt det videre i papirkurven, som man gør med så mange andre reklamer f.eks. kuponkataloger.
Allan Hansen , den 24. oktober 2008 20:00:59
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies