Få masser af links fra danske sites
Ovre på Semoblog bliver der i øjeblikket arbejdet på en liste over danske sites, hvor man kan tilmelde sin egen hjemmeside og få et link. De såkaldte "Link Directories" eller link kataloger på dansk. Disse er en vigtig del af den aktivitet man kalder "link building" inden for søgemaskineoptimering.
Her er en guide til hvad man kan bruge den slags til, og hvordan man nemmest kommer igang.
Hvad er et link directory?
I bund og grund er det en samling af tusindvis af links til andre hjemmesider, delt op i diverse kategorier. Nogle har desuden et billede af din hjemmeside, ekstra tekst, en bedømmelse, et banner eller andet.
Hvorfor er de brugbare?
Hvis du gerne vil komme højt op i de organiske søgeresultater på Google, så er der én ting der virkeligt hjælper: Et massivt antal links ind til din hjemmeside med en god link tekst.
Jo bedre et site man får et link fra, desto mere værdi tillægger Google det. Det er således langt bedre at få et link fra DR end fra "Børge's Hjemmeside fra kolonihavehuset".
Men (næsten) alle links har værdi, så en god link buidling strategi er både at satse på kvalitet og kvantitet. Og her er det så link directories kommer ind.
Det er de færreste af dem der direkte vil kunne skaffe dig relevante besøgende, de bliver alle mere eller mindre kun brugt til organisk søgemaskineoptimering.
Hvad siger Google til det?
Google bryder sig ikke særligt meget om disse directories, og det faktum at folk bruger dem til at komme øverst i søgeresultaterne.
Deres grundlæggende holdning er, at for at et site skal tillægges en eller anden form for værdi, og dermed også dets udgående links, skal det have en eller anden form for unikt indhold. Og det har link directories sjældent.
Men markerer Google et site som havende nul værdi, og dermed eventuelt også de links det har til dig, vil det aldrig kunne skade dig! Højst ikke længere have nogen betydning. Ellers kunne man rimeligt hurtigt sørge for at fjerne sine konkurrenters websites fra Google ved at oprette alle mulige beskidte links til dem rundt omkring :-)
Desuden er Danmark ret lille. Det er begrænset hvor mange ressourcer Google gidder sætte af til at jagte link directories på så lille et marked.
Hvordan kommer jeg igang?
Når man går igang med at oprette links til sin hjemmeside i diverse directories, er det en god ide at føre log over det. Dels fordi de ofte spørger om de samme oplysninger, men også fordi man nemt mister overblikket over hvilke directories man har været igennem.
Til sådan en log kan man med fordel bruge et Excel regneark, der ser nogenlunde sådan her ud:
Dato: Lad være med at oprette links i alle directories på én gang, spred det ud over et par uger. Google kan godt blive mistænksom, hvis en hjemmeside pludseligt får en hel bunke links.
Site: Så du kan huske hvor linket er oprettet.
Category: Hvilken kategori dit link er oprettet i.
Title: En titel på dit website. Dette er det vigtigste felt af dem alle!
Titlen er ofte det, der kommer til at stå i selve linkteksten. Så lad være med kun at skrive navnet på din hjemmeside, det er her du skal fylde dine vigtigste keywords ind.
Description: De fleste directories vil have en eller anden form for beskrivelse af dit site, for det meste på maks. 250 bogstaver. Denne tekst har minimal betydning for søgemaskineoptimering, så lad være med at bruge for lang tid på den.
Username/Password: Mange link directories kræver at du opretter et login hos dem. Ved hjælp af dette kan du nemt tilføje flere hjemmesider, eller senere gå ind og rette i din tekst.
Dette er de oplysninger, der som regel går igen fra directory til directory. Men vær parat til også at lave længere tekster, keywords, bannere o.lign. Udvid eventuelt dit eget regneark med disse oplysninger.
Og så er det ellers bare med at gå igang!
Lidt ekstra tips
Til slut lidt løse tips til hvordan du får det bedste ud af din link building:
- Brug ikke din rigtige e-mail adresse når du tilmelder dig!
Det er ikke godt at vide hvad de forskellige directories bruger den til bagefter. Opret en dedikeret Gmail/Hotmail adresse, som du bruger til dette.
- Hvis et directory kræver at du linker tilbage til det, eller indsætter et eller andet stykke html på din hjemmeside, så hold dig langt væk fra det!
- Hav et par variationer af din titel med de vigtigste keywords du godt kunne tænke dig at komme i toppen af Google med.
- Varier også din Description tekst så meget du kan. Du behøver ikke skrive en fristil hver gang, bare byt om på et par ord hist og her.
- Et indgående link kan ikke skade dit website!
Så ligemeget hvor elendigt du synes et directory ser ud, så skader det ikke at få et link fra det. Hold dig dog væk fra alt der bare har en smule pornografiske links eller lign.
- Når du er færdig med listen over danske directories på Semoblog, så kan du passende se om du ikke kan finde en række internationale du kan fortsætte med.
- Går du selv igang med at lede efter directories, så sørg for at de kontrollere at de linker direkte til dit site. Links må ikke gå forbi kliktællere, snyde med javascript eller lignende.
- Har du brug for at blive en haj til søgemaskineoptimering og link building, så kan jeg varmt anbefale dig at investere i SEO book.
Hvis du har andre tips du falder over imens du sidder og submitter dit site til directories, så læg endelig en kommentar med dem herunder.
Go' arbejdslyst!