Mar.
05
2010

Tre gode danske e-bøger

Elektroniske bøger, eller e-bøger, er det sidste nye. Jeg kommer her med en oversigt over 3 danske e-bøger, der helt sikkert kan hjælpe med at forbedre din netbutik. Og slutter af med en lille konkurrence, hvor du kan vinde en af bøgerne!

Priserne svinger meget, lige fra 700 kr. til 1.400 kr. Men modsat e-pusher tør jeg godt love dig, at disse bøger er alle pengene værd og har tjent sig selv ind på kort tid! Fælles for bøgerne er desuden, at de alle findes i en gratis "light"-udgave.

Analyticsbogen

Analyticsbogen At have styr på Google Analytics er helt essentielt i at vide hvad man gør rigtigt og hvad man gør forkert i sin netbutik. Men desværre er det for mange et komplekst og til tider kedeligt emne.

Heldigvis har eksperterne Jacob Kildebogaard og Morten Vadskær her for nyligt skrevet en bog på 300 sider, der giver en god introduktion til Google Analytics. Lige fra simpel opsætning og analyse, til mere avanceret opsætning og analyse. Og de har oven i købet inkluderet et kapitel om optimering af Adwords kampagner!

Jeg har ikke selv fået læst bogen. Men jeg kender de to forfattere, og ved at de er dygtige til at formidle stoffet. Og dygtige til at komme med et guldkorn i ny og næ, selv over for erfarne rotter i faget.

Hop over til Analyticsbogen, hvis du vil vide mere.

SEO-LEX - bogen om søgemaskineoptimering på dansk

SEO-LEXDu har sikkert hørt om det der "søgemaskineoptimering", men har ikke lige fået styr på hvad det går ud på. Eller du har sat dig lidt ind i det, men mangler nogle konkrete redskaber og metoder til at få det maksimale ud af det.

SEO-eksperten Thomas Rosenstand udgav for noget tid siden en introduktionsbog til SEO på 136 sider, samt en stak tilhørende videoer. Thomas er dygtig til SEO, men efter min mening er hans største evne at han på en kontant facon kan formidle selv komplicerede emner, så enhver idiot kan forstå det.

Så kunne du godt tænke dig at komme igang med lidt SEO, men ved ikke lige hvor du skal starte, så se endelig at få købt SEO-LEX! Alle jeg har snakket med, der har læst bogen, har fortalt, at trods den høje pris har den tjent sig selv hjem et utal af gange på meget kort tid.

Se hvad SEO-LEX kan gøre for dig.

SEO 2.0

SEO 2.0 Hvis du allerede har arbejdet en smule med SEO, og gerne vil have noget lidt mere nørdet information, så er der heldigvis også en bog for dig!

Den originale konge af SEO her i Danmark må siges at være Mikkel deMib Svendsen, og han har omsider fået nedfældet noget af sin viden i en MASSIV bog på 1.397 sider! Men lige en advarsel: deMib er så absolut en SEO-nørd, og bogen er derfor også skrevet på sådan en facon. 1.397 sider er meget at tygge sig igennem, men efter sigende skulle den også være ekstremt god som opslagsværk.

Tag din SEO-viden til det næste niveau ovre hos SEO 2.0.

Er du i tvivl om hvilken af de to SEO-bøger du skal vælge, så hop et smut over til Frank Madsens gennemgang. Den giver desuden en mere detaljeret gennemgang af de to.

UPDATE 17.03.2010: deMib udgav en ny bog på samme dag, som denne post er skrevet. Der er tale om en lettere SEO-bog, skrevet i FAQ format. Frank Madsen har igen været hurtig og lavet en anmeldelse.

Konkurrence, vind Analyticsbogen!

Jacob og Morten har været så flinke at udlodde et eksemplar af deres bog i en konkurrence her på bloggen.

Sådan deltager du: Læg en kommentar herunder med hvad du forventer at blive klogere på, hvis du skulle købe og læse Analyticsbogen.

Er der et specifikt emne, du forventer at få styr på ved at læse bogen? Noget helt specifik du gerne vil blive klogere på inden for web-analyse? Skriv det i en kommentar, og du deltager i lodtrækningen, som vil finde sted den 19. marts.

 Jeg forventer at få en generel viden på området, som vi praktisk talt intet har gjort ved på systematisk vis. Har dog været til et enkelt inspirerende foredrag med Jacob, men tiden har ikke lige været til det. Men måske man egentlig ikke har råd til at lade være?
Hasse Vilstrup , den 5. marts 2010 15:02:44
.
 Samspillet mellem adwords og analytics.

