Hvordan man IKKE skal udsende nyhedsbrev
En fejl på mailserveren betyder, at brugere hos rabatnetværket Rabatus.dk i øjeblikket modtager nyhedsbreve i en lind strøm. En ComON-læser oplyser, at han i skrivende stund har modtaget nyhedsbrevet over 437 gange - men der fortsætter med at dumpe mails ned i indbakken.
Rabatus selv siger at det er sket p.g.a. en fejl i en nyudviklet applikation, som samtidig var skyld i at flere af modtagerne var offentlige.
Dette er et godt eksempel på hvor galt det kan gå, hvis man ikke har en naturlig respekt for det at udsende nyhedsbreve. Jeg tør selv godt indrømme at mine to største fadæser i de over 15 år jeg har arbejdet professionelt med IT er sket ved udsendelse af nyhedsbreve, og resultatet var ikke meget forskelligt fra Rabatus'.
Så hvis jeg skal give lidt tips videre må det være:
- Hav respekt for udsendelse af nyhedsbreve, lad
det aldrig være venstrehåndsarbejde!
(Tænk Murphy's lov).
- Test, test, test, og test så lidt mere.
Få evt. andre til at hjælpe med at teste for at få nogle friske øjne på det.
- Send aldrig afsted efter klokken 14.00, på en fredag generelt
eller i weekenden.
Det tager ofte et par timer før du opdager at noget er gået galt, og så render du hurtigt ind i at dem der skal hjælpe dig enten har fyraften eller er taget på weekend.
- Når det går galt, så går det ofte meget galt, meget
hurtigt!
- Hav en katastrofeplan parat.
Du skal vide hvordan du på 5 minutter får trukket i nødbremsen og lukket for udsendelsen, eller have et nødtelefonnummer ved hånden på en der kan gøre det.
Best case scenarie for Rabatus er, at de mister 50% af deres brugere på unsubscribes.
Worst case (og sikkert det mest sandsynlige) er, at de får datatilsynet på nakken og at de store mailudbydere som Gmail og Hotmail lukker af for forbindelser fra deres servere for evigt (resultat: Størstedelen af forretningsgrundlaget forsvinder, værsgo' at dreje nøglen om).
Man kunne selvfølgelig også argumentere for at de skulle have fjernet eMærket uden varsel (citat: "e-mærket er forbrugerens sikkerhed for tryg og etisk korrekt handel og færden på nettet."). Men historisk set skal der en del til før det sker...