Okt.
22
2004

Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering

Denne artikel er skrevet på foranledning af at jeg efterhånden har fået en del spørgsmål på, hvordan det er lykkedes mig at opnå gode resultater i Google med flere af de websites jeg har lavet.

Det er en opsumering af nogle af mine erfaringer med søgemaskineoptimering. Jeg påstår på ingen måde at jeg er nogen ekspert på området, men jeg kan kun konstatere at jeg må have gjort noget rigtigt. "Rigtige" eksperter vil sikkert kunne udpege op til flere fejl eller mangler i følgende, men en ting er sikkert: Følger du mine råd og tips er du på vej i den rigtige retning mod en top-placering i bl.a. Google!

Tip #1: First rule of optimization...

Jeg kan kun tilslutte mig Mikkel DeMib Svendsen, når han skriver: "Drop optimering til søgemaskiner!"

Lad mig kort forklare (tyvstjålet fra hans artikel):

Drop at opbygge design og/eller informationsarkitekturen efter søgemaskiner. Koncentrer istedet for alle kræfterne imod at optimere det for rigtige mennesker, så dit site bliver overskueligt og nemt at finde rundt på. Her hjælper især en god omgang Jakob Nielsen.

Årsagen til dette skal findes i at søgemaskiner som Google, for bedst at kunne servicere deres brugere, forsøger at "efterligne" rigtige mennesker så vidt som muligt. Er dit site derfor nemt og overskueligt at finde rundt på for dig og mig, ja så er det sikkert også det for Google. Læs Mikkel's artikel om emnet hvis du vil have detaljer eller ikke er enig, han er langt bedre end mig til at argumentere for det.

Når det er sagt, så er der alligevel en række ting du kan gøre ved dit site, for at gøre det bedre både for mennesker og for Google:

Tip #2: Tænk Clear Tekst.

Drop GIF-knapper. Drop fancy flash-navigation. Drop JavaScript baserede dropdown menuer.

Google kan kun læse tekst, så hvis al din navigation f.eks. er bygget op v.h.a. JavaScript dropdown menuer eller flash, så vil den aldrig nogensinde finde ind til dine undersider.

Den vil dog godt kunne finde undersiderne via GIF-knapper (så længe disse er baseret på A HREF og ikke onClick events), men her er en anden årsag til hvorfor du skal undgå det: Google elsker hyperlinks. Den tager især den tekst der bliver brugt i linket til selve siden, og bruger de ord der her er angivet til at ranke selve siden.

Har du f.eks. i din navigation et link der hedder "Børsmægler", så vil den side linket peger på få en højere ranking ved søgning på ordet "Børsmægler".

Jamen, jeg vil have dropdown navigation!

Jeg kan komme med en stribe andre gode argumenter for hvorfor dropdown skal undgås, men det vil være at gå ud over formålet med denne artikel. Beslutter du dig for alligevel at benytte dig af det, så er der en vigtig ting du kan gøre: Placer et tekstbaseret link et sted i toppen af dit site med navnet "Sitemap", og lad det linke til en (igen tekstbaseret) side, der har (tekst-)links til alle dine sider. På denne måde sørger du for at Google har en måde at finde ind i dit site på.

Tip #3: Overskrifter.

Sørg for at have en overskrift på alle dine sider, og vigtigst af alt: Den skal stå i en <H1>-tag. Brug stylesheet's hvis du synes standard måden at vise det på ser dum ud. Google har ingen mulighed for at identificere f.eks. en <P style="font-weight:bold; font-size:12pt;">Min Overskrift</P> med en overskrift.

Forestil dig det her: Når Google støder på en overskrift på en af dine sider, tænker den: "Aha! En Overskrift! Den indeholder sikkert et eller andet vigtigt om selve indholdet på siden!".

Brug også <H2>-<H4> tags til alle andre overskrifter. Jeg ved ikke hvor meget Google vægter dem, men du kan lige så godt bruge dem når du nu er i gang.

Tip #4: Sidetitel.

Sørg for at dine sider har en <TITLE>-tag, der relaterer til selve indholdet på siden. Brug f.eks. hovedoverskriften fra Tip #3.

Drop dit site's navn og eventuelle pyntetegn, og indsæt kun sidens titel her. Alt andet er unødvendigt konfetti.

Forkert title: ".:: Afdeling18.dk presents Søgemaskineoptimering ::."

Rigtig title: "Søgemaskineoptimering"

Tip #5: Link tekst.

Som nævnt i Tip #2, så elsker Google link-tekster. Sørg for at alle links på dit site har en meningsfyldt tekst, der relaterer til indholdet på den side det linker til.

Lav f.eks. aldrig den klassiske: Klik her for at læse vores analyse.
Skriv i stedet: Læs vores analyse.

Tip #6: Meningsfyldt URL.

Hvis det er muligt, så sørg for at der står noget meningsfyldt i din URL. Google er også heldt vild med denne.

F.eks. vil adressen www.henton.dk/analyser/nasdaq.htm give en højere score på søgeord som "analyser" eller "NASDAQ", end f.eks. adressen: www.henton.dk/default.asp?id=123

Mange Content Management Systemer giver desværre ikke mulighed for dette (bliver som regel kaldet URL rewriting), men det er min erfaring at hvis man har muligheden, så giver det en ret god effekt. Som en ekstra lille sidegevindst vil adressen så også være langt nemmere for rigtige mennesker at huske, men så er vi igen inde på et helt andet emne.