En af de ting jeg synes er rigtig svære er at finde ud af hvad god trafik præcist er. Det er jo nemt nok at gå ind i analytics, med rapporten over dem alle, og finde ud af hvor meget de forskellige kanaler genererer i omsætning. Man kan så hoppe ind i adwords og slette alle de søgeord som ikke giver noget salg, men det hæver jo ikke omsætning, det sænker bare omkostningerne. Det er jo også fint nok, men hvordan kan man identificere hvad det præcist er der gør at en given adwords kampagne performer helt vildt godt, så man kan overføre det til de andre kampagner. Er det fordi det er long tail søgninger, eller er det den specifikke landingpage der gør det godt? Eller er det bare budskabet der rammer godt?
Jacob Worsøe , den 5. marts 2010 15:24:29
.
 Er helt ny til Analytics så jeg vil forvente en god beskrivelse af hvad jeg kan bruge det til og hvordan jeg får det meste ud af det :)
Jesper Fledelius-Gehrke , den 5. marts 2010 15:28:53
.
 Jeg håber at lære mere omkring brugen af mål på f.eks. blogs og lignende, altså sider der ikke beskæftiger sig med handel.

Jeg håber også på en generel dybdegående forklaring af den standard-viste statistik. Der er en masse fine tal, men hvad betyder de egentlig?

I øvrigt er dette et ganske godt blogindlæg, med god relevant info, som giver mig lyst til straks at købe de omtalte bøger. Tak for det.
Dennis S. L. Jørgensen , den 5. marts 2010 15:40:51
.
 Hej Søren,

Jeg håber at blive klogere på hvordan jeg bedre kan hjælpe mine kunder - iværksættere, små og mellemstore virksomheder i vækst, med at skabe vækst via deres online aktiviteter.

Her ser jeg det som helt essentielt, at mine kunder kender deres kunder - og til det har de brug for hjælp. Såsom rådgivning og gode værktøjer.

Hjælp mig med at hjælpe mine kunder : - )

Mette

PS! Min rådgivning er uvildig og gives på Statens regning - så med bogen vil jeg få en viden, der kan spredes til mange af de virksomheder, der ikke har råd til dyr rådgivning.
Mette Sandgaard , den 5. marts 2010 15:55:40
.
 Jeg ser frem til at lære at opsætte flere mål en blot salget.
mads thorsdal , den 5. marts 2010 16:31:29
.
 Jeg håber at jeg med Analyticsbogen kan få en lidt mere europæisk indgang til Google Analytics, da mange andre bøger jeg har læst er skrevet meget med udgangspunkt i amerikanske forhold.
Sune Jakobsen , den 5. marts 2010 16:56:29
.
 Personligt vil jeg se frem til at få en indsigt i præcis hvordan webanalyse kan hjælpe en med at få større indsigt i optimering af sin hjemmeside. Ikke blot eCommerce, som jeg synes det meste jeg læser om webanalyse handler om. Det er jo langt fra alle hjemmesider, der har en webshop.
Jeg er meget interesseret i hvordan dette kan hjælpe små iværksættere, som ikke har store hjemmesider, men stadig ønsker at udvide og optimere deres synlighed på nettet.

Bogen skal helt klart læses, når jeg engang får tid. Om end ikke andet, så er ren interesse for at følge med i udviklingen ;-)
Christian Jessen , den 5. marts 2010 17:19:10
.
 At få en indføring i et emne/et analyseværktøj som kan virke temmelig overskueligt når man ingen erfaring har med det.

At læse om cases som beskriver effekten af at bruge værktøjerne.

Forhåbentlig også at blive underholdt lidt...;-)
Bo Kalvslund , den 5. marts 2010 17:27:15
.
 Jeg har 3 interesse punkter:

1) Hvordan anvender jeg Intillience menuen

2) Hvordan finder jeg det trafik der konvertere godt?

3) Det vigtigste: Alt det Analytics kan som jeg ikke ved.

Christian Risom , den 5. marts 2010 17:30:38
.
 Hej

Jeg forventer at blive bedre til at opstille mål i analytics. Jeg har brugt meget tid på analytics, men jeg har aldrig brugt det til direkte at forbedre min trafik. Primært til at se hvor mange besøgende jeg har og hvilke søgeord de kommer ind på.
Derudover vil jeg gerne være bedre til at forbedre min min bouncerate og konverteringsrate. Det er jeg sikker på at analytics kan hjælpe med hvis man bruger det korrekt.

Mvh Mikael
Mikael Hostrup , den 5. marts 2010 19:36:53
.
 Jeg håber ved at læse bogen at kunne blive i stand til at bruge de data analytics giver mig til noget konstruktivt i forhold til ændringer af siden.

