Alternativer til Thorborgs e-Pusher
Martin Thorborg's berømte begynderguide til eKøbmænd, e-Pusher, er kendt af mange, og er blevet ivrigt debateret på blogs og diverse fora.
Men til en pris på 1.875 kr. kunne man nemt finde på at spørge
sig selv:
Findes der alternativer man kan kaste det samme beløb
efter?
Der er ingen tvivl om at e-Pusher er en ganske god bog, omend jeg synes at 123 sider måske er at strække betegnelsen "bog" en smule. Er du helt grøn når det kommer til at lave og drive en webshop på nettet er den et udemærket startsted, og giver dig en god introduktion til de forskellige emner (og ja, jeg har læst den, en nærmere anmeldelse kommer måske senere).
Men på 123 sider kan man ikke gå dybt. Så hvis du leder efter lidt mere substans kommer her mit forslag i prioriteret rækkefølge på hvordan du kan få endnu mere ud af 1.875 kr.:
-
Call to Action: Secret Formulas to Improve Online Results
(Bryan & Jeffrey Eisenberg. 288 sider, 11,36 GBP)
Skal du kun købe ét alternativ til e-Pusher, så skal det være denne.
På en både inspirerende og provokerende facon beskæftiger den sig med det vigtigste emne overhovedet i en webshop, nemlig hvordan man får overtalt en besøgende til at foretage et køb. Desuden binder den dette sammen med hvordan du tænker markedsføring, design osv. osv. med i denne proces.
-
Rolf Molich: Brugervenligt Webdesign
(Rolf Molich. 182 sider, 299 kr)
Rolf Molich er en internationalt kendt pioner inden for usability. Det er derfor ekstra imponerende at han har skrevet en bog om webdesign, som er helt nede på jorden og som folk der ikke er uddannet inden for hverken web eller design vil få stor glæde af.
Den beskæftiger sig med hele processen, lige fra udvikling af strategi, målgruppebeskrivelse til tekst, indhold, design, og selvfølgelig usability testing. Og så er bogen oven i købet på dansk!
-
Don't Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability
(Steve Krug. 216 sider, 28,11 GBP)
På overfladen lærer denne bog dig en masse redskaber til at forbedre brugervenligheden på dit site. Men ud over det formår denne bog også at dreje læserens tankegang væk fra "hvad synes jeg kunne være fedt på mit site" til hvad det drejer sig om: "Hvad synes mine kunder er godt?".
-
Winning Results with Google Adwords
(Andrew Goodman. 376 sider, 10,61 GBP)
Hvordan Google Adwords (annoncering på Google) fungerer ændrer sig fra måned til måned, så man kan diskutere om en bog om emnet ikke vil være forældet temmeligt hurtigt. Men denne bog giver dig alligevel en god introduktion til emnet, samt redskaberne og tankegangen til at udvikle din egen viden.
-
The Big Red Fez: How to make any web site better
(Seth Godin. 324 sider, ca. 6,55 GBP)
Godin bliver af mange betragtet som en af tidens største guruer inden for moderne marketing. I The Big Red Fez beskriver han de grundlæggende principper bag det at lave sites der tilfredsstiller brugerens behov, og hvordan man får dem til at vende tilbage efter mere.
-
SEO book - Learn. Rank. Dominate. (eBog)
(Aaron Wall, 328 sider, 79 USD)
Flere har bedt om en bog om SEO på listen, her er den: Aaron Wall's elektroniske bog, SEO book!
Jeg har ikke selv læst bogen, men flere kilder siger at det er bogen, hvis man vil have en introduktion til organisk søgemaskineoptimering (SEO).
Aaron har desuden en super blog, hvor han jævnligt poster om aktuelle problemstillinger inden for søgemaskine-verdenen.
-
Nethandel B2B / B2C.
(Nis Peter Dall mfl., 175 sider, 468 kr.)
Nis Peter Dall, Peter Lind Nielsen, Jesper Rasmussen og Jesper Møller-Andersen har skrevet denne danske bog, som beskæftiger sig med det lovgivningsmæssige ved at drive nethandel i Danmark. Lige fra elektronisk betaling, registrering af kunder, og udsendelse af mails.
Bogen er en lille smule tør, hvis man læser den cover-to-cover, den er trods alt skrevet af advokater. Men de formår alligevel at holde det kort og præcist, og under alle omstændigheder er bogen et utroligt godt opslagsværk.
-
Webshop Hvordan (eBog)
(Brian Brandt. 104 sider, 299 kr.)
Dansk bog om det praktiske i at starte en webshop op: Planlægning, Økonomi, gennemgang af forskellige danske platforme så som DanDomain og osCommerce osv. osv.
Jeg har endnu ikke selv fået læst bogen, så jeg kan desværre ikke komme med nogen direkte meddelelse. Men det er den eneste på markedet som i praksis gennemgår etableringen af hvad jeg kalder en 500 kr. webshop. Altså en af de populære løsninger fra DanDomain eller ScanCommerce, som koster omkring 500,- om måneden.
-
Ialt: 8 bøger a 2.053 kr (inkl. moms, ekskl. fragt)
Ikke helt det samme beløb som e-Pusher, men tæt på. Hvis der er et af emnerne du i forvejen har kendskab til kan du jo i første omgang springe bogen over
Nu er sideantal bestemt ikke noget særligt godt kvalitetsmål, men det er alligevel svært ikke at lave følgende regnestykke:
e-Pusher: |
123 sider |
a 1.875 kr. = |
15,24 kr. pr. side |
Alternativ liste: |
2.028 sider |
a 2.053 kr. = |
1,01 kr. pr. side |
Så synes jeg man bør gå ud og investere i Martin Thorborg's e-Pusher?
Tjah, hvis du er helt grøn inden for branchen, vil til at starte din egen netbutik op og godt kunne bruge et ordentligt skud inspiration, så er den et godt køb.
Men vil du sætte dig ordentligt ind i tingene og benytte det som
en konkurrencefordel i forhold til dine konkurrenter?
Så kan du virkeligt få meget mere værdi for det
samme beløb ved at købe en række andre bøger.