Key metrics for din e-mail kampagne
De fleste med en hjemmeside sender idag en eller anden form for nyhedsbrev ud. Det er en god metode til at reaktivere eksisterende kunder eller interesserede, og få dem ind forbi dit site igen.
Men hvad er vigtigt at måle når du sender et nyhedsbrev
ud?
Hvordan vurderer man effektiviteten, og finder ud af om ændringer
i formatet har positive eller negative konsekvenser?
Key Metrics
Her er en oversigt over alle de forskellige nøgletal, der har betydning for en e-mail kampagne:
- Recipients
Det totale antal unikke e-mail adresser i din e-mail base.
- Bounce rate
Når man udsender et nyhedsbrev til x antal modtagere kommer der ofte en stribe fejlmeddelelser retur fra e-mail adresser, der ikke kunne leveres til. Det kan være fordi modtagerens system er nede, postkassen er fuld, eller fordi e-mail adressen simpelthen ikke eksisterer længere. Disse kaldes bounces.
Man holder øje med bounce raten fordi det giver en indikation af "helbredstilstanden" i ens e-mail base. En for høj bounce rate indikerer at man har en masse ugyldige adresser registreret og at man trænger til at få ryddet op i dem.
- Open rate
Antal modtagere, der åbner e-mailen.
Det første man skal tænke over når man designer en e-mail kampagne er, hvordan man får modtageren til at åbne den. Lykkedes det ikke at overtale modtageren til at åbne nyhedsbrevet, kan det være ligemeget hvor godt et budskab det indeholder eller hvor godt ens site er.
En lav Open Rate indikerer at du skal justere på ting som afsender navn, subject linie og måske hvordan dit nyhedsbrev ser ud i et preview vindue uden grafik indlæst.
- Click rate
Antal modtagere, der klikker på noget i e-mailen.
Dette nøgletal indikerer om det er lykkedes for dig at sælge budskabet i det nyhedsbrev til modtageren ordentligt.
Ønsker du en højere click rate kan du justere på ting som gode call-to-actions/links i mailen, et bedre budskab der kommunikerer fordele for modtageren, lave "teasers" m. links for indhold på dit site m.m.
- Open vs. Click rate
Angiver hvor mange der har klikket sig videre i forhold til antal der har åbnet kampagnen.
Dette er en meget renere indikator af om selve indholdet har formået at ramme plet. I forhold til bare at kigge på Click Rate, som kan blive påvirket negativt af f.eks. en dårlig subject line.
- Conversion rate
Antal modtagere, det lykkedes dig at få til at lave et køb.
Dette nøgletal er mest aktuelt for webshops, eller lead genererende sites. For disse er hovednøgletallet for alt conversion rate, da det er det der har betydning for bundlinien.
I en e-mail kampagne kan det bruges til at indikere om der er en rød tråd i budskabet man kommunikerer over for modtageren, også når vedkommende forlader nyhedsbrevet og går ind på sitet.
Lav justeringer på din landing page (den primære side du linker til i nyhedsbrevet), så budskabet passer med budskabet i nyhedsbrevet, hvis du vil opnå bedre conversion rate.
- Turnover
Omsætning direkte genereret af din e-mail kampagne.
Har du en webshop er det altid rart at sidde og se millionerne rulle ind, efter du har fyret et nyhedsbrev af!
Sammenlign dette tal med de udgifter du har haft til kampagnen (pris på e-mail system, design, kodning osv.) for at vurdere om kampagnen har været en success. Men vær også opmærksom på at en del af trafikken far en e-mail kampagne ikke vil være sporbar (hvis den besøgende f.eks. går direkte ind på dit site fremfor at bruge et link i mailen), og at den reelle turnover for en kampagne derfor godt kan være hele 20% højere end det du kan måle.
Vent 3-4 uger efter du har fyret en kampagne afsted. Efter det tidspunkt viser mine erfaringer mig at modtagerne enten har åbnet mailen, eller har slettet den fra indbakken.
De vigtigste nøgletal
Mange af de ovennævnte nøgletal kan kræve en masse teknik for at kunne måle effektivt, hvilket ikke lige er optimalt hvis man ikke har et super (og som regel dyrt) e-mail system eller website.
Men som minimum mener jeg at du bør holde øje med følgende nøgletal fra kampagne til kampagne:
- Recipients
- Click rate
- Conversion rate (hvis der er tale om en webshop)
Med disse 3 nøgletal bør du være istand til at få en indikation om din e-mail kampagne er en success eller ej. Eller være istand til at vurdere om ændringer i forhold til tidligere kampagner har haft en positiv eller negativ indflydelse.
For at hjælpe dig igang kan du her downloade et excel regneark du kan bruge til at overvåge og styre dine kampagner:
Højre-klik, vælg "Gem som..." for at gemme regnearket på din
harddisk.
Har du spørgsmål til ovenstående, kommentarer eller
tilføjelser?
Læg en kommentar herunder.