Altså aflæse hvor falder kunderne fra

Hvor kommer de fra / og hvad køber de så ? (hvis de køber)

Altså generelt kunne bruge det i praksis til andet end at se hvor mange besøgende har mange etc. altså standard ting man kan se.

Så kort.

Forståelsen for de TAL analytics giver mig så jeg kan omsætte dem til praktiske handlinger.
Kenneth , den 5. marts 2010 19:45:56
.
 analytics er for mig nemt men omfattende, hvorfor det tit har slået mig ud når jeg forsøger at gennemskue noget mere komplekst end søgeord og geografi hehe. jeg vidste ikke den bog fandtes så takker for at du deler den info. hvis jeg skal læse den så er det nok kun fordi jeg vil vide mere om adwords. og måske med et lille link til analytics med den forventning at jeg kan optimere min adwords. dette kun fordi det er det jeg bokser med pt. hehe. så det bliver nok ikke til nogen analytics bog til mig hehe.

nåå jaa fedt hvis man kunne oprette et mål som når folk fandt ens tlf nr på hjemmesiden og gjorde brug af det kunne spores i analytics, men det bliver nok når google lancerer noget tele/analytics.. kom nu igang google hehe

'Mvh Omar
omar , den 5. marts 2010 20:17:39
.
 Der er meget af Analytics jeg ikke ved noget om, men at kunne gennemskue hvordan mine besøgende bevæger sig rundt på siden for derefter at optimere siden må være et af de store ønsker...
Carsten Falborg , den 5. marts 2010 20:30:15
.
 Jeg har læst SEO-LEX, E-Pusher og er i gang med Analyticsbogen.

Jeg synes nu de alle tjener sig hjem på ultrakort tid.

Demibs bog er helt sikkert også fantastisk (har læst en del i light udgaven) og den fungerer rigtig godt som opslagsbog.
Henrik Andersen , den 5. marts 2010 22:11:48
.
 Jeg har igennem en del år opsamlet rigtig meget data gennem Google Analytics, og det jeg håber jeg kan bruge Analytics bogen til, er at lære mine brugeres adfærd meget bedre at kende, hvilke interesser de har og hvordan de opfører sig når de bevæger sig rundt på sitet.

Jeg har så allerede købt bogen, så jeg skal bare i gang - men der vil jo stadig kun være 24 timer i døgnet så jeg må prioritere og kan så kun glæde mig endnu mere, når jeg endelig får tiden til at kaste mig over bogen og fremtidens opgaver

Jeg er SÅ glad for at bogen endelig er kommet og at to så dygtige gutter havde lyst til at skrive den og dele deres viden med os andre.
Birgit Larsen , den 5. marts 2010 22:39:55
.
 Jeg forventer at få viden om, hvordan jeg i praksis kan konvertere tallene til handling, bl.a. ved hjælp af events og sporing af hvert eneste klik i butikken.

Og så forventer jeg at få tip til nogle killer-rapporter, der hurtigt kan give indblik i butikkens tilstand og kundernes færden.
Johnny Speiermann , den 5. marts 2010 22:48:49
.
 Jeg forventer helt klart at få styr på at identificerer hvilke trafikkilder der giver salg, hvilket jeg også tror vil blive opfyldt efter at have skimtet light versionen.
Lars Bo Thomsen , den 5. marts 2010 23:33:18
.
 Jeg forventer at kunne få nogle værktøjer til analysere al den opsamlede viden der ligger på Google Analytics kontoen...
Glæder mig til at læse bogen...
Trine Lønfeldt , den 6. marts 2010 08:22:40
.
 Det jeg helst vil blive klog på er at kunne finde ud af hvilke online aktiviteter der kan betale sig og hvad der ikke kan betale sig.
Så man kan lukke ned for de ting som man ikke får noget ud af. For så tilgengæld at bruge al sin energi på det der virker rigtig godt :-)
Steffen Gregersen , den 6. marts 2010 09:57:52
.
 kort og godt forventer jeg at få en større forståelse af hvad jeg kan bruge alle de informationer der er i analytics til.
Bent Andersen , den 6. marts 2010 22:31:54
.
 Jeg forventer, at få en række råd til hvordan jeg får mest muligt ud af mine annoncekroner. Hvor der de billige kanaler, og hvad kan jeg gøre for at finde dem?
Emil Blücher , den 6. marts 2010 23:42:22
.
 Jeg forventer helt klart at blive meget klogere på tracking af e-mail marketing :-)
Nikolaj Bomann Mertz , den 7. marts 2010 10:34:33
.
 Jeg glæder mig til at lære, hvordan jeg bedst håndterer salgssporing af en webshop, som findes på forskellige sprog-versioner på hvert sit domæne!
Christian Brix fra Eee Pc Bloggen , den 8. marts 2010 11:43:31
.
 Jeg forventer at lære lidt om at bruge de tal som man kan trække ud...
Henrik Rydahl , den 8. marts 2010 16:40:53
.
 Jeg arbejder meget med integreret kampagner for vores kunder, og bruger i dag mange ressourcer på løse dette. Det er desværre meget ofte et stort stykke håndarbejde der skal gøres, så kan jeg benytte Google analytics til det formål, så vil både jeg og kunderne blive glade ;o)
Morten Petersen , den 8. marts 2010 19:30:42
.
 Een ting er at indsætte trackingkoder og mål op i Analytics - noget andet er at forstå hvordan man kan bruge de enormt mange oplysninger man får retur, til noget fornuftigt. Det håber jeg på at Analyticsbogen kan give mig et svar på.
Jan Christensen , den 9. marts 2010 00:05:23
.
 Jeg håber specielt at lære noget om analyse af mine adwordskampagner, og hvordan jeg optimerer dem. Der ud over skader det nok ikke at blive bedre til det grundlæggende.
Niels Tybjerg , den 11. marts 2010 00:16:22
.
 Jeg forventer at blive klogere på hvad jeg kan bruge alle der forskellige data, der ligger i min analyticsdata for det sidste år, på min webshop www.eventyrhaver.dk.