Tip #8: Registrering i søgemaskiner.

Mange professionelle firmaer derude (og utroligt mange spam-mails) forsøger at sælge dig registrering i 100+ forskellige søgemaskiner. Det er simpelthen noget fis, hvis du spørger mig, det er kun nødvendigt at registrere dig ét sted!

Moderen af alle søgemaskiner/kataloger er den lidet kendte DMOZ.ORG. Utroligt mange (så som f.eks. Google) benytter denne til at kategorisere de forskellige websites. Bliver du derfor først optaget i denne, så er du praktisk taget garanteret at en af de ande søgemaskiner/link-kataloger på et tidspunkt kommer susende forbi dit site.

Men væben dig med tålmodighed. Optagelse i DMOZ kan tage fra en dag til 3 måneder, og det kan tage op til yderligere 3 måneder før f.eks. Google ser sit snit til at kigge forbi.

Tip #9: Følg op på din optimering.

Efter omkring et halvt år er det vigtigt at du følger op på din optimering og registrering.

De fleste sites i dag har en eller anden form for statistik-software tilkoblet, og det meste af dette software kan give dig en Top 10 over sites dine besøgende kommer fra (f.eks. fra Google), og måske oven i købet en Top 10 over søgeord de har benyttet.

Tag disse ord, og prøv at Google dem. Noter ned hvor langt "nede" i resultatet dit site kommer. Lav denne øvelse med jævne mellemrum.

Ud over det er statistikken næsten værdiløs. En sådan Top 10 over søgeord giver dig jo kun situationer, hvor folk har søgt på noget og rent faktisk fundet ind til dit site. Så der er jo næsten ingen grund til at optimere her!

Istedet skal du til at grave dine logfiler igennem, eller hvis du ikke har adgang til dem så lave din egen logfunktion over hvor dine besøgende kommer fra (tip: Request.ServerVariables("HTTP_REFERER") ). Det kræver lidt arbejde, men hvis du er en kode-haj så vil du nemt kunne opbygge en funktion, der kan give dig et brugbart resultat.

Noter dig søgeord fra resultatet som du selv synes passer på dit site, test evt. af hvordan de ranker i Google, og gå så hele dit site igennem for om du kan optimere yderligere v.h.a. de foregående tips.

Det var så nogle tips omkring søgemaskineoptimering baseret på mine erfaringer med Google. Jeg er ganske udemærket klar over at ikke alle af mine sites overholder disse tips, men der er altid lidt af en balancegang imellem det optimale og de forskellige ressourcer man har til rådighed. Plus jeg er lidt doven engang imellem :-)

Jeg håber du har fået noget ud af det, og du er mere end velkommen til at lægge en kommentar her hvis du er blevet inspireret, har spørgsmål eller er dybt uenig i et eller flere af punkterne.

(Bemærk: Denne artikel er skrevet tilbage i 2004. Meget har ændret sig siden da, men i det store hele holder den stadigvæk).

 Hi Heather,

welcome on my blog! Glad to hear your comments, but how on earth you figured out reading this old article in Danish is beyond me :-)

Note that this article was written back in 2004. Allthough practically all the tips are still true, another important factor has been added to the game: External links! But if you can figure out how to read Danish, or got a good translation service, there's one or two articles on my blog about that too (again, they are in Danish and relate to the Danish market).

But you're so right when it comes to the relationship between SEO and the CMS! It's surprising how many expensive, "professional" CMS' I still run into today, who can't do basic stuff like nice URL's or custom meta tags.

Thank god Umbraco is so flexible, that it allows you to do just about anything you want to when it comes to SEO. Plus I'm currently working on doing some nice SEO tricks within Umbraco, maybe I'll reveal them later this year (I spoke briefly about them on the Open Space format at Codegarden 08).

You're more than welcome to get in touch with me if you have any specific SEO+Umbraco questions, or if there are any other subjects you want me to take up on this blog. But note that everything here is done in Danish, as that's sort of the "niche" I'm trying to carve out. There's just too much competition going on when blogging in English.
Søren Sprogø , den 25. juli 2008 09:47:50
.
 Hi Soren,

I just figured out that you had replied to my comment. Thanks :-) I used the Google translator - http://translate.google.com to read your posts.

A lot has evolved since 2004, but many of the basics are still valid, for sure. I also appreciate the flexibility that umbraco allows for SEO, plus with newer developments like jquery and savvier CSS, SEO-friendly sites are even easier to create - with all the good looks and human-friendly content as well.

I would love to keep in touch about what you are up to with SEO/umbraco development, and hope to make it to Code Garden sometime as well. This week I am publishing an article in my e-zine about writing Meta Tags for your site. If you are interested, you can subscribe at my website - http://www.WholeWebImpact.com.
Heather Floyd , den 22. juni 2009 23:07:05
.
 Super godt indlæg, vi almindelige døde kan forstå.

Mvh
Lone
Lone , den 11. marts 2017 21:09:24
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies