Jan.
04
2008

Hvordan man IKKE skal udsende nyhedsbrev

MailEn fejl på mailserveren betyder, at brugere hos rabatnetværket Rabatus.dk i øjeblikket modtager nyhedsbreve i en lind strøm. En ComON-læser oplyser, at han i skrivende stund har modtaget nyhedsbrevet over 437 gange - men der fortsætter med at dumpe mails ned i indbakken.

Rabatus selv siger at det er sket p.g.a. en fejl i en nyudviklet applikation, som samtidig var skyld i at flere af modtagerne var offentlige.

Dette er et godt eksempel på hvor galt det kan gå, hvis man ikke har en naturlig respekt for det at udsende nyhedsbreve. Jeg tør selv godt indrømme at mine to største fadæser i de over 15 år jeg har arbejdet professionelt med IT er sket ved udsendelse af nyhedsbreve, og resultatet var ikke meget forskelligt fra Rabatus'.

Så hvis jeg skal give lidt tips videre må det være:

  • Hav respekt for udsendelse af nyhedsbreve, lad det aldrig være venstrehåndsarbejde!
    (Tænk Murphy's lov).
     
  • Test, test, test, og test så lidt mere.
    Få evt. andre til at hjælpe med at teste for at få nogle friske øjne på det.
     
  • Send aldrig afsted efter klokken 14.00, på en fredag generelt eller i weekenden.
    Det tager ofte et par timer før du opdager at noget er gået galt, og så render du hurtigt ind i at dem der skal hjælpe dig enten har fyraften eller er taget på weekend.
     
  • Når det går galt, så går det ofte meget galt, meget hurtigt!
     
  • Hav en katastrofeplan parat.
    Du skal vide hvordan du på 5 minutter får trukket i nødbremsen og lukket for udsendelsen, eller have et nødtelefonnummer ved hånden på en der kan gøre det.

Best case scenarie for Rabatus er, at de mister 50% af deres brugere på unsubscribes.

Worst case (og sikkert det mest sandsynlige) er, at de får datatilsynet på nakken og at de store mailudbydere som Gmail og Hotmail lukker af for forbindelser fra deres servere for evigt (resultat: Størstedelen af forretningsgrundlaget forsvinder, værsgo' at dreje nøglen om).

Man kunne selvfølgelig også argumentere for at de skulle have fjernet eMærket uden varsel (citat: "e-mærket er forbrugerens sikkerhed for tryg og etisk korrekt handel og færden på nettet."). Men historisk set skal der en del til før det sker...

 Et andet vigtig punkt er kundesegmentering i nyhedsbrevet.

Jeg modtog 1 måned efter køb af en bærbar et nyhedsbrev fra forhandleren, som reklamerede med denne samme bærbar, som nu kunne købes for 2000 kr. mindre og med en gratis opgradering af harddisken.

Det er s.... uprofessionelt!
Martin Kragh , den 21. februar 2008 18:33:05
.
 Det er jeg landt fra enig med dig i. Det er en risiko, man altid løber, når man køber et produkt. Det er samme koncept som at gå ned og købe en støvsuger i kvickly og brokke sig over tilbudsavisen ugen efter.
Du kan jo ikke sortere dine kunder på den måde. Det er jo bare sur numse for dig, sådan har det altid været.
Anna Mai Brodersen , den 19. januar 2012 09:54:37
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies