Grundelementerne i søgemaskineoptimering
Der findes et utal af blogs, online magasiner og andre websites derude, som handler om søgemaskineoptimering, også kaldet SEO. Men mange af dem mangler en oversigt over hvad SEO egentligt består af.
Jeg forsøger i denne artikel at give dig et overblik over grundelementerne i god søgemaskineoptimering. Dette er således ikke en guide til eksperterne, men ment som en starthjælp til dem, som ikke har arbejdet med emnet før.
Hvad er søgemaskineoptimering?
Kort fortalt, er søgemaskineoptimering en disciplin, der har til formål at få et website så højt op i det organiske søgeresultat (SERP) som muligt, når der søges på bestemte ord (keywords).
Det organiske søgeresultat adskiller sig i Google fra det betalte (Adwords), ved at man ikke direkte kan købe sig til en bedre placering. Men en god placering kan opnås ganske gratis ved at lave så optimalt et website som overhovedet muligt.
Og grundlæggende består denne optimering af fem forskellige discipliner:
Keyword Research
Før man overhovedet går igang med selve søgemaskineoptimeringen, er det vigtigt at lave sig en liste over, hvilke søgeord man ønsker at optimere sit website imod. Denne liste kan være lige så lang eller kort som man ønsker, alt efter hvor ambitiøs man er, og hvor stort et site man har.
Den tager udgangspunkt i, hvad folk rent faktisk søger på, og kan inkludere en oversigt over konkurrentsituationen på de enkelte søgeord. Ud fra det kan man lave en vurdering af hvilke keywords det kan betale sig at gå efter, og hvilke man skal holde sig fra. Ofte inkluderer man også et estimat over søgevolumen på de enkelte ord.
Typisk starter man ud med 10-15 søgeord, inkl. forskellige staveformer. Og senere udvider man den kraftigt med flere hundrede såkaldte Long Tail Keywords, som repræsenterer fraser der ikke bliver søgt på så tit, men som er nemme at komme i top på.
HTML koden
Google har et stykke program, også kaldet Google Bot eller Google Spider, der surfer rundt på nettet og indekserer alle de sider, den kan komme i nærheden af. Men en af bot'ens svagheder er, at den kun kan læse tekst i form af HTML.
Dvs. alt hvad der hedder flash, grafik eller javascript baserede dropdown menuer har den problemer med at forstå, hvorfor dette har lav værdi rent SEO-mæssigt.
De enkelte HTML koder rundt omkring på en given side hjælper desuden Google med at forstå, hvad siden rent faktisk drejer sig om. Her hjælper overskrifter i form af H1-H3 tags, lister o.lign.
Men de to vigtigste HTML koder er nok sidens titel (TITLE-tag) og beskrivelse (META DESCRIPTION), da det er disse der dukker op i søgeresultatet. Det er disse, der i sidste ende skal overtale brugeren til at dit site er relevant for deres søgning så de foretager et klik.
Sidens indhold
For at Google finder en given side super interessant, skal den indeholde masser af god tekst, der har høj relevans over for brugernes søgning, og som indeholder de nøgleord, de søger efter.
Som en tommelfingerregel siger man, at der skal være 300 ords tekst på en god søgemaskineoptimeret side, og at det nøgleord man går efter optræder 5-8 gange. Man vil typisk også kun gå efter 1-2 nøgleord på én side.
Men lad være med at lave en masse mumletekst, hvor nøgleordene ukritisk optræder et utal af gange. Det kan Google godt finde ud af at se bort fra, og desuden er det urelevant for brugerne. Og i sidste ende kommer det hele an på, om det brugeren ser, og ikke hvad Google ser, er relevant eller ej.
Interne links
De links, du placerer internt rundt omkring på dit site, er vigtige af to årsager:
For det første er det dem Google følger for at opdage nye sider på dit site. Så er der en side du ikke linker til, så opdager Google den ikke og den vil ikke blive optaget i Google's indeks.
For det andet er den link tekst du benytter vigtig, da den beskriver hvad den pågældende side handler om.
For eksempel siger linket "Klik her for at læse om Søren Sprogø" intet om den pågældende side, hvorimod "Læs mere om Søren Sprogø" siger en masse.
Det samme gælder det klassiske link "Gå til forsiden".
Linket "Afdeling 18" fortæller
Google langt mere om, hvad forsiden rent faktisk handler om.
Eksterne links
Links fra andre sites og ind til dit eget tæller utroligt meget i Google's øjne.
Hvert indgående link tæller som en form for stemme for, at dit site er godt. Og har dit site utroligt mange gode links fra andre, relevante sites, er det muligt at udkonkurrere selv den største konkurrent. Og jo bedre og relevant det eksterne site er, desto mere tæller stemmen.
Nøjagtigt som med de interne links, så er selve link teksten utroligt vigtig. Da det er den der er med til at beskrive hvad dit site handler om.
I fagsproget kaldes denne disciplin også for link building.
Opsumering
Google's veje er uransagelige, og der er ingen der kender den nøjagtige formel for hvad der tæller, når Google skal vurdere hvor relevant dit site er for en given søgning. Bliver du nogensinde ringet op af nogen, der påstår at de har regnet ud hvordan Google fungerer, så smæk røret på med det samme! De forsøger at sælge dig det umulige, og har ingen anelse om hvad de snakker om.
Grundlæggende er det dog de ovenstående fire discipliner der tæller. Men hvor meget hver tæller vides ikke af nogen, og det svinger næsten fra måned til måned.
Der er desuden tonsvis af andre faktorer og detaljer, der spiller ind (f.eks. domænets navn, alder, sidernes URL m.m.). Men har du bare lidt styr på det, der er beskrevet i denne artikel, er du godt rustet til eventuelt at tage en snak med en leverandør af søgemaskineoptimering.
Jeg håber denne lille artikel har givet dig en god oversigt over, hvad god søgemaskineoptimering består af. Forhåbentligt får jeg engang i fremtiden skrevet flere artikler, som går lidt mere i detaljer med de enkelte discipliner.Hvis du vil vide mere eller har kommentarer eller spørgsmål, så kontakt mig endelig, eller læg en besked herunder.
Ellers har Rosenstand skrevet en god checkliste for SEO. Og tak til Anders Saugstrup, der laver søgemaskineoptimering af Wordpress-blogs, for værdifuldt feedback på denne artikel.