Dernæst at finde ud af hvordan jeg kan bruge det aktivt, når først jeg har lært at bruge det.
Annette Lund Andersen , den 15. marts 2010 13:51:43
.
 Jeg vil gerne igang med SEO og ser Google Analytics som et uundværlig værktøj til at synligøre om det arbejde man laver har en effekt.
Gert Kjerslev , den 16. marts 2010 11:32:38
.
 Det jeg håber at blive klogere på, er at opnå en bedre forståelse af flowet på min side, og forstå hvordan jeg sætter mine AB splits op bedre. Således jeg kan se og forstå de ændringer det giver.

Michael vilnov Hansen , den 19. marts 2010 10:29:17
.
 Jeg forventer en god grundig forklaring på de grundlæggende funktioner for den helt nye bruger, og så forventer jeg at jeg måske kunne bruge bogen som et opslagsværk. Der ud over forventer jeg en masse aha oplevelser hvor man forhåbentlig flere gange vil kunne sige "fedt mand kan man også det "

mange hilsner herfra :)
Thomas Ulrichsen , den 19. marts 2010 12:29:26
.
 En vinder er nu blevet fundet i konkurrencen!

Stort tillykke til Bent fra T-shirtshop.dk :-)

Til alle jer andre håber jeg alligevel i vil overveje at investere i Analyticsbogen. Det er helt essentielt at have styr på sin Analytics, hvis man vil styre en netbutik intelligent.
Søren Sprogø , den 19. marts 2010 13:06:16
.
 Nogen som har erfaringer med Analytics bogen?
Morten , den 14. september 2010 19:48:03
.
 jeg havde klart fordel af at læse begge ligth udgaver er der bange for stresse for er kommet igennem alle punkterne i ligth udgaven på min side , med gode bøger begge 2 , prøver at nå det igennem , med måske skal SEO mand på på det
mikael christiansen , den 1. oktober 2010 11:11:53
.
 @ Morten nej ikke lige Analytics bogen, som med garanti er rigtig to nu da den kommer fra de herrer, men jeg kan personligt anbefale Advanced web metrics - den er lidt teknisk, men også meget præcis, hvilket giver et komplet indsigt i alt lige fra opsætning til segmentering, målstyring og meget mere:

http://excelmasterseries.com/Excel_Statistical_Master/Amazon_Images/Advanced-Web-Metrics-Google-Analytics.jpg

Generelt kan man jo aldrig læse for meget litteratur, så er sikker på at begge bøger har sin berettigelse.

/Kasper
Kasper Ebsen , den 11. februar 2011 10:37:42
.
 Jeg forventer at lære lidt om at bruge de tal som man kan trække ud
frisør , den 16. maj 2011 14:59:11
.
 Læste SEO-lex efter at have set denne blog. Og må indrømme at det er en kanon bog :)
Kim , den 26. oktober 2011 10:59:53
.
 kanon bog.
SEO-lex har hjulpet mig videre med online markedsføring. Og hjulpet alle mine sider med at blive mere synlige.
Anders , den 1. august 2012 21:36:44
.
 Kan man stadig bruge SEO-lex efter de google opdateringer som der har været i år?
Rasmus , den 30. oktober 2012 20:01:15
.
 @rasmus: Tjah, jeg har godt nok ikke fået læst SEO-lex. Men jeg vil gætte på at 99% af indholdet i den stadig er aktuelt.
Søren Sprogø , den 31. oktober 2012 09:56:35
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies