Aug.
31
2009

Interview i svensk blad om nethandel

For nyligt er jeg blevet interviewet til et svensk blad om nethandel til en artikel, om hvad svenske netbutikker skal tænke over, før de launcher i Danmark.

Blandt andet laver jeg en Top 5 over ting, man ikke skal gøre på det danske marked, som jeg vil tillade mig at gå lidt i detaljer med her.

Temaet for bladet er nethandel i Danmark (set med svenske øjne), og indeholder en masse andre gode artikler. Hvis dit svenske ikke er alt for rustent kan jeg kun anbefale at læse hele bladet, da det er fyldt med små guldkorn hist og her.

E-handelsbarometern för svenska e-handlere
(5MB PDF på 32 sider, interviewet med mig starter på side 12)

Top 5 over ting man ikke skal gøre i en dansk netbutik

Her kommer en lidt mere detaljeret gennemgang af min Top 5:

  • Bed ikke om kundens personnummer!

    I Sverige er personnummeret ikke så "personligt" som i Danmark, og det er ikke usædvanligt at man skal opgive det i en svensk netbutik.

    Men danskere værner kraftigt om deres personnummer, og faktisk er det direkte ulovligt at spørge om det! Noget, der desværre ikke tydeligt nok fremgår i artiklen.
     
  • Accepter Dankort som betalingsmiddel

    Vi er ekstremt forvent her i Danmark i kraft af Dankortet. Langt størstedelen af alle danske online transaktioner sker med dette betalingsmiddel, så hvis man ikke kan modtage det er det som at sige nej til kundens penge.

    Modsat Sverige, hvor kun 37% af transaktionerne sker med et kreditkort.
     
  • Skriv ikke på svensk, men på dansk
     
    Eller hvis det er helt umuligt, så går engelsk også. Mange danskere har problemer med at forstå svensk, men næsten alle er istand til at læse engelsk. Det skal dog kun ske i aller sidste nødstilfælde.
     
    Forsøg desuden ikke at skjule at du er en svensk virksomhed. Forbrugerne er kloge, og skal nok regne det ud. Opdager de at du har forsøgt at skjule noget er de forduftet for altid.
     
    Men sørg samtidigt for at have en dansk adresse opgivet. Det giver tryghed at have et fysisk sted man kan gå hen og klage, hvis noget går helt galt. Næsten ingen gør det, men tryghed er alfa og omega ved nethandel.
      
  • Skriv klart og tydeligt at du overholder dansk lovgivning

    Danskerne er enormt godt beskyttet af både vores markedsføringslov samt lov for distancehandel. Så godt faktisk, at EU mere eller mindre er ved at kopiere alle vores love og gøre dem til en fælles standard.

    En af de største forhindringer for folk, der vil handle i en butik de ved er drevet af en udenlandsk virksomhed, er spørgsmål så som om den danske returret gælder, om ens oplysninger er beskyttet osv.

    Skriv klart og tydeligt at den danske lovgivning gælder, også for dig. Få eventuelt e-Mærket som et stempel for, at det også er rigtigt.
    (Gys, og det er så den eneste gang du hører mig anbefale e-Mærket).
     
  • Lad være med at kræve at folk opretter sig som kunde

    Dette gælder også for danske butikker!

    Den eneste årsag til, at butikker kræver at man opretter og registrerer sig først, er teknisk. Det er simpelthen meget nemmere at håndtere rent programmeringsmæssigt.

    Men hvorfor pokker lade teknikken diktere og tvinge dig til at operere med noget de fleste finder møg-irriterende? Undersøgelser viser, at 20% flere gennemfører dit checkout, hvis du ikke kræver at de opretter sig. Især i Danmark, hvor e-forbrugerne er ved at være godt uddannede og forvente når det kommer til nem nethandel.
     
    Der er simpelthen ingen forretningsmæssig undskyldning for det. Og de ekstra kunder, der gennemfører dit checkout, skulle gerne mere end betale for den halve dag det tager en programmør at lave noget ordentligt.

Artiklen med mit interview gennemgår desuden mange flere af forskellene med nethandel imellem Sverige og Danmark. Så hvis du overvejer at sælge i udlandet, kan den klart anbefales.

Hvad er der ellers af godter i bladet?

Som nævnt i starten er bladet fyldt med andre gode artikler. Jeg nævner i flæng:

  • Interview med Coolstuff.se, som er kåret som Sverige's bedste netbutik. Den findes også på dansk, og er top-naise!
     
  • Interview med Jesper Bunde-Pedersen, stifteren af successen BilligVVS.dk. Læs bl.a. om hans overvejelser ved at starte shop op i Sverige.
     
  • Interview Anders Lorenzen Andersen fra JumpB , der kommer med sin vinkel på overvejelser man skal gøre sig, når man åbner netbutik i Danmark.

    (Jeg ved dog ikke helt hvad det er for et brød de har pakket den røde pølse ind i på billedet i hans artikel. Det er ihvert fald ikke et dansk hotdog-brød, og vi har startet krige over mindre :-)
     
  • Diverse tal og statistikker, der sammenligner de to markeder.

Alt i alt et rigtigt godt og spændende blad, også set med danske øjne. Næste nummer handler om hvad man skal overveje som svensk butik før man går ind i Norge, hvilket sikkert også vil være super lærerigt for danske netbutikker. Bladet er skrevet af svenske Kreditor.se, der gør det nemt at tage imod f.eks. fakturabetalinger i Sverige.

Har du læst bladet, og var der noget du fandt interessant i det? Jeg vil mægtigt gerne høre om det, så læg endelig en kommentar herunder.

 Det er nogle virkelig gode punkter du kommer med Søren.
Specielt punkt nummer fem forstår jeg simpelthen ikke at alle netbutikker ikke "overholder". Selvfølgelig er det fedt at have folk som brugere, men det kan man jo godt tilbyde til dem der ønsker det, og så evt. give dem nogle fordele.

Jeg kunne da godt selv finde på at oprette mig som bruger i en webshop, hvis jeg vidste at jeg fik 5% rabat, optjente bonuspoints, fik en gratis gave eller hvad ved jeg. Men det er dumt at tvinge folk til, det som du også selv siger, for folk springer sku fra så.

Jeg har kigget bladet igennem, og jeg fandt specielt artiklen på side 6-7 vældig interessant. "E-handlerens vej til blogosfæren" hedder den, og her kommer forfatter, Dan Nilsson, ind på nogle geniale måder at bruge blogs i sin markedsføring.
Mange af dem giver lidt sig selv for vi folk som normalt færdes på nettet, men for "den almene webshopejer" tror jeg det kan være guld værd. Han siger dog ydermere også at man ikke skal have en blog tilknyttet sin shop, bare for at have en. Man skal bruge den aktivt, for ellers kan man lige så godt lade være.

Også nogle gode statistikker der er i bladet. Nok primært fordi det er statistikker om vi danskere :)

Men det er i hvert fald et blad som jeg synes er værd at bruge noget tid på. Det er jo fyldt med guldkort!
Kim Andersen , den 2. september 2009 14:40:18
.
 Det var en rigtig god lille huskeliste - Selvom man måske relativt let kan tænke sig til det, så gør man det desværre sjældent. Vi (jeg) tror ofte at vores skandinaviske naboer bare handler og er som vi. Tusind tak for indlæg.
John Menth , den 26. februar 2013 09:21:15
